er dere blodgivere?

hvorfor ikke, lynn? *godmodig nysgjerrighet*

For det første hører vi jo nesten aldri om alle de tilfellene hvor det går fryktelig galt. Det er ikke bare bare for kroppen å ta i mot en annens blod. Det kan gå bra i flere år så begynner viktige organer å svikte.

For det andre er jeg Jehovas vitne og det strider mot hva som står i bibelen om blod.
Men Jehovas vitner står bak store forsker team på akkurat dette feltet og de har gjort stor fremgang i å finne andre løsninger.
Jeg fikk nettopp høre at det var kommet langt på dette i USA så er nok ikke lenge føre Norge også får denne kunnskapen.
Jeg har ikke klart å sette meg helt inn i alt enda. Og det burde jeg gjort føre jeg svarte på dette innlegget. Men jeg vet det er kommet mye nytt viten om dette.

Veldig mange steder praktiseres jo å gi blod til folk som ikke trenger det en gang og det er skremmende. For det er en risk. Og en skal virkelig miste mye blod føre ikke kan reddes med annen veske som feks vann :)

Blodgivere og organdonorer er ufattelig viktig! Jeg har ikke meldt meg som organdonor, men det har jeg tenkt til :)

♧ Sendt fra app'en ♧
Man kan ikke melde seg i Norge, man må bare bestemme seg, og helst si fra til nærmeste pårørende. Det finnes dog en app du kan ha på telefonen og et kort til lommeboka, slik at helsepersonell kan vite det, meb til syvende og sist er det fremdeles opp til din pårørende.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

For det første hører vi jo nesten aldri om alle de tilfellene hvor det går fryktelig galt. Det er ikke bare bare for kroppen å ta i mot en annens blod. Det kan gå bra i flere år så begynner viktige organer å svikte.

For det andre er jeg Jehovas vitne og det strider mot hva som står i bibelen om blod.
Men Jehovas vitner står bak store forsker team på akkurat dette feltet og de har gjort stor fremgang i å finne andre løsninger.
Jeg fikk nettopp høre at det var kommet langt på dette i USA så er nok ikke lenge føre Norge også får denne kunnskapen.
Jeg har ikke klart å sette meg helt inn i alt enda. Og det burde jeg gjort føre jeg svarte på dette innlegget. Men jeg vet det er kommet mye nytt viten om dette.

Veldig mange steder praktiseres jo å gi blod til folk som ikke trenger det en gang og det er skremmende. For det er en risk. Og en skal virkelig miste mye blod føre ikke kan reddes med annen veske som feks vann :)
Hvor i Bibelen står det?

Det er egentlig bra at det skal mye til før en trenger det, som du sier er det ikke ukomplisert. Skjønner ikke de som gjør det feks kosmetisk. Men vil heller ha blodoverføring om det er siste utvei.

Vi får håpe det aldri blir aktuelt :)

Spennede!! Jeg er ikke imot blodoverføring altså. Har en vennine som måtte ha blod etter fødselen, og selv mistet jeg mye blod uten å trenge blodoverføring. Men syns det er kult om de også forsker videre og finner andre gode metoder. :-)

Hvor i Bibelen står det?

Det er egentlig bra at det skal mye til før en trenger det, som du sier er det ikke ukomplisert. Skjønner ikke de som gjør det feks kosmetisk. Men vil heller ha blodoverføring om det er siste utvei.

Vi får håpe det aldri blir aktuelt :)

Først står det i moseloven og i mosebøkene, ( 3MOS. 17:14, 7:26-27 ) men etter at Jesus oppfylte denne skrev han at vi ikke trengte å holde oss moseloven lengre, men vi skulle fortsatt holde oss borte fra blod, utukt, ting som er kvalt osv APG. 15:28-29, 21:25. Og når vi ikke kan spise blod og skal holde oss borte fra blod, er det ikke logisk at vi da kan føre det inn i kroppen på noe annet vis.

Det står også i 1.mos 9:4,16 om hvor hellig blodet er.

Last edited:
Først står det i moseloven og i mosebøkene, ( 3MOS. 17:14, 7:26-27 ) men etter at Jesus oppfylte denne skrev han at vi ikke trengte å holde oss moseloven lengre, men vi skulle fortsatt holde oss borte fra blod, utukt, ting som er kvalt osv APG. 15:28-29, 21:25. Og når vi ikke kan spise blod og skal holde oss borte fra blod, er det ikke logisk at vi da kan føre det inn i kroppen på noe annet vis.

Det står også i 1.mos 9:4,16 om hvor hellig blodet er.

Hmm, har faktisk aldri fått meg med at det står her. Nå er det riktignok ikke Jesus som sier dette da, men spennende lesning uansett. Jeg har alltid fulgt læren om at man ikke trenger å følge moseloven av plikt, men dette må jeg nok sette meg mer inn i, ja.

Hmm, har faktisk aldri fått meg med at det står her. Nå er det riktignok ikke Jesus som sier dette da, men spennende lesning uansett. Jeg har alltid fulgt læren om at man ikke trenger å følge moseloven av plikt, men dette må jeg nok sette meg mer inn i, ja.

Jesus oppfylte moseloven fordi han levde et syndefritt liv og var fullkommen. Ingen annet menneske har kunnet gjøre dette, fordi vi er ufullkomne. Derfor ble hans kristne etterkommere ikke pålagt å følge moseloven lengre, men vi skulle fortsette å holde oss borte fra avgudsdyrkelse, utukt, blod, osv. Nei det er apostlene hans som forteller dette videre.

Jeg gir blod (ikke nå da, da jeg er gravid) og har ikke hatt noen plager med det. Vært i fin form etterpå og den nålen rr bare 0,5 sekund smerte - det tåler alle (om du ikke har fobi såklart). Det positive med å gi blod, forutenom å hjelpe andre da, er at du selv får en god helsesjekk. De sjekker både jern, blodsammensetning etc. Samt at blodet blir jo renset ved å måtte reprodusere nytt blod etter du har gitt. :)

Back
Topp