Er det bare meg som ikke har penger til alt utstyr?

lotus84

Flørter med forumet
Hei, jeg må si at jeg blir litt nedfor når jeg leser om at andre gravide kjøper stelleveske til 2-3000 kr...ikke misforstå, jeg fordømmer ikke! Design kan være en glede. Men det er så fjernt fra min verden.. Jeg blir også nedfor når jeg såvidt var innom fotballfrue bloggen tidligere og leste om alle de nye fine møblene hun har til babyen sin (jeg holder meg unna å lese mer der), og ellers de som har råd til helt ny barnevogn. For jeg har ikke god råd, jeg får arbeidsavklaringspenger fordi jeg har vært syk i flere år. Men jeg er ikke fattig og har det godt, ingenting å klage på med tanke på mat, boutgifter og slikt, men når det kommer ekstrautgifter slik som barnevogn, barneseng, klær og sånt så sliter jeg. Jeg bekymrer meg når jeg tenker på alt det vi trenger. Det er bare på grunn av at mannen tjener penger at det går bra. Jeg tenker på alle alenemødre, det må være vanskelig. Kanskje de får hjelp fra foreldre? Men det er ikke alle som har generøse foreldre (jeg er en av dem, kan ikke regne med mye).

Men jeg tenker at det ordner seg, jeg kjøper alt billig på finn, der er det jo så mange som selger. Bekymringene ved å kjøpe brukt er at man må passe på å ikke bli lurt/betale for mye/er skader som ikke kan fikses, det krever mer årvåkenhet å kjøpe brukt. Har allerede kjøpt meg en stor søppelsekk med babyklær, både i ull og bomull for ca 20 kr plagget, ble kjempefornøyd!

Har dere tips til måter å gjøre ting billig på?

Ellers er det deilig å tenke på at det er jo bare materielle ting, mens det er kjærlighet barnet trenger og det har jeg og samboer masse av:)

Hjertlig hilsen førstegangsmor
 
Er det ikke sånn at alle som venter barn får engangsstønad?
Det har nu alle jeg kjenner fått. Det er jo på 35 000 kr ca, hvis jeg husker rett.

Men hvis du kjenner noen som har hatt barn så kanskje di har noe liggende. Ellers er det vel bare å følge med på finn osv :)
 
Jeg får foreldrepenger heldigvis så da får jeg samme inntekt som nå, men det holder såvidt til faste vanlige utgifter.
Ja jeg har en søster som har pakket en koffert med babytøy, det er snilt! De har ett barn og skal sikkert få flere så da trenger de fremdeles mesteparten av sine babyting. Ellers kjenner jeg ikke noen andre jeg kommer på i slengen. Da blir det finn.no!
 
Engangsstønad gies vel bare til de som ikke får vanlig permisjonspenger fra NAV eller jobben. Vi sparte penger hver måned til førstemann, men det rekker jo ikke til alt og noe uforutsett blir det. Håper det ordner seg.
 
Jeg har kjøpt veldig mye brukt, som du sier er det veldig mye fint på finn.no
Alt trenger ikke å være nytt. Jeg har bare kjøpt nytt om prisen fra ny og finn.no ikke skiller noe særlig.
Har per dags dato ikke kjøpt noe til fullpris, følger med på gode tilbud.
 
Hvis man planlegger baby så går det an å spare litt på forhånd :) Det har vi gjort. Slik at vi har litt til permisjon og babyting. Ellers kommer ikke jeg til å kjøpe en stelleveske til 2-3000. Det er jo et halvt vognbudsjett ;) Men folk har ulik økonomi :) Sist ente jeg med å kjøpe en skiphop stelleveske til 800. Jeg var sjokka over hvor dyrt det var, men har jo skjønt at det er det det ligger på. Vi kjøpte brukt vogn sist og ny bilstol. Mannen har prestert å kaste bilstolen :eek: så nå skal jeg låne en maxi cosi av en venninne. Håper å finne den vognen jeg vil ha brukt og. Man trenger absolutt ikke kjøpe alt nytt :) Som du sier, masse kjærlighet er jo det viktigste.
 
Er så enig med deg! Er kjærlighet barnet trenger og mat selvfølgelig :p Men ting må ikke koste en formue for at det skal være bra nok! Syntes det er kjempe lurt av deg å kjøpe ting på finn, men som du sier passe på å ikke bli lurt! Mange som har foreldre som kjøper masse og jeg har vært heldig med min første og fått ting som barnevogn, sprinkelseng o.l. Har i tillegg en stor familie med mange søsken og tantebarn så har fått arve en masse ting! :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Du må også skjekke butikkene som ha pose salg. Siste vår f.eks jeg kjøpte P.o.P fra Vestby outlet. en stor pose med babyklær til 200kr :) Tenk også at i begynnelse barn vokser så fort at det trenger ikke å koster 500kr per body!
 
Vi har mye fra før etter storesøster. Vi var heldig og arvet mye etter nevøen min. Det er lite tøy vi har kjøpt. Kjøpte vogn brukt, og arvet en stelleveske (den er nå kassert da bikkja tygget over remmen, gidder ikke å kjøpe ny, ser om jeg har noe som kan brukes, evt kjøpe en litt større på hm med to rom).

Barnesete kjøpte vi nytt, så det kommer vi til å bruke til nr to. Seng kjøpte jeg på finn for 250 kr, ny madrass da det er anbefalt, og arvet en dyne. Denne gangen har jeg kjøpt ei til brukt vogn da storesøster har sin i barnehagen. Ser alltid etter ulltøy på salg, og kjøper hvis jeg har råd. Jeg vil si vi er velutstyrt selv om vi ikke har leander vugge eller ny, hvit barnevogn.
 
Sniker litt fra november. Vi har nesten ikke kjøpt noe nytt. Svigers spanderte seng til soverommet vårt, stellebordet og babycallen er ny (men på tilbud). Barnesete fikk vi kjøpt av familie, vogn kjøpte vi brukt på finn (og da fikk vi med matchende stelleveske). Alt av klær bortsett fra ull har vi arvet fra familie siden det ikke var noe ull og da fikk vi kjøpt det til 49 kr delen på barnas hus siden det var utgående modeller. Så det går an å gjøre det billig! Til og med gardinene til barnerommet fikk vi på tilbud! Vi er superfornøyde med alt vi har fått kjøpt og fått og jeg kommer til å kose meg når mini kommer (noe som kan skje når som helst nå). Lykke til i jakten på billige tog og som du sier: det er kjærligheten til barnet som er det viktigste!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
I tillegg til mye arvetøy har vi lånt en del utstyr av venner som er "mellom" barn eller ferdig med å få flere. Bla.a. vippestol, stellekommode og pose til bilstol er ting vi har fått låne. Helt supert! :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
vi har det trangt økonomisk vi også, men kjenner at det har blitt en vane, alt til barna er arva eller kjøpt brukt....eller på supersalg ;) jeg har brukt lokale grupper på facebook også for å annonsere etter ting vi har trengt, det er flott at det fins sånne sider :) der har jeg både fått kjøpt ting billig og fått arvet mye fint tøy :)

det ordner seg alltid så lenge man er kreativ og gjør en innsats ;) :)
 
Glemte å si tidligere at det er jo ikke alle som legger ut på finn, men her jeg for har vi en side på Facebook der hvor folk selger ting osv. Der er det også masse nyttige ting.
Også har vi. Kjøp/salg barneutstyr :)
 
Så mange gode tips, tusen takk! Det med pose salg var helt nytt for meg. Og ja, så lurt å spare til babyen! Litt hver måned blir mye etter en stund. Og å finne sprinkelseng til 250 kr på finn høres gøy ut! Jeg skjønner at jeg må begynne å følge mer med på salg på de forskjellige butikkene.

Men jeg lurte på, de lokale gruppene på facebook, hva slags grupper er det/hva heter det?
 
Jeg tror jeg fant den type side, det er en "kjøp, salg, byttes, gis bort" side under kommunen jeg bor i, flott at finnes.
 
Om jeg så var veldi rik hadde jeg ikke gått løs å kjøpt masse nytt utstyr. Jeg mener att de som produserer å seller baby/barne utsyr vet att de har med en type kunder å gjør der att det å spille på samvittiheten o.l fører til att nybakte foreldre blir overbevist om att 10 000kr er en helt fornuftig pris og betale for sitt elskede barns sikkerhet og comfort.... nei, fy! Loppe penger kan de gjør fra noen andre enn meg. Så kan jeg kjøpe utstyr for halv pris når andre er ferdi med utstyret etter ett år eller to....
 
jollyroom selger di starts pakker. jeg blir å kjøpe barnevogns pakke og da er det å ink sports del og bilsete. 4000,- :D ser mange kjøper å selger mye fint rundt på nettet.
 
Så mange gode tips, tusen takk! Det med pose salg var helt nytt for meg. Og ja, så lurt å spare til babyen! Litt hver måned blir mye etter en stund. Og å finne sprinkelseng til 250 kr på finn høres gøy ut! Jeg skjønner at jeg må begynne å følge mer med på salg på de forskjellige butikkene.

Men jeg lurte på, de lokale gruppene på facebook, hva slags grupper er det/hva heter det?

Nå vet jo ikke jeg hvor du bor.
Men feks i Tromsø har di ei sånn kjøp/salg barneutstyr

Hvis du søker på kjøp salg så kan du se hva som kommer opp :)
 
Til førstemann som kom i oktober ifjor brukte æ hele feriebudsjettet mitt og mesteparten av sambos så det ble ingen ferie det året. Helt greit:) Fordelen nu e at æ ikke treng å kjøpe så mye, ainna enn litt rosa. Prøve å kjøpe mye brukt.
 
meld deg inn i hjelp unge mødre-norge. der kan du få ting som folk gir bort. og du trenger ikke å gå ut med fullt navn. holder med å snakke med adminene der
 
Back
Topp