Er dere bekymret for sex i svangerskapet?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Steffen

Guest
Mange gravide - og kanskje spesielt partnere til gravide - er bekymret for å gjenoppta/fortsette med sex nå som det er en liten spire i magen. Kan vi gjøre noe feil? Kan fosteret ta skade av aktiviteten? Er det farlig å få orgasme?

Det korte og enkle svaret er i utgangspunktet: nei. Dette har jordmor svart på forumet mange ganger, og det meste av artikler og lesestoffet som finnes på Babyverden støtter samme svar. Det er ikke farlig å ha sex som gravid, dere kan gjøre som dere vil.

Her finner dere en video med 10 kjappe om sex som gravid, og en artikkel om sex i svangerskapet som kan være informativ å lese. Legger også ved en ekstra artikkel om emnet, hvor det også står noe om leketøy og lignende som mange ofte lurer litt på.

Har dere vært bekymret for dette? :)

Har på grunn av lavtliggende morkake og mye blødninger fått beskjed av gynekolog om å avstå fra sex... foreløpig! Håper jo det ordner seg etterhvert :)

Har på grunn av lavtliggende morkake og mye blødninger fått beskjed av gynekolog om å avstå fra sex... foreløpig! Håper jo det ordner seg etterhvert :)

Ja, da er det jo selvfølgelig best å gjøre som gynekologen sier! :)
Håper det ordner seg! :)

Neeh, ikke så bekymra for at sex skal føre til at det går galt. Men har vært sparsommelig her uansett, for jeg har hatt helt noia for blødninger - og samleie kan jo føre til det. Og selv om det er helt uskyldig og ikke tegn på noe farlig, så er det fryktelig stressende uansett.

er ikkje bekyrma nei! :happy: Men er forsiktig og har samleie når eg ikkje er dårlige. er ikkje noko godt å bli peist på når ein er kvamle da :smiley-angelic006

Jeg var bekymret i starten, tror det blir bedre etter at jeg har vært på ul på fredag og forhåpentligvis ser alt alt ser fint ut, nå er formen så rævva uansett at sex er uaktuelt, jeg orker ikke å bli tatt på en gang[emoji23]

Ikke beskymret, men tanken på sex frister ikke. Jeg syntes det er ubehagelig å ha sex, har ikke sex lyst heller. Heldigvis er samboer veldig forståelsesfull!

Back
Topp