Er dere bekymret for tiden vi er inne i?

Millee89

Flørter med forumet
Korona og alt som hører til.
Jeg fødte under Korona tiden sist også, i august 2020. Og nå ble jeg uplanlagt gravid.
Jeg hadde igangsettelse grunnet svangerskapsdiabetes. Og skal settes igang denne gangen også... husker jeg var veldig mye alene på sykehuset i de døgnene før de faktisk tok vannet.
Det gikk greit, men var jo ensomt.
Er redd det skal være så strengt for far denne gangen også. Ser smitten bare øker.

Tenker dere mye på dette?

Korona og alt som hører til.
Jeg fødte under Korona tiden sist også, i august 2020. Og nå ble jeg uplanlagt gravid.
Jeg hadde igangsettelse grunnet svangerskapsdiabetes. Og skal settes igang denne gangen også... husker jeg var veldig mye alene på sykehuset i de døgnene før de faktisk tok vannet.
Det gikk greit, men var jo ensomt.
Er redd det skal være så strengt for far denne gangen også. Ser smitten bare øker.

Tenker dere mye på dette?

jeg tenker faktisk masse på dette. Man er jo i risikogruppe som gravid. Og jeg er også i risikogruppe fordi jeg er transplantert og går på imundempende medisiner. Så jeg er kjempe redd for å bli smittet. Vi skal ha planlagt keisersnitt. Og jeg tenker mye på om jeg må være alene på sykehuset. At baby kanskje må være uten oss mens jeg ligger på oppvåkning og far må dra hjem rett etter ks er ferdig.

jeg hadde en samtale med jordmor om dette i dag. Og hun mente at helsevesenet ikke kommer til å gjøre samme feil nå hvis alt stenger ned igjen. Fordi det ble så mye ekstra og traumer for de som måtte føde alene og være alene på sykehuset. Og det er jo også tungt for partner som bare må holde seg hjemme og bekymre seg. Jordmor trudde at de heller ville isolere oss på rom på barsel. Siden man er fra samme husholdning. Eneste kjipe da er jo om man har små barn hjemme man da må finne barnepass for mens begge foreldre er på sykehuset.

Jeg er bekymret. Er redd for å bli smittet og for at det skal påvirke meg eller baby. Har feks blitt redd etterpå ha lest om dødfødsler i forbindelse med korona. Selv om jeg tror sjansen er veldig liten. Bor i et område der det generelt har vært lite smitte, og omgås ikke så mange nå som jeg jobber ganske redusert. Syns likevel det er ganske ekkelt :(

Edit: kan jo legge til at jeg er vaksinert

Ja, tenker mye på det. Fødte forrige rett før dette marerittet brøt ut sist gang, i mars 2020. Da bodde vi riktignok i Storbritannia, og der var det litt andre forhold enn her kan man si. Vi fikk ikke møte noen på 4 mnd… ikke ute en gang. Ikke fikk vi besøk eller dra til helsevesen med mindre det stod om liv, og ja, det hele var ganske traumatisk med nyfødt og isolasjon så lenge…

så jeg tenker litt sånn at uansett hva som skjer nå, så kan det psykisk ikke bli verre enn sist gang… Men nå er det mer bekymringer rundt smitte! Liker virkelig ikke tallene fra Danmark og Storbritannia f.eks. med antall dødfødte… Er nylig fullvaksinert, så håper beskyttelsen er sterk nok til å beskytte oss, men huff, det er virkelig en kjip tid å være gravid på!!!

Håper virkelig ikke helsevesenet er like komplett troll som i 2020 og nekter far å være med, men det er nok dessverre en usikkerhet vi må leve med :(

Ja, tenker mye på det. Fødte forrige rett før dette marerittet brøt ut sist gang, i mars 2020. Da bodde vi riktignok i Storbritannia, og der var det litt andre forhold enn her kan man si. Vi fikk ikke møte noen på 4 mnd… ikke ute en gang. Ikke fikk vi besøk eller dra til helsevesen med mindre det stod om liv, og ja, det hele var ganske traumatisk med nyfødt og isolasjon så lenge…

så jeg tenker litt sånn at uansett hva som skjer nå, så kan det psykisk ikke bli verre enn sist gang… Men nå er det mer bekymringer rundt smitte! Liker virkelig ikke tallene fra Danmark og Storbritannia f.eks. med antall dødfødte… Er nylig fullvaksinert, så håper beskyttelsen er sterk nok til å beskytte oss, men huff, det er virkelig en kjip tid å være gravid på!!!

Håper virkelig ikke helsevesenet er like komplett troll som i 2020 og nekter far å være med, men det er nok dessverre en usikkerhet vi må leve med :(

Hva sies å være årsak til at de er dødfødte?

Veldig bekymret! Redd for å bli smittet nå som jeg er gravid når vi ser at gravide kan bli alvorlig syke. Det er jo primært uvaksinerte, men nå er det lenge siden jeg ble vaksinert og vi vet jo ikke hvor lenge vaksinen varer eller hvordan den reagerer med omikron. Jeg syns også det er kjipt om far ikke kan være med på fødsel. Men jeg har valgt å forberede meg mentalt på at jeg kanskje må føde alene bare for å være forbredt på alt. Det gjør meg litt roligere. Vi kommer til å isolere oss en periode før termin for å minimere sjansen for å måtte føde på isolat. Prøver også nå å være veldig forsiktige for å unngå smitte!

Jeg er faktisk overraskende rolig til alt dette! Vil jo selvfølgelig ikke ha covid, men vi er forsiktige og gjør det vi kan for å holde oss friske. Vi har ikke barn fra før som kan dra med seg smitte, og vi er begge generelt veldig friske folk. Er også vaksinert nå nylig så tenker jeg har god beskyttelse mot alvorlig sykdom.

Når det gjelder fødsel tenker jeg det skal mye til før far ikke får være med, tror de lærte mye av forrige runde med total nedstengning, så håper vi slipper det.

Jeg er en bekymrer så er litt overrasket over hvor rolig jeg er mtp dette, men omfavner «roligheten» uansett:hilarious: har mye mer bekymringer knyttet til fødselsvekt, blodtilførsel til lille og slike ting som kan gå galt.

Er bekymret, men mindre enn sist. Fødte juni 2020, og fikk akkurat lov å ha med samboeren min med på barsel. Følte at sykehuset tilrettela bra til tross for restriksjoner. Fikk min andre dose i forrige uke, så det er en lettelse - men senker ikke skuldrene helt. Fortsatt redd for å bli smittet, men nå vet vi heldigvis mye mer enn sist når jeg var like langt på vei. Da visste vi ingenting i forhold til svangerskap og korona.
Har liten tro på at man ikke får med partner på sykehus, i allefall under aktiv fødsel og på barsel. Om det blir like strengt som tidligere at man ikke får forlate rommet sitt så tenker jeg at vi planlegger å ha med pulverkaffe, vannkoker og termos.:hilarious: For samboeren holdt på å gå på veggen med begrensa tilgang på kaffe. Vi va der i 5 dager pga. akutt ks.

Ikke så bekymret mtp fødsel, men tenker mer på tiden etterpå når vi er hjemme igjen hos storesøskene som går på skole og bhg :sour: Er der mesteparten av smitten her har vært.

Kjenner på bekymring jeg og. Det med døfødsler var ganske ekkelt å lese om og bli klar over… :/ Selv om det er veldig liten sjanse så var det ubehagelig. Skulle egentlig ønske jeg var lykkelig uvitende om det. I alle fall til over jul. Nå kjenner jeg på litt stress over å skulle møte venner og familie rundt jul og nyttår. Men men, man kan ikke la være å leve heller. Så jeg tenker man får være så forsiktig som man kan, og ikke ta sorger på forskudd

Kjenner på bekymring jeg og. Det med døfødsler var ganske ekkelt å lese om og bli klar over… :/ Selv om det er veldig liten sjanse så var det ubehagelig. Skulle egentlig ønske jeg var lykkelig uvitende om det. I alle fall til over jul. Nå kjenner jeg på litt stress over å skulle møte venner og familie rundt jul og nyttår. Men men, man kan ikke la være å leve heller. Så jeg tenker man får være så forsiktig som man kan, og ikke ta sorger på forskudd
Ja jeg føler den! Det som er «ekkelt» den her gangen er jo at jeg føler smitten er så ukontrollert og folk er ikke så forsiktig som de var i 2020. Er også veldig tilbakeholden med besøk/møte venner og bekjente, man omgås liksom mest med nærmeste familie… og når det nærmer sæ fødsel så skal jeg være superforsiktig fordi jeg vil ikke risikere å bli smitta eller syk og i verste fall havne på isolat…

Midt oppi alt kaoset så har jeg iallfall fått beskjed om at det per nå ikke er en eneste fullvaksinert gravid kvinne på intensiven pga covid ☺️ Intensiven er heftig syke folk da. Vet ikke om det er noen fullvaksinerte gravide som «bare» er innlagt - men det viser seg at det stort sett går bra med barna selv der mor er på intensiven <3

Kjenner jeg er veldig glad for de nye tiltakene som kom i dag:oops: Er fullvaksinert, men er fortsatt bekymret for smittesituasjonen har veldig lite lyst å måtte føde alene:nailbiting:

obber i barnehage og omgås mange hele tiden. Er fullvaksinert, men likevel. Skal nå få svangerskapspenger en periode pga stress.

obber i barnehage og omgås mange hele tiden. Er fullvaksinert, men likevel. Skal nå få svangerskapspenger en periode pga stress.
Er i grunnen veldig glad for at jeg er såpass mye sykmeldt for tida. Skal ha min siste dag med barn/foreldrekontakt før nyttår nå imorra, og siste timer på jobb på torsdags formiddag. Men da lager jeg varm mat til hele barnehagen og er alene på kjøkkenet. Veldig glad for jeg hadde såpass mye avspasering igjen til å dekke de timene jeg skulle jobbet neste uke, pluss 2 feriedager jeg kunne bruke i romjula for de to dagene jeg skulle ha jobbet da...!

Back
Topp