Er dere flinke til å la barnet prøve selv?

Totoro^-^

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberlykke 2015
Høsthjerter 2017
Ble sendt en link via barnehagen om det å klare selv. Var u utgangspunktet ment for de ansatte, men gjelder jo hjemme og.

Handlet om det at man ofte gjør ting for de små, fordi det er raskere og mer effektivt.. og da frarøver dem sjanser for å lære og klare selv.

Merket at jeg gjlr det oftere enn jeg vr klat over; så nå tar han av og på bleie selv, kler på seg og får tid til å kle av seg selv :) dekker på og av, hjelper til med klesvask og bleier på minste :) må bar ebli flinkere til å sette ac tid...

Ble sendt en link via barnehagen om det å klare selv. Var u utgangspunktet ment for de ansatte, men gjelder jo hjemme og.

Handlet om det at man ofte gjør ting for de små, fordi det er raskere og mer effektivt.. og da frarøver dem sjanser for å lære og klare selv.

Merket at jeg gjlr det oftere enn jeg vr klat over; så nå tar han av og på bleie selv, kler på seg og får tid til å kle av seg selv :) dekker på og av, hjelper til med klesvask og bleier på minste :) må bar ebli flinkere til å sette ac tid...
Her bruker vi ikke up&go-bleier så jeg må hjelpe til med det :) Men hun tar på sokker selv og lue, og lar henne prøve endel med påkledning osv. Driver mye på selv. De er flinke til det i barnehagen også :)

Viktig å ha fokus på det da :)

Jeg har fått høre at Mary er meget selvstendig [emoji4] så hun får nok hjelpe til og gjøre selv mye, men hun liker det.
Hun tar av både up and go og teip bleier. Tar på up and go. Kan ta på seg bukse med litt hjelp, greier å få hodet på plass i genseren/ body, hjelp til armer.
Dekker på bordet og tar noen ganger av. Smører på brødskiva selv og hjelper til med å lage mat. Setter på oppvaskmaskin og vaskemaskin dog uten at det gjerne trengs[emoji85][emoji23]

Hun vet også hva man bruker moppen til og tar den gjerne frem, uten klut på å går rundt å vasker gulvet.

Back
Topp