Er de uansvarlige?

OdaM

Elsker forumet
Noen jeg kjenner har fått seg en katt. De fikk den for noen måneder siden. Men jeg bare lurer på om de behandler den riktig, så hvis du har peiling på katter - vær så snill å svar på spørsmålene mine?:) 

- Skal katten være ute om natten? De slipper den nesten aldri inn, hverken på dag eller på natt. 
- Hvor ofte og hvor mye skal katten spise? 
- Hvor mye oppmerksomhet trenger den?

- En katt kan godt være ute hele døgnet, men det gjør at den etterhvert ikke vil knytte seg til noen mennesker. Dess mer kos, innetid og oppmerksomhet dess mer sosial katt.
 - Her fåt katten mat når den vil. Lar skåla stå full til enhver tid, men vet om dem som bare mater kattene et par ganger om dagen. Det syns jeg blir litt feil, men det er nå min mening...

OdaM skrev:
Noen jeg kjenner har fått seg en katt. De fikk den for noen måneder siden. Men jeg bare lurer på om de behandler den riktig, så hvis du har peiling på katter - vær så snill å svar på spørsmålene mine?:) 

- Skal katten være ute om natten? De slipper den nesten aldri inn, hverken på dag eller på natt. alle kattene vi har hatt har stort sett gått inn og ut som den ville og da har katten valgt selv å være ute om natta og inne på dagen å slappe av
- Hvor ofte og hvor mye skal katten spise?Her så var det altid mat og vann i skåla, noen ganger spiste den mye mens andre dager siste den ingenting pga at den hadde fanget mus og etc om natta/dagen og spist 
- Hvor mye oppmerksomhet trenger den?De trenger ikke så mye oppmerksomhet, her kom den når den vile ha kos og gikk når han ikke ville ha.Men greit å ha den litt på fanget slik at den skjønner hvor den hører til og føler tryghet

Våre katter er ute på natten og når vi ikke er hjemme, men de bør ikke være ute før de er 5-6 mnd. og de må være kastrerte!!! VIKTIG!
Ellers får de være så mye inne de vil, en kan godt ligge i stolen her ene dagen, mens den andre vil være ute så mye som mulig. :)

De fleste katter har mat tilgjengelig hele tiden, vi kan dessverre ikke ha det sånn da den ene legger VELDIG lett på seg. Og det er ikke bra for en katt. Katter som er ute jakter også, så det er ingen krise om de er noen timer uten mat. :)
Det er lurt å kjøpe et kvalitetsfòr som passer akkurat din katt hos en veterinær, og det er viktig at katter som går ute får ormekur 4 ganger i året. Resept fåes hos veterinær. :)

Katter er forskjellig, her har vi en som ikke er veldig glad i oppmerksomhet og kos, men han er veldig snill. Han kommer til oss når han vil ha sin kosetid, og går vekk og ut når han ikke vil ha mer. Den andre kan kose på våres premisser også, så hvor mye oppmerksomhet de trenger varierer veldig!

Om det er en kattunge bør de ikke ha den ute før om et par måneder, sånn at den blir vandt til luktene og vet hvor den hører til.
Vi har kattene ute om natta, men om dagen får de gå inn og ut som de vil.
Jeg personlig ser ikke helt poenget med å skaffe seg husdyr om de skal stå ute døgnet rundt!

Når det kommer til mat fyller vi skåla godt opp en gang for dagen, så spiser de det de vil ha utover dagen.
De spiser aldri opp uansett ;)

Når det kommer til kos viser de tydelig når de vil ha kos ved å gni seg inntil oss, legge seg på fanget osv :)

Nå svarer jeg utfra hvordan vi behandler VÅR katt da... Men han er en fornøyd, kosete og glad katt iallefall...

Han er ute akkurat når han vil - om han vil være ute om natta får han det, eller så kan han være inne..
Han spiser når det passer han.. Vi fyller skåla når han gir beskjed om at han vil ha den fylt opp.. Om han spiser mye eller lite vet jeg ikke.. men han er "velfødd.."
Oppmerksomhet får han når han gir beskjed om at han vil ha det, eller når jeg føler for å kose litt med en flått-infisert hårete klump...
(Men katter er selskapsglade da, så de vil jo gjerne ha sin share of kos, prat og stell..)

Kattene mine er ute på natta ja, men de er inne som regel hele dagen da, står og hyler ute så fort de hører vi er oppe, de har et sted og gå inn på natta da i uteboden til sambo.

de spiser når de vill, har ikke mat fremme da vi har hunder men når de kommer inn på kjøkkenet da får de mat.
de kommer selv når de vill ha kos da legger de seg i sofan elelr noe, men er veldig glad i og ligge i senga oppe og sove litt vekk fra elste mann, hehe elelrs blir de bært rundt på noe de syns er greit men ikke altid. noen ganger vill de bare sove

en katt kan være ute hele natten.får den for lite mat hjemme,finner den noe ute.Skal mye til for at en katt ikke klarer seg.

den trenger ikke mye oppmerksomhet eller kos.

Back
Topp