Er dere sunne i matveien?

solstråla08

Forelsket i forumet
Jeg føler iallefall at jeg ikke tar nok hensyn til babyen må prøve å skjerpe meg!

Jeg spiser egentlig det meste, og er undervektig, så sliter vel egentlig der. Men ble plutselig litt redd for å få en stor baby!

Spiser både frukost, lunch, middag og kvelds, men blir en del mellom snacks og som ikkje alltid er like sunn.

Jeg føler iallefall at jeg ikke tar nok hensyn til babyen må prøve å skjerpe meg!

Jeg spiser egentlig det meste, og er undervektig, så sliter vel egentlig der. Men ble plutselig litt redd for å få en stor baby!

Spiser både frukost, lunch, middag og kvelds, men blir en del mellom snacks og som ikkje alltid er like sunn.
Dette er hva jm sa til meg..

"Et variert kosthold er det som er viktigst. Hyppige måltider er ypperlig!Man skal jo helst ikke proppe i seg sjokolade, godis og brus hver dag, men babyen tar til seg det den trenger og ikke noe mer enn det."

• Liker
Reactions: Io
Ja egentlig. Spiser det jeg vil, når jeg vil, blir ofte sjokkis mellom måltidene, drikker endel cola, og spiser veldig store porsjoner til middag :p
Gutten min var 1125 gr forrige fredag, bittelitt over gjennomsnittet,men det gjorde førstemann også. Med førstemann spiste jeg mye mer sukker enn nå.. og hun var 3210 gr når hun ble født :)

Passer på hva jeg putter i munnen, men er ikke supernøye heller. Det viktigste for meg er et variert kosthold med faste måltider, og med den rutinen blir heller ikke søtbehovet veldig stort. ;)

Fryktelig dårlig på sunt kosthold denne gangen, da grønnsaker, frukt osv byr meg imot :S er veldig mye jeg ikke takler smaken på, så her må inntak av mat være i fokus, også får det heller være noe litt mer usunt ;)

Craver veldig på frukt og grønt så føler jeg er sunnere enn noensinne :p

Altså, jeg spiste nettop en BK meny.. Såe... Alt med måte. Prøver å spise frukt og grønt hver dag og godis kun på fredag og lørdag kveld.

Kan ikke si eg er flink nei! Men nå har eg lagt på meg veeldig mye, så er blitt nødt til og tenke mer over kostholdet! Men er blitt flink til og spise flere mindre måltider om dagene og heller spise litt snop i helgene:-) men er rask til og små spise kjeks eller noe mellom måltidene også.. Rart med det, men føler aldri eg blir helt mett! :-/ flere som kjenner på dette??

Kan ikke si eg er flink nei! Men nå har eg lagt på meg veeldig mye, så er blitt nødt til og tenke mer over kostholdet! Men er blitt flink til og spise flere mindre måltider om dagene og heller spise litt snop i helgene:-) men er rask til og små spise kjeks eller noe mellom måltidene også.. Rart med det, men føler aldri eg blir helt mett! :-/ flere som kjenner på dette??
Enten eller her - stappmett av lite (middagsmat blir det ofte slik av) men av andre småmåltider føler jeg ofte st jeg aldri blir mett ja

Føler jeg blir stappmett/kvalm av temmelig små mengder mat, og har egentlig hatt ganske dårlig matlyst så langt i svangerskapet, selv etter at kvalmen ga seg, så er ikke like lett å spise riktig hele tiden...

Ja, føler egentlig det. Men har behov for mye mer enn til vanlig og er ofte sulten!
Spiser variert. Sunn hverdagskost, frukt og grønt og sjelden godteri midt i uken. (forøvrig lite godteri i helgene også) Lettbrus er det eneste jeg gjerne drikker utenom helg.
Likevel har jeg lagt på meg 10kg.

Spiser relativt sunt med faste måltider, frukt og grønt. Men ryker på noen smeller, i går var det wienerbrød, i dag ble det kake. Prøver å leve etter lørdag en dag i uken-prinsippet, men vil ikke være hysterisk heller. Men tenker over hva jeg putter i meg iallfall:-) Brus og potetgull er det lite av hos oss, sjokolade er derimot veldig godt! Spiser lite av gangen nå, for blir ubehagelig stappmett fort.

Jeg gikk fra å spise knekkebrød til å spise brød ganske tidlig i svangerskapet fordi jeg ble så oppblåst av knekkebrød og ble liksom ikke mett. Det er eneste forskjellen på kostholdet mitt før og nå, og jeg har lagt på meg 4/5 kg så langt etter å ha vært stabil i vekt i 4 år med samme kosthold :-( Spiser bare skikkelig grovt brød, men vil vel tro kaloriene blir annerledes.. Ganske frustrerende siden jeg vet at vekten vil øke nå på slutten som det gjorde med forrige også pga mindre aktivitet og økt appetitt :( men spiser sunt og variert og unner meg en sjokolade på fredager og det har jeg ikke tenkt å slutte med :P

Jeg gikk fra å spise knekkebrød til å spise brød ganske tidlig i svangerskapet fordi jeg ble så oppblåst av knekkebrød og ble liksom ikke mett. Det er eneste forskjellen på kostholdet mitt før og nå, og jeg har lagt på meg 4/5 kg så langt etter å ha vært stabil i vekt i 4 år med samme kosthold :-( Spiser bare skikkelig grovt brød, men vil vel tro kaloriene blir annerledes.. Ganske frustrerende siden jeg vet at vekten vil øke nå på slutten som det gjorde med forrige også pga mindre aktivitet og økt appetitt :( men spiser sunt og variert og unner meg en sjokolade på fredager og det har jeg ikke tenkt å slutte med :P
Men du skal jo gå opp, bare på bakgrunn av økt blodmengde, livmor, morkake, fostervann og baby.. 4 kg er jo ikke mye!!

Men du skal jo gå opp, bare på bakgrunn av økt blodmengde, livmor, morkake, fostervann og baby.. 4 kg er jo ikke mye!!
Jeg er noen kg for mye fra før etter førstemann, og det var ifølge legen ikke ønskelig at jeg la på meg så mye :P hun syntes derimot ved forrige kontroll at det var helt ok så lenge at jeg spiste sunt noe som jeg da gjør. Var hos jm kontrollen før ( i uke 24) og der fikk jeg smekk på fingrene for å ha gått opp 2 kg (siden forrige kontroll i uke 14!)og hun satt i 5 min å ga meg leksjon i kosthold uten å i det hele tatt spørre meg om hvordan kostholdet mitt var på forhånd. Jeg skal ikke tilbake til henne igjen :P haha

Denne uken har jeg ikke vært sunn, blitt både mcDonalds og sjokolade hver dag. Den bare roooooper på meg! vi prøver igjen neste uke

Har ikke hatt matlyst, så de fleste måltid spiser jeg faktisk nøyaktig det jeg bør. Men jeg har sikkert like mye dårlig samvittighet som alle andre. Det er jo alltid noe som kan bli bedre...

Back
Topp