Er denne sunn ?

Catharine

Flørter med forumet
Ja jeg lurer - og håper - har sååå lyst på sjokoladekake [8D]

Ingredienser til 8 porsjoner:
150 g mandler, skåldede
150 g valnøtter, uten skall
300 g kokesjokolade - 70 %  kakao
1 toppet ss kakaopulver av beste kvalitet
250 g smør
100 g sukker
6 store egg
salt

Fremgangsmåte:
Legg bakepapir i en kakeform med 22-24 diameter, smør bunn og sider, og strø deretter med mel.
Ha mandler og nøtter i en kjøkkenmaskin eller kvern og finmal dem. Deretter har du i sjokolade og kakaopulver og kjører i 30 sekunder, slik at sjokoladen blir delt i småbiter. Sett til side i en egen bolle.
Ha smør og sukker i kjøkkenmaskinen og pisk lyst og luftig.

Del eggene.Tilsett eggeplommene, én om gangen. Deretter blander du inn sjokolade- og nøtteblandingen.
I en annen bolle pisker du eggehvitene med en klype salt til det danner seg stive topper. Vend forsiktig eggehvitene inn i sjokolade-, smør- og nøtteblandingen. Hell alt i formen, og stek ved 190 grader i ca. 1 time.

Se etter om kaken er ferdig stekt ved å stikke en cocktailpinne eller spissen av en kniv i den i 5 sekunder - når du tar den ut, skal det ikke være noe kakerøre på den.

Kom gjerne med kommentar og om det bør endres på noe !!! [:D]

Den ser ikke så veldi sunn ut, men den er sikkert go'! [;)]
Går an å unne seg litt namnam av og til vettu! [:)]

Nei, det kan den umulig være - mye sukker og mye fett i nøttene bl.a - så dessverre[8D]

ORIGINAL: Guerlain

her er en oppskrift på en MINDRE usunn sjokoladekake:

Limesjokoladekake

3 egg
2 1/2 dl sukker
1 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
3/4 dl kakao
2 ts vaniljesukker
1/4 ts salt
250g cottage cheese
1 lime

Visp egg og sukker luftig.Bland mel,bakepulver,kakao,vaniljesukker og salt,og rør det inn i eggeblandingen.Mos cottage cheese med en gaffel og tilsett det inn i eggeblandingen sammen med finrevet skall av lime og presset limesaft.Hell røra i en rund form og stek den på 200 grader i 15-20 minutter.Kaka kan godt være litt saftig inni.

hmmm.... den tror jeg at jeg skal prøve meg på faktisk:P

hehe:P er ikke av oppfatningen av at kake skal være sunt[;)]

men den hørtes god ut[:)]

hihi,nei,ikke sunn,men helt sikkert farlig god:):)

ALT er sunnt i moderate mengder[;)] 

og ALT er usunnt i ekstreme mengder.

en liten rute sjokolade er bra, ike mer
3kg salat er ikke bra[:)]

ORIGINAL: Guerlain

ORIGINAL: Elimor

Nei, det kan den umulig være - mye sukker og mye fett i nøttene bl.a - så dessverre[8D]

tror du har misforstått litt.Nøtter inneholder SUNT fett.Fett som kroppen bare har godt av.Umettet fett og lav GI (glykemisk index) er bare bra for oss.Lav GI gir ikke høyt blodsukker.

MEN nøtter skal ikke tilsettes salt,da er det ikke bra.Saltet binder vann i kroppen.

Men fettet regnes likevel som kalorier, noe som gjør at den er svært energirik. Så om en tenker på Grethe Roede måten ville jeg styrt laaaaaaaangt unna denne kaken. Nøtter er kjempe enrgirikt dvs. kaloririkt.

Men fettet er bedre enn annet fett :D

Back
Topp