Er det bare jeg som er treg?

Ellyfant

Betatt av forumet
Jeg ser det er så mange som er på tidlig ul, opptil flere ul'er tilogmed.. Veldig koselig det altså :-) men jeg er førstegangs og ikke helt inn i gamet. Ringte legen da jeg fant ut at jeg var gravid, i uke 5, men skal ikke til legen før nå på mandag. Da er jeg 11+ 4. Synes det var litt sent, men hun på legekontoret sa de ikke pleide å ha første legetime før da, så da stolte jeg på at det var greit. Men blir veldig usikker når jeg ser at så mange av dere allerede har vært på ul, til lege og jordmor.. Hva er grunnen til det? Jeg har vært ganske sliten, kvalm og uvel, men ikke noe jeg har følt jeg har måttet kontakte lege for da det er ganske vanlig tidlig i svangerskapet.. Men burde jeg bedt om legetime før?

Hei! Det er jo ikke vanlig å ha første time før i ca uke 8 -12. Jeg hadde ikke noen ul før ordinær ul med førstemann .Denne gangen blir jeg henvist for tidligere aborter. Jeg ser og at mange er inne og får ul, men det er Kansje noe de betaler for selv, for de ønsker å vite at alt er bra. Og mange har kanskje ekstra oppfølging pga tidligere vansker . Følg vanlig program du, hvis du ikke er urolig for noe el.l. Lykke til!!

Det er riktig at første kontrollen ikke trenger å være før uke 10-12. Hvis du ikke har følt noe behov før legetime tidligere, så er det ingen grunn til at du skulle hatt det.

Jeg har vært på tidlig UL pga blødninger, men første skikkelige svangerskapskontroll skal jeg ha i uke 12. Ser ut som det er veldig vanlig her å dra på tidlig UL, men kan ikke huske at det var så vanlig sist jeg gikk gravid for 6 år siden. Mange bekymrer seg veldig av ulike grunner, og når muligheten for UL finnes, så er det jo veldig greit å få sjekket om det er liv. Spesielt om man har opplevd å miste tidligere.

Jeg hadde tidlig ul og legekontakt pga mye smerter og mistanke om svangerskap utenfor livmor. Etter at de fikk konstantert at svangerskapet var normalt i uke 6, har jeg ikke vært til legebesøk før 1. Kontroll i uke 11. De fleste har heller ikke behov for dette.
Vi skal på ny ul neste uke, men denne er privat så bestiller og betaler selv. Årsaken er redselen som sitter igjen fra starten av svangerskapet og vi vil være sikre på at alt er fint før vi deler nyheten med venner og familie. Tror mange velger dette :)

Tidlig UL pga blødninger her! Hverken hatt første svangerskapskontroll hos lege eller jordmor :) Men nå må jeg se å få bestilt meg time !

Jeg hadde ikke første UL før uke 21 første sv.skap, men denne gang pga medisinske årsaker ble jeg henvist til UL i uke 10+ :) Men første ordinære sv.skaps time hos lege nå er i uke 11+5(til uken), deretter følges jeg av spesialister+JM på sykehuset ut sv.skapet. :) Jeg ville aldri betalt for privat UL, da jeg tenker at dit blir man henvist om det er grunn for det, hvis ikke alt er som "normalt". Her inne hører man nok om en del bekymringer fordi mange trenger litt råd/erfaring fra andre etc. Men det er viktig å ikke dele skrekkhistorier og bekymringer uten at det blir spurt etter, da dette skaper unødig bekymring hos mange. Nyt ditt første sv.skap! :) Les bøker, andre informasjonskilder og gled deg over mange fine måneder :) ❤️

Jeg ser det er så mange som er på tidlig ul, opptil flere ul'er tilogmed.. Veldig koselig det altså :-) men jeg er førstegangs og ikke helt inn i gamet. Ringte legen da jeg fant ut at jeg var gravid, i uke 5, men skal ikke til legen før nå på mandag. Da er jeg 11+ 4. Synes det var litt sent, men hun på legekontoret sa de ikke pleide å ha første legetime før da, så da stolte jeg på at det var greit. Men blir veldig usikker når jeg ser at så mange av dere allerede har vært på ul, til lege og jordmor.. Hva er grunnen til det? Jeg har vært ganske sliten, kvalm og uvel, men ikke noe jeg har følt jeg har måttet kontakte lege for da det er ganske vanlig tidlig i svangerskapet.. Men burde jeg bedt om legetime før?
Vi valgte både forrige svangerskap og dette å betale for privat ultralyd uke 12. Først og fremst for å få bekreftet liv. Søsteren min opplevde to ganger at fosteret hadde dødd i magen uten at kroppen avviste det. Første gangen fant hun det ikke ut før ordinær ultralyd i uke 19. Da hadde det allerede vært død i mange uker:( Så jeg er nok litt paranoid av den grunn.. Det er også mellom uke 12-14 det er lettest å se etter avvik. Vi ville vite for å være forberedt om det skulle være noe galt. Ellers så fulgte vi de ordinære kontrollene uten flere ultralyder, det holdt med de to:) Hadde første kontroll hos lege uke 9 forrige gang og uke 11+4 denne gangen:)

Takk for svar :-) det er beroligende! Skjønner at man gjør det hvis man har dårlige erfaringer med svangerskap fra tidligere eller diverse medisinske årsaker. Synes det er veldig trist å lese om de vonde opplevelsene her inne, og blir litt bekymret selv også. Men spent på legetime på mandag :-) Får se hvordan følelsen er etyer den, men mulig vi og prøver oss på en privat ul vi og. Er jo så spent på den lille mageboeren og hvordan det er med den der inne :-) Blir sikkert veldig utålmodig etterhvert etter å få sett at alt er bra!

Var i uke 9 da jeg fant det ut, så ringte legen og fikk time noen dager etter på, var på tilfeldig ul siden jeg ikke viste hvor langt jeg var på vei. Nå gleder jeg meg bare masse til oul i uke 18, er i uke 11 nå :) skal også til jordmor neste uke pga alderen min

Jeg var på tidlig ul pga blødning og etter det har jeg vært på flere ul pga tvillinger/risikosvangerskap. Hadde legetime i uke 10, men da var det nære på at jeg ikke fikk tatt alle blodprøvene fordi det var for tidlig. Tror ikke de vil ta blodprøvene før nærmere uke 12 pga faren for spontanabort. Så om det ikke er noe spesiell grunn for å dra tidlig til legen, så er det nok best å vente til uke 11.

De aller fleste er bare på en ultralyd gjennom svangerskapet, og ellers følger jordmorkontrollene/kontroller hos lege. Før var det vanlig å ha kontroller mellom uke 8 og 12, men nå ser det ut som at de helst vil at man skal vente til man er i uke 12, siden de nå ikke tar svangerskapsblodprøvene før man har passert uke 12. Men det er jo ingenting i veien å ha en kontroll før.
Jeg har hittil hatt 3 ultralyder, 1 pga smerter og mistanke om nytt svangerskap utenfor livmora. 2 for oppfølging. Og 3 for oppfølging og kontroll, samt vurdering av medisiner pga tidligere alvorlig svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes.

Jeg har heller ikke hatt første legetime før nå faktisk. Var 14.uker på torsdag :)
Ultralyd bestillte vi selv på privatklinikk. Var da 12 uker.

Jeg var på første kontroll hos lege i uke 12. Tidlig ultralyd for å sjekke at alt er bra har jeg tatt privat :)

Ingenting er uvanlig hva gjelder hverken mange eller ingen UL, det må være opp til en selv og hva en føler at er lurt/godt/nødvendig :) Jeg har vært ganske stressa og bekymret etter å ha lest utallige skrekkhistorier og hatt noen venninner med triste opplevelser så vi ville sjekke tidlig og flere ganger at det først var liv (UL uke 8) og så at den hadde vokst som den skulle (UL uke10) før vi snart skal sjekke nakkefold og at alt er offisielt "trygt" før vi annonserer det fks på jobb osv (UL uke12).
Hadde første kontroll i uke 7 da også for å være tidlig ute med å melde meg "på" fødested da der jeg vil er veldig populært og de anbefaler at man er tidlig ute for å få plass :)

Jeg har også hatt UL pga blødninger og en missed abortion tidligere i år. Har vore på to og skal ha en oppfølging UL om et par uker itillegg til den ordinære UL. Har to barn fra før og følgte da det vanlige opplegget med bare den OUL. Jeg var til legen tidligere i uken for første sv.kontroll, var da ca 11+4.. Måtte komme tilbake neste uke for blodprøver, ellers blir de bare returnerte sa legen. Kunne ikke taes før uke 12! Tror det er litt ulik praksis! Kos deg med graviditeten :) (har ikke betalt for privat UL, henvist av legen)

Jeg er også førstegangs og satt med mange av de samme tankene som deg før jeg var på første kontroll hos legen. Han sa at det ikke var noe i veien for å ta tidlig ultralyd dersom vi ønsket å se at alt var i orden. Det gjorde vi denne uken :) Er veldig glad for at vi valgte å gjøre det, en fantastisk opplevelse! Men det er ikke sikkert jeg gjør det neste gang, når jeg vet litt mer :) Snakk med legen din, så får du nok en bedre følelse etterpå. Lykke til!

Jeg var på første svangerskapskontroll denne uken, og var da 13+4. Fikk beskjed om at det var passe.
Men vi har vært på tidlig ul siden jeg har vært bekymret etter en sa i fjor.
Den satte en skikkelig "støkk" i meg, og det har vært vanskelig å tro at det skal gå bra denne gangen, men nå har skuldrene begynt å senke seg :happy:
Man skal ikke glemme at det som oftest går veldig greit, men at man selvfølgelig hører mer om de gangene det ikke gjør det.... Dessverre.

Sniker fra februar... Hadde heller ikke første legetime før ganske sent (i forhold til mange andre). Uke 12+3.
Jeg har heller ikke vært på il, hverken privat eller offentlig. I 2009 da jeg fikk førstemann var jeg på ul i uke 6,14 og oul. Da var jeg den eneste på terminforumet virket det som, alle andre fulgte vanlig program. Denne gangen er det helt motsatt. Virker som alle har vært på ul og jeg er den eneste som følger "programmet". Så tidlig ul er nok noe som har blitt veldig vanlig, og mange betaler selv. Alt er like fint selv om du ikke føler trang til å dra på ul før den ordinære :)

Det er noen her inne som er lengre på vei også, som har termin i slutten av februar/begynnelsen av mars. Også har noen tettere oppfølging av ulike grunner og det praktiseres ulikt fra lege til lege :) Jeg har bare ikke fått rota meg til å kontakte jm enda #treeeeeg

Back
Topp