Er dere i jobb?

solstråla08

Forelsket i forumet
Hvor langt strekker dere dere, før dere evt. Ber om sykemelding?

Jeg jobber fullt, endå. Men er helt ødelagt når jeg kommer hjem. Fungere ikke alltid på jobb heller.. Sliter en del med hodepine, paracet hjelper ikke. I tillegg har eg store smerter i hoftene, går stort sett fint på dagen. Men om ettermiddag/kvelden klarer jeg knapt å bevege meg, kan krype på alle fire for å komme meg i seng (dette fordi eg har en medfødt hoftefeil)

Dette tar selvsagt på når eg har 3 små som også krever sitt når jeg endelig kommer hjem.

Har nå spurt om noen dager fri fra jobb, uten lønn. Sitter litt for langt inne å sykemelde meg så tidlig i svangerskapet, er 23 uker nå.

Jeg jobber fullt, endå. Men er helt ødelagt når jeg kommer hjem. Fungere ikke alltid på jobb heller.. Sliter en del med hodepine, paracet hjelper ikke. I tillegg har eg store smerter i hoftene, går stort sett fint på dagen. Men om ettermiddag/kvelden klarer jeg knapt å bevege meg, kan krype på alle fire for å komme meg i seng (dette fordi eg har en medfødt hoftefeil)

Dette tar selvsagt på når eg har 3 små som også krever sitt når jeg endelig kommer hjem.

Har nå spurt om noen dager fri fra jobb, uten lønn. Sitter litt for langt inne å sykemelde meg så tidlig i svangerskapet, er 23 uker nå.

Jeg har vært sykemeldt helt eller delvis siden jeg ble gravid. Først pga ekstrem kvalme og oppkast. Nå har jeg så lite energi at jeg ikke har sjans. Prøvde meg med 80% etter ferien og ble sendt til legen av sjefen min, hvor legen var sjokket over hvor mye jet jobbet med tanke lå formen. Her var det også nemli slik at jeg var helt dø da jeg kom hjem. Vi bar nå endt på 40 % jobb. Jeg jobber mandag, onsdag og fredag i 5 timer hver dag (fortsatt veldig redusert når jeg kommer hjem) men fri tirsdag og torsdag gjør livet hjemme litt bedre, da jeg faktisk får tatt igjen litt energi samt gjort noe.

Hadde ikke planer om å gå sykmeldt akkurat - var ikke det med sønnen min. Men som sjefen min sier: man får ingenting igjen for å vær utslått ved termin. I verste fall kan jo dette føre til depresjon fordi man er så sliten at en baby virker helt uoverkommelig å håndtere. Jeg prøver å lytte til kroppen også har jeg heldigvis en sjef som ser bedre enn meg når jeg pusher meg for langt. De vil mye heller ha meg LITT i jobb så lenge som mulig, enn å slite med ut slik at jeg blir 100% sykmld

Jeg er 50% sykemeldt. Mye plaget med hodepine og bekkenet begynner å bli ille. Jobbet fullt hele veien forrige svangerskap. Jeg tenker at det er bedre å jobbe litt helt ut, enn å slite meg helt ut og ende opp med 100% sykmelding. Dessuten gjelder dette bare noen få måneder av arbeidslivet.. Det er tid for å tenke litt egoistisk. Slik du forklarer det så syns jeg du strekker deg lengre enn hva som ventes av deg, jeg tror du bør vurdere en tur til legen :)

Jeg er sykemeldt mer enn jeg jobber pga kynnere og hodepine. Med denne formen for sykemelding holder jeg nok frem til termin. Jeg strekker meg relativt langt, men når jeg er så sliten at jeg dreper enhver form for hygge i familien fordi jeg er sliten, har jeg strukket meg for langt. Det er ikke arbeidsgiver jeg skal tilbringe livet med. Som blåbærtua skriver, det er noen få mnd av arbeidslivet. Og man tenker ikke bare på seg selv som min lege sa, man tenker faktisk på livet som er og livet som kommer.

Jeg jobber fullt, og håper selvfølgelig at jeg kan fortsette med det hele svangerskapet. Men om det skulle komme til det, så tror jeg ikke jeg kommer til å ta det altfor tungt om jeg må sykemeldes. Hadde ikke tatt meg fri uten lønn for å unngå det i alle fall, SÅ mye synes jeg ikke at jeg trenger å yte for arbeidsgiveren min ;p

Dette høres helt feil ut :( hvis du ikke er i god nok form til å jobbe fullt skal fu ha sykemelding. Man skal ikke trenge å ta seg fri uten lønn.. Jeg jobber fullt enda, men hvis formen blir dårlig er jeg ikke redd for å be om en sykemelding!

Jeg tenker du bør komme det til legen fort for evt å få en gradert sykemelding - du trenger jo ikke å sykemelde deg 100% om du ikke vil - men du skal ikke gå slik som du gjør nå!

Jeg tenker du bør komme det til legen fort for evt å få en gradert sykemelding - du trenger jo ikke å sykemelde deg 100% om du ikke vil - men du skal ikke gå slik som du gjør nå!

Og nei, fri uten lønn er bare tull!!

Helt enig med de andre. Du skal IKKE behøve å ta fri uten lønn bare fordi du synes det er for tidlig med sykemelding!
Jeg var sykemeldt noen uker i starten pga. ekstrem kvalme, og det føltes utrolig rart. Kan ikke huske sist jeg var sykemeldt, og er sjelden syk ellers. Så de som ikke visste grunnen slet litt med å respektere at jeg faktisk var syk. (telefoner, mailer og meldinger haglet)
Nå jobber jeg fullt og håper egentlig jeg klarer det så lenge som mulig. Men reiser litt i jobben, og merker at det gjør meg mer sliten enn til vanlig. Kjenner også på at det går utover humør og familieliv, så jeg kommer ikke til å ha en veldig høy terskel før jeg ber om å få jobbe redusert. Legen min er en engel på jord og passer på å minne meg på at et svangerskap er en brøkdel av et langt arbeidsliv og at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet for å ta vare på meg selv :)

Jeg er nå 100% sykemeldt med svangerskapspenger pga jobb ikke kunne tilrettelegge for meg. Prøvde meg først noen uker med 50%, men det ble formye det også. Kombinasjonen elektriker og gravid + mye kynnere funka dårlig, så nå er det 100% og jeg angrer ikke en dag! Det er mye bedre både for mor og barn selv om det både var dårlig samvittighet, og et forsøk på å leke helt ute å gikk. Snart 27 uker btw.

Nei, huff! Dette er IKKE riktig:-( Du skal ikke ta fri uten lønn! Du er gravid, du lager et nytt menneske, i tillegg har du hus og flere barn å ta vare på. Du må lytte mer til kroppen, og ta hensyn til deg selv! Det er ingen som takker deg for å slite deg ut. Jobben er faktisk ikke livet. Hilsen en som har dyrekjøpt erfaring etter 9 prøverørsforsøk, og etterhvert mange sykemeldinger... Men jeg innrømmer at prosessen mot første sykmelding var lang og vond..
Nå har jeg vært både 100 og 50% sykmeldt hele svangerskapet pga diverse. Er i bedre form nå i uke 25, og prøver meg igjen i 50% jobb. Men jeg tar en dag av gangen, og gjør det som er best for meg og den lille i magen. Jeg har nå endelig godt med energi, men sliter med vond rygg (ikke bekkenløsning). Har endelig blitt kvitt den vonde samvittigheten, folk kan mene hva de vil:-)

Jeg er 24 uker og har nettopp blitt sykemeldt 20%. Håper på å jobbe 80% helt fram til permisjonen starter, men det får tiden vise. Det er ryggen det går på siden det blir en del tunge løft da jeg er alene på jobb. Men nå som jeg har fri en dag i uka så hjelper det utrolig mye!

Det er ingenting å "skamme" seg over av å bli sykemeldt i svangerskapet! Vil ikke kroppen mer så sier den tilslutt stopp, og da er det bedre å være føre var. Med førstemann ble jeg sykemeldt 100% fra uke 10 og helt fram til permisjonen.

Jeg er enig med de andre over her! ikke press kroppen og vær heller ikke redd for ei sykemelding. Prøv deg frem og rådfør deg med både arb.giver og lege om hva som kan funke :) jeg jobber 100% i en barnehage og er glad for en god form, men ser at det kan bli tungt mot slutten å henge med i svingene :) Arbeidsgiver og kollegaer er heldigvis veldig dyktige på å tilrettelegge hverdagen for meg, selv om jeg gjerne vil være en superhelt og klare alt :) Vi er superhelter fra før nemmelig, vi ruger som bare juling og det krever sitt ;)

Jeg er 24 uker og har nettopp blitt sykemeldt 20%. Håper på å jobbe 80% helt fram til permisjonen starter, men det får tiden vise. Det er ryggen det går på siden det blir en del tunge løft da jeg er alene på jobb. Men nå som jeg har fri en dag i uka så hjelper det utrolig mye!

Det er ingenting å "skamme" seg over av å bli sykemeldt i svangerskapet! Vil ikke kroppen mer så sier den tilslutt stopp, og da er det bedre å være føre var. Med førstemann ble jeg sykemeldt 100% fra uke 10 og helt fram til permisjonen.

Hvor mange timer blir de med 20% sykemelding? Har vurdert å få redusert noen timer til dagen men føler de blir for mye med 50%.

Jobber enda 100% men kjenner de krever med hjem og barn etter jobb dene gangen siden energien min er vekke, men de hjalp å ha ferie så nå får eg bare se hvor lenge eg klare å strekke meg før eg må få en liten sykemelding.

Hvor mange timer blir de med 20% sykemelding? Har vurdert å få redusert noen timer til dagen men føler de blir for mye med 50%.
Jeg jobber da ca 30 timer i uka :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ser ut som du må sortere tankene litt mer enn vi klarer over nett. Du er "ødelagt" og "fungerer ikke" på jobb, skriver du. Få hjelp av legen til å sjekke om dette er språklig overdrivelse eller sykemeldingsgrunn, og til å vurdere om du virkelig bare trenger en ferie. Ferie er supert hvis en pause fikser problemet, men ikke hvis du er syk og egentlig trenger langvarige tilpasninger.

Jeg strekker meg maks nå, fordi jeg er ivrig etter å komme tilbake til jobb og fordi min sykemelding har vært for ting jeg kan trene opp igjen: I to uker har vi bestemt at det er greit at jeg ikke orker noe etter jobb, og at sambo tar alt husarbeidet. I de samme to ukene er det ok at jeg er støl og full av vondter, fordi det er veien mot målet.

Det er derimot ikke verdt det om jeg likevel ikke fungerer på jobb, i familien eller i svangerskapet etter noen uker. Den tredje uken skal vi vurdere gradert sykemelding igjen. Det blir fort dyrt for meg, arbeidsgiver og staten om vi skal slite meg ut på halvgodt arbeid nå, og risikere at sambo også må ut av jobb etter fødsel.

Jeg er kjempestolt over at jeg klarer å jobbe igjen, men like stolt over at jeg godtok de gørrkjedelige sofaukene på slutten av sykemeldingen. Og jeg takket blidt når "sjefen" minnnet meg på at jeg har ferie til gode. Den skal jeg bruke til å holde meg frisk.

Jeg er i jobb :) er egentlig helt utslitt, men presser meg selv litt :P holder meg jo aktiv og tjener penger. Så det får bare være. Legen sa at hun ikke vil sykemelde meg :P er snart 27 uker :)

Back
Topp