Er det bare jeg som reagerer?...

marri86

Glad i forumet
Leste rett istad en artikkel på vg;
http://e24.no/naeringsliv/konkurrerer-om-de-beste-barnebursdagene/20286732

Er det virkelig sånn at folk bruker vanvittige summer på barnebursdager?

Kall meg gammeldags,men når jenta mi skal ha bursdager så blir det pølse og brød,hjemmelaget bursdagkake og små godteposer.Litt leker,evt en film..
Sånn var bursdagene som jeg husker de,og de var alltid veldig koslige. :) Går jo selvfølgelig ann å gjøre litt mer ut av det og..Men kommer ikke til å arrangerer på lekeland eller peppes etc...

Hva mener dere om saken?Hva pleier dere å gjøre i dere barn's bursdager?

Her blir det nok også vanlig bursdag. Hjemmebakt kake og muffins, saft og brus, kanskje utkledning eller noe, et par leker planlagt... Muligens at vi har feiringen på grendehuset, fordi vi som medlemmer kan leie det gratis en gang hver i året og vi har ikke så stort hus for små barn å løpe rundt i, og blir lettere med vasking og slikt da. 

Ellers kan jeg kanskje strekke meg til å ha bursdag i bowlinghallen, det er no noen som gjør det også, da mest for å slippe å styre så mye selv kanskje. 

Tja.. Det står i artikkelen at "prislappen er 1000-3000 kr".
Vi hadde barnebursdag i sommer. Rimelig normalt barneselskap med mat, kake, skattejakt og godteposer. Allikevel kom vi fort opp i 1000-lappen..
Jeg kan skjønne at mange leier lekeland eller lignende der de bare kan betale for aktivitet og mat/snop og slippe alt styret rundt. Men hvis det kun handler om å ha størst og best fest for å "vise seg fram" så er det vel ikke barna som er i fokus lenger, men foreldrene.

Vi kommer nok til å holde på de "tradisjonelle" bursdagene hjemme. Vi har veldig stor hage med mange muligheter for artige aktiviteter, og jeg syns litt av sjarmen med barnebursdagen er at barna får vise hvor de bor, rommet sitt, lekene sine etc.

~Simsalabim~ skrev:
Vi hadde barnebursdag i sommer. Rimelig normalt barneselskap med mat, kake, skattejakt og godteposer. Allikevel kom vi fort opp i 1000-lappen..
Jeg kan skjønne at mange leier lekeland eller lignende der de bare kan betale for aktivitet og mat/snop og slippe alt styret rundt. Men hvis det kun handler om å ha størst og best fest for å "vise seg fram" så er det vel ikke barna som er i fokus lenger, men foreldrene.

Vi kommer nok til å holde på de "tradisjonelle" bursdagene hjemme. Vi har veldig stor hage med mange muligheter for artige aktiviteter, og jeg syns litt av sjarmen med barnebursdagen er at barna får vise hvor de bor, rommet sitt, lekene sine etc.

Enig i alt:)

Jeg kommer til å vurdere å ha eldste sin bursdag på hoppeloppeland til neste år, hadde 15 gale 6 åringer hjemme her i år og aldri igjen.

Tror nok ikke det er vanlig å bruke ekstreme summer.
Her er det barnebursdag med pølser eller pizza, hjemmelagde kaker, noen leker ute eller inne også en liten godtepose til hver-

Men tenker at vi skal ha bursdag på lekeland en dag, kanskje når de blir 5 år eller noe... Er jo litt spesielt for barna, og digg å slippe å ordne så mye selv;)

Har hatt to barnebursdager i høst. Eldste ville ha på Lekeland, så det fikk han. Bursdagen kom vel totalt på 1900,-

Minste ville ha "Marioparty" hjemme. Hadde spaghetti, sydde Mariosopp-luer, hadde godisposer med "Mario"-leker og godis i og ellers var det frilek. Bursdagen kom vel på totalt 600,- Er superheldig og har lekeplassen rett utenfor døra så slapp fullstendig kaos inne også.
Begge bursdagene var like vellyllet og begge gutta var fornøyde  

Om de ønsker Lekelandbursdag, bowlingbursdag eller badebursdag så er det meget mulig at de får lov til det

Jeg kan godt legge litt i det, for jeg synes det er utrolig morsomt å gjøre sånt (ikke gjort det hittil, men jeg når han begynner på skolen osv...)
Har ikke noe behov for å overgå noen i det hele tatt, og jeg kommer aldri i verden til å bruke en formue på det. Kan gjøre mye morsomt til en billig penge og.

Akkurat denne trenden synes jeg er tragisk! Bursdagsfeiring til 5.000 kr er galskap i mine øyne og noe som ikke er aktuelt for min pode. Enn så lenge holder vi på det "gamle" med hjemmebursdag. Har hatt det i tre år uten problemer og med stor suksess. Etter hvert tvinges han vel til å legge feiringene til lekeland eller andre steder (vi bor i storby og i et område av byen der dette definitivt er høyaktuelt). Får begynne å spare nå..... Liker ikke denne kommersialiseringen, som jeg føler slike bursdager på lekeland blir. Men jeg er tydeligvis gammeldags emoticon .

Her er det veldig vanlig å feire bursdag på hurlumheihuset på Kolbotn. Der koster det 160 kr pr barn.. Da får de inngang, 2 pølser, brus og popcorn.. Jeg at til nå bare hatt vanlig bursdag hjemme med pølser/pizza, kaker, brus og godtepose. Kommer nok til å fortsette med det:) blir dyrt det og.. Så ikke mange hundrelappene forskjell fra hurlumheihuset tror jeg:)

Enig, det tar en smule av. For det første så har ikke vi penger til å arangere lekelandbursdag, det er jo nesten 300 kr pr unge og de er jo en del barn og jeg føler ikke at noen skal holdes utenfor. Så da er jeg glad vi får låne barnehagen og kan be alle og ha pølser, hjemmelaget pizza og kaker osv.

Når unga begynner på skolen, blir det heller feiring hjemme med ballonger, kaker og mat vil jeg tro :)

Det eneste dyre vi hadde til 3 åringen vår, var at jeg bestillte en kake i tillegg til noe små bakst (hadde ikke tid i år til å lage så mye kaker til familiebursdagen). Den gedigende ole brumm kaka. ca 40 biter. fikk den levert på døra å kostet 450 kr. Smakte himmmelsk. Bestiller en sånn neste år også, som vi tar med i bhg. så blir det kake igjen til familie bursdag dagen etter :)

Jeg syns ikke det er nødvendig med så mye dyrt opplegg. Men skjønner veldig godt at folk feirer et annet sted. De fra 5 og oppover barneskolen kan være nok så mye!

i år blir det lekelandbursdag eller Mcdonnalds. Minsten blir 6 år bare 5 uker før termin. Orker ikke å ha alle de førsteklassingene hjemme. En vanlig hjemmebursdag kommer på rundt 1500 kr det også

~Simsalabim~ skrev:

Det var vel på kaka.

Nå er mine så små at de ikke har hatt barnebursdag enda, men ser ikke bort i fra at det kan bli lekelandbursdag eller noe lignende et år. Må ikke kjøpe temakake for det ;)

har til vanlig hatt bursdagene hjemme men prøvde oss på bowling i fjor og det ble en stor suksess,blir nok det i år og for han blir 9..For 3 åringen har vi det bare hjemme.

Vi vurderer å ha bursdagen hans på lekeland eller noe pga jeg leier en liten leilighet bare, så er ikke store plassen for ungene å herje på...
Hadde jeg hatt god plass derimot så hadde vi nok feira hjemme..
men blir bare ca 7 unger totalt.. så er ikke så veldig mange å ta med seg på lekeland...
Først sjekke opp priser så klart... betaler ikke hva som helst

Hadde jeg hatt masse masse penger skulle jeg leid inn tivoli og dyrehage i barnebursdag. Men neeij det har jeg ikke.

I sommer leide vi lokale (klubb) (siden vi er medlemmer betalte vi 150)Og det ble delt på 2 for vi slo sammen 2 barnebursdager . Med venninna mi sin  sønn.
Da kunne vi be mange alle hadde baket kaker selv og serverte pølser.
Tok med leker hjemmefra. det ble ikke så dyrt siden vi delte på det.

Neste år kan det hende det blir hjemme, og det er like koselig ;)

Bursdager trenger ikke være dyrt, man kan være kjempe kreativ og ha tema. Og heller ikke bruke så mye penger.

Vi hadde bursdagen til eldstemann på lekeland fordi vi hadde ikke plass til selskap hjemme hos oss. Nei, det er inke tull at vi ikke hadde plass, vi er 4 stk selv og hadde akkurat plass til oss selv rundt klaffebordet i den lille stua vår. Uteselskap er uaktuelt med været her. Kunne igrunnen godt tenkt meg å ha selskapet på lekeland igjen, det er lettvindt, er omtrent bare å møte opp og så drar man igjen når selskapet er slutt. Men det blir litt for langt for folk å kjøre syns jeg, nærmeste lekeland er et stykke unna etter vi flyttet, så da blir det godt gammelt barneselskap hjemme. Da skal jeg komme opp med noe annet enn pølse og brød (eeeeer så mei av det pølse og brød-greiene, det serveres jo alltid når det er noe for unger), ungene mine er så sære at det spiser de ikke, så da blir det noe annet. Minipizzaer kanskje. Så får de en liten godtepose med noe artig oppi så får de bare leke som de vil. Film spørs vel om det blir tid til på to timer som heldigvis går fort. :P

Nå er vi så heldige at ungenes barnehage ikke er så stor, så da eldste hadde bursdag på lekeland så ble det ikke så dyrt, ble vel 10 til sammen med to søskenbarn tilstede også. Så det ble ikke noe dyrere enn om vi kunne hatt det hjemme. Skulle vi leid barnehagen hadde det blitt dyrere.

altså, med så mange familier der begge jobbber 100% og vel så det, så forstår jeg det kjempegodt jeg!
i tilleg kan det være noen ikke liker å ha så mange hjemme hos seg?
kanksje de rett og slett ikke orker allt styret! (mange er usynlig syke).
da er det veldig lettvint å dra i lekeland der alt lir fikset, så slipper mor å far ha dårlig samvittighet for en halvhjerta bursdag hjemme!
ikke alle har plass til så mange hjemme hos seg heller! 
vi hadde aldri hatt plass til 10 -15 barn her hjemme!

Back
Topp