Er det bare jeg ????

ORIGINAL: DeLady

Hmm.. så lenge ett land består av flere forsjellige dialekter og språk må man bare PRØVE å leve med det! Skjønner ikke hvorfor det er en sak man må klage over!

[8|][8|][8|][8|] Sånn bortsett fra norsk og evt. samisk har vi flere språk altså? Nei.. Vi har TO og kun TO målformer her i landet, bokmål og nynorsk.
Synes det er helt greit at folk prater dialekt, det skulle da virkelig bare mangle.. Men å skrive det derimot, det forstår jeg ikke poenget med.

ORIGINAL: Labambie

Er ikke alltid jeg tar meg tiden til å lese innlegg med dialekt.. Jeg forstår det, men bruker unødvendig lang tid på å lese det..
Vi har to skriftspråk her i landet; nynorsk og bokmål. Synes man bør klare å holde seg til en av disse..

ORIGINAL: Niiiitah87

Syns ikkje det e slitsomt å lesa ka andre skrive på dialekt.
Syns det e mer personlig, og det gjer meg ett bedre inntrykk av personen når de skrive på dialekt.

Så, eg foretrekke dialekt!

enig.

æ føl at personligheta mi forsvinn hvis æ skriv på bokmål, å vet ikke helt korsn æ ska uttrøkk mæ da.

da æ blei medlem her, skreiv æ kun på bokmål, men etter hvert som æ blei kjent me de på termin-forumet mitt, så følte æ det blei feil å skriv bokmål, for det va ikke mæ.

æ e mæ sjøl [;)] å æ tål at enkelte hoppa glatt over mine innlegg [:)]

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: *Meya*

Nei, du er ikke alene. Synes det vitner om umodenhet og latskap.

Min egen dialekt er nesten verst å lese, synes jeg.

Enig, men med annet ordvalg: Manglende vilje til språklig egenutvikling (uansett underliggende årsak, om det er latskap, oppgitthet, frustrasjon, skriveproblemer m.m).

Meg personlig gjør det ikke noe og ville derfor aldri laget en tråd om det i og med at det ikke er mitt anliggende, og er et innlegg interessant så leser jeg meg i gjennom det koste hva det koste vil. Jeg tenker det må gjøre mer for personen selv. Alle burde kunne skrive på enten bokmål eller nynorsk som er de to formelle skriveformene i Norge. Hvis man skriver på dialekt fordi man synes bokmål / nynorsk er vanskelig så burde man ha en ambisjon om å bli bedre på det for sin egen del.

I arbeidsmarkedet og nærmest all formell, offentlig og medierelatert publikasjonssammenheng vil man neppe bli seriøst skriftlig hvis man ikke holder seg til enten formelt bokmål eller formelt nynorsk.

Dyslektikere har en enda bedre og viktigere egenårsak til å trene/øve på språk mener jeg - men på en annen side også bedre grunn enn andre til å bli frustrert, lei og dermed rett og slett legge den språklige utviklingen på is når det antageligvis ofte føles som å kjempe mot strømmen.

Må bare heilt erlig sei at her virke du bare teit....

Du dømme alle øve ein kam. Det e ikje sånn at ALLE så skrive på dialekt e dysletikere eller late. Sjøl skrive eg kun på dialekt, og syns det e kjempekjekt at andre og gjør det. Dialektene våre e ein del av den norske kulturen, og eg syns me alle ska ver stolte øve at det e så mange forskjellige dialekter i dette landet. Det e kjekt å få et "bilde" av personene her på bv, og ellers, gjennom dialekter og at de rett og slett skrive sånn de sjøl vil og gjør privat.

Men øve t korfor eg blir provosert øve ka du skrive: Eg personlig har toppkarakterer i både bokmål og nynorsk. Eg blir skikkelig frustrert øve skrivefeil, og kan t.o.m klaga øve butikkskilt osv så e skreve me kommafeil o.l. MEN det e forskjell på dialekt og at man feile i å skriva bokmål/nynorsk riktig.

Eg syns denne klagingen ang "oss" seie merr om de så klage. Hvis det e någen så har "manglande vilje t språklig egenutvikling" så e det dokker. Dialekter e ein del av det norske språket. Om du e så opphengt i norskfaget osv: Dialekter inngår i norsk undervisning på skolen. Det e ein del av språket. Me e IKKJE idioter/late/dysletiske fordi me velge å skriva vår egen dialekt.

jeg hopper og over tråder og innlegg skrevet på dialekt.

ORIGINAL: Wondermama

Enig, men med annet ordvalg: Manglende vilje til språklig egenutvikling (uansett underliggende årsak, om det er latskap, oppgitthet, frustrasjon, skriveproblemer m.m).

Meg personlig gjør det ikke noe og ville derfor aldri laget en tråd om det i og med at det ikke er mitt anliggende, og er et innlegg interessant så leser jeg meg i gjennom det koste hva det koste vil. Jeg tenker det må gjøre mer for personen selv. Alle burde kunne skrive på enten bokmål eller nynorsk som er de to formelle skriveformene i Norge. Hvis man skriver på dialekt fordi man synes bokmål / nynorsk er vanskelig så burde man ha en ambisjon om å bli bedre på det for sin egen del.

I arbeidsmarkedet og nærmest all formell, offentlig og medierelatert publikasjonssammenheng vil man neppe bli seriøst skriftlig hvis man ikke holder seg til enten formelt bokmål eller formelt nynorsk.

Dyslektikere har en enda bedre og viktigere egenårsak til å trene/øve på språk mener jeg - men på en annen side også bedre grunn enn andre til å bli frustrert, lei og dermed rett og slett legge den språklige utviklingen på is når det antageligvis ofte føles som å kjempe mot strømmen.

Må bare heilt erlig sei at her virke du bare teit....

Du dømme alle øve ein kam. Det e ikje sånn at ALLE så skrive på dialekt e dysletikere eller late. Sjøl skrive eg kun på dialekt, og syns det e kjempekjekt at andre og gjør det. Dialektene våre e ein del av den norske kulturen, og eg syns me alle ska ver stolte øve at det e så mange forskjellige dialekter i dette landet. Det e kjekt å få et "bilde" av personene her på bv, og ellers, gjennom dialekter og at de rett og slett skrive sånn de sjøl vil og gjør privat.

Men øve t korfor eg blir provosert øve ka du skrive: Eg personlig har toppkarakterer i både bokmål og nynorsk. Eg blir skikkelig frustrert øve skrivefeil, og kan t.o.m klaga øve butikkskilt osv så e skreve me kommafeil o.l. MEN det e forskjell på dialekt og at man feile i å skriva bokmål/nynorsk riktig.

Eg syns denne klagingen ang "oss" seie merr om de så klage. Hvis det e någen så har "manglande vilje t språklig egenutvikling" så e det dokker. Dialekter e ein del av det norske språket. Om du e så opphengt i norskfaget osv: Dialekter inngår i norsk undervisning på skolen. Det e ein del av språket. Me e IKKJE idioter/late/dysletiske fordi me velge å skriva vår egen dialekt.

Det uthevede: Helt klart, men det har absolutt ingenting med det norske skriftspråket å gjøre, for å ikke snakke om forumsskikk.

ORIGINAL: Wondermama

A: Må bare heilt erlig sei at her virke du bare teit....

B: Du dømme alle øve ein kam. Det e ikje sånn at ALLE så skrive på dialekt e dysletikere eller late. Sjøl skrive eg kun på dialekt, og syns det e kjempekjekt at andre og gjør det. Dialektene våre e ein del av den norske kulturen, og eg syns me alle ska ver stolte øve at det e så mange forskjellige dialekter i dette landet. Det e kjekt å få et "bilde" av personene her på bv, og ellers, gjennom dialekter og at de rett og slett skrive sånn de sjøl vil og gjør privat.

A: Takk.

B: Dialekt har aldri vært, er ikke, og vil aldri bli en skriftlig del av det norske språk formelt, privat eller offisielt. Dialekt skriftelig er en fonetisk individuell "oppfinnelse" og derfor aldri 100% identisk fra person til person, ikke engang innen samme dialekt - det er et problem, og forvirrende. Du kan sammenligne med hvis en som snakker bokmål plutselig skulle begynt å skrive fonetisk bokmål. f.eks: "Jei er gla i dæi" i stedet for "Jeg er glad i deg". Begge kan uttales verbalt som bokmål, men den første er bokmålsdialekt og dermed ugyldig skriftlig språk, det eksisterer rett og slett ikke i skriftlig Norsk noe sted.

Dialekt er en del av Norsk kultur ja, men ikke skriftlig, eller mener du at alle som snakker bokmål skal begynne å skrive slik (oslodialekt): "Hey, va skarru forno i dag?" ?
Hvis all form for dialekt hadde vært en del av det skriftlige språket vårt, ville det tatt ca. 10.000 år å lære seg skriftlig Norsk fullstendig.

Dialekt kan man skrive på private emailer, pm, facebook, nettby, osv.., synes IKKE man skal skrive dialekt på slike forum, man bør iallefall annstrenge seg for og prøve å skrive bokmål iallefall....

Personlig så syns jeg nynorsk er verre å lese/skrive enn dialekt. Og det er maaange ting jeg leser her inne som irriterer meg langt mer enn at enkelte skriver på dialekt.. [;)]

Er det dialekter som er veldig vanskelig å forstå (for min del er områdene rundt stavanger veldig vanskelig å forstå, men det er jo individuelt..) eller andre ting som gjør at et innlegg er vanskelig å lese så hopper jeg bare glatt over dem.. Noe kansje flere burde lære seg..?

Back
Topp