Er det bare meg som synes det er en uting å gå halloween??

Labambie skrev:

DenicaD skrev:

jeg synes det er megasært opg ikke unne barna å gå halloween når det er så utbredt i norge som det nå er... Skikkelig PRIPPENT faktisk!!

La nå de ungene få ha den gleden!!!

Det er lang mellom sommerferie og jul..

Som jeg skulle sagt det selv... Det er moro for ungene. Og hvorfor må man velge mellom julebukk og knask eller knep? Her er begge deler like velkomne. Folk må snart innse at dette er kommet for å bli. 

Helt enig!!

Hvorfor ikke unne ungene en dag til i året hvor de kan ha det ekstra gøy og få kose seg med litt godteri.

Her skjærer vi ut gresskar sammen, har mamma og de på middag, går knask eller knep og ungene får være med å planlegge kostyme osv..de elsker Halloween

Ungene fortjener denne dagen, absolutt

Nedsig skrev:
Så konklusjonen er at så lenge barna synes det er gøy så er det greit, fordi stakkarene ikke klarer å ha det gøy når det ikke skjer i visse konstruerte former som ferie og høytid? Artig teori. Jeg er ingen tilhenger av den.

Ja hvorfor ikke?

Hvorfor feirer vi alle andre dager som jul, nyttår og 17 mai? Kun fordi det er tradisjon...så hvorfor ikke føre inn en dag som hovedsakelig kun er for ungene?

Kan tenke meg folk hadde samme diskusjonene når folk begynte å tigge når de gikk julebukk..garantert særinger som ikke likte det også..fikk ofte døra slengt i trynet når vi sang som små!

Syns det er en uting, men gir man ikke ungene noe godis så sprayer de jo ned hele døra, så må vel ha noe på lur..... Det er ikke en tradisjon jeg kommer til å innføre her i huset frivillig, men regner med ettersom ho blir eldre at vi ikke slipper unna, dessverre! 

Tanntrollet09 skrev:
Jeg synes ikke noe om Halloween av flere grunner. De burde respektert at folk som ikke har den tradisjonen ofte ikke har godteri liggende i skapet akkurat den dagen, er faktisk ikke alle som har råd til å kjøpe heller. Og fordi du ikke har den tradisjonen eller penger, så skal noen gjøre noe dritt mot deg, huset, bilen, hagen din osv. Når man hører om 6 åringer som har kasta stein og knust vinduene på huset til noen eller ripet opp lakken på bilene til folk for at de ikke har fått godterier, da er det godt laaaaangt over streken for mitt vedkommende. Så er jeg prippen, så får jeg bare være prippen. 
Jeg mener også at det er ikke en norsk tradisjon, og hører ikke hjemme her. Skal vi begynne å feire jul 25 desember bare for at alle andre gjør det? Skal vi tenne bål 5 november, bare for at engelskmennene gjør det? Skal vi begynne med kalkun og tilbehør for at det er Thanksgiving? Nei, det gjør vi ikke, og det faktisk koselige tradisjoner, som ikke har noe med ødeleggelse og gjøre. 

enig i alt!

Jeg synes en ting er dumt med halloween, at ungene skal være mest mulig skumle. I USA så er det jo om å kle ut seg å være fin, prinsesser og prinser og lignende, mens i norge har vi stygge blodige masker som er kjempeekle. Dumt at det faktisk har blitt så forandret da

Hos oss kommer vi til å feire Halloween, men noe renning på dører blir det ikke.
Da kler vi oss ut, pynter litt hjemme og har en liten "fest". Ikke fordi jeg syntes det er noe å feire da vi ikke har noe forhold til det. Det blir kunn fordi mini skal ha fått vært med på den han også.
Alle må gjerne gjøre som de vil, men jeg glemmer det og føler meg dum når jeg må åpne for flere titalls unger uten å ha godteri til dem. Dessuten er det irriterende at det ringer på heeeele tia :p

Akkurat nå syns jeg bare det er irriterende, men det er mest fordi jeg alltid glemmer det av og vi da kun har steinharde smågodtrester i skapet ;) Ringer på etter leggetid gjør de også!

Når det er sagt så kjenner jeg meg selv så godt at jeg vet at om noen år så går jeg vel runde sammen med mine egne unger, så det prinsippet står nok for fall :P 

Labambie skrev:

DenicaD skrev:

jeg synes det er megasært opg ikke unne barna å gå halloween når det er så utbredt i norge som det nå er... Skikkelig PRIPPENT faktisk!!

Som jeg skulle sagt det selv... Det er moro for ungene. Og hvorfor må man velge mellom julebukk og knask eller knep? Her er begge deler like velkomne. Folk må snart innse at dette er kommet for å bli. 

Jeg er ikke vant med Halloween selv, men regner med at ungene kommer til å ville gå når de blir eldre og det blir en tradisjon de vokser opp med. Personlig synes jeg det er hyggeligere med julebukk for da synger hvert fall ungene en sang for å få godis i stedet for å "true" det til seg. Men jeg har alltid plass til flere dager med fest og moro, så jeg er ikke i mot Halloween nei

Hadde de respektert at andre ikke feirer det så ser jeg ingen negativ greie med det! De som syns det er gøy kan feire det, men å kaste egg på dører til de som ikke vil være med på morroa, det syns jeg ikke noe om. Og det syns jeg ødelegger hele greia med Halloween!

Vi har bryllupsdag 31. oktober og i fjor da vi var ute å koste oss kom vi hjem til masse dopapir som var slengt utenfor døra vår og egg oppetter husveggen... DA ble jeg pisst og det gir jo en negativ følse av denne dagen!

Men for all del, hvis barna respekterer andre og har det gøy så syns jeg såklart barna skal få ha denne dagen!

Det blir ikke noe feiring i år, men vi får se til neste år åssen det blir da. Ikke vet jeg om noen av ungene i gata går halloween her heller, fordi jeg bor i 2 etg og ringeklokka virker ikke så aner ikke om de er på døra hehe

Syntes det er en artig tradisjon og det kommer bare til å bli mer av det for hvert år tenker jeg.

Hadde bare alle sammen feiret på samme dag og ikke i flere dager fordi de enten ikke vet sikkert når det er eller det ikke passer på den dagen.
Vi hadde to grupper som gikk i går og da hadde ikke vi noen ting til de for det var jo ikke halloween!!! Sønnen i huset ble også redd da han så alle de skumle kostymene ute den første gangen at da det ringte på igjen gikk han og gjemte seg bak en stol......
Så det kan ta lang tid før det blir noe knask eller knep gåing på ungene om de vil det, men det er ikke noe jeg kommer til å foreslå.

jeg syns det et veldig plagsomt og irriterende når folk ringer på her etter at barns har lagt seg kl 19! Ikke nok med det, vi har en hund som bjeffer som besatt hver gang det ringer på døra og det gidder jeg ikke!! Har ikke kjøpt noe godteri og jeg kommer til å skru av utelyset!!

galas skrev:
Jeg er så enig med deg som det går an å bli!! Synes det er e uting. Virker som om det bare er en anledning for unger å få tak i godterier. De aner jo ikke hva Halloween er for noe. Vet ikke hva som blir markert. Er bare snakk om å få tak i godteri. Jeg har de siste årene slukket lysene i stuen og kjøkkenet, koblet ut ringeklokken og satt meg under et teppe med en bok. Så får ungene bare komme, men jeg hører dem jo ikke :) Har ingen planer om å bruke mange penger på godteri til i morgen.

Er du en sur gammel tante, så er ihvertfall jeg det! Men det bryr jeg meg ikke noe om :)

Sign!!

At folk pynter, skjærer ut gresskar, kler seg ut og koser seg sammen hjemme - det synes jeg er helt greit.  Kunne sikkert gjort det selv om jeg hadde hatt barn som var store nok til å bry seg.   Det er hele greien med å gå rundt å tigge ved dørene jeg ikke liker, og når man ikke får noe skal det være greit å finne på noe jækelskap?!  Som en annen skrev; nyttårsbukkene synger i det minste en julesang, det er en koselig tradisjon jeg har sansen for. 

Jeg synes det er helt greit at folk feirer halloween, bare de lærer barna i vise respekt for de som ikke feirer.
Men jeg må si jeg irriterer meg over de som går dagene før halloween, samt de som ringer på sent. Her ringes det på fra 18-22. Det liker jeg ikke...

Labambie skrev:

DenicaD skrev:

Nå feirer jeg Halloween, men jeg mener man faktisk ikke må ta til seg alt fordi det er nytt og fordi det er gøy for ungene. Jeg har mine prinsipper jeg og, Jeg går f.eks ikke på sirkus, uansett hvor gøy det er for ungene

DenicaD skrev:

Skrev denne kommentaren i en annen tråd, men den passer her også.
Jeg klarer faktisk å gi barna mine andre gleder i livet og i hverdagen enn at de skal lære å gå å til folk for å tigge godteri, selv om det er en dag i året! Så det argumentet faller i fisk hos meg..
Nesten så jeg har lyst til å si "stakkars barn, er det den eneste gleden de får oppleve?? Kle seg ut og tigge godteri??"  (satt veldig på spissen, ja, men likevel..)

Jeg vil også tilføye at jeg er ikke i mot selve Halloween, barna mine får gjerne kle seg ut og dra på Halloweenfest og lignende, men det er det å gå å tigge etter godteri jeg er i mot.

Back
Topp