Er crp på 95 ved halsbetennelse vanlig eller høyt?

M

MaseMamma09/11

Guest
La ut noen spmm ang en grusom vondt hals her
http://forum.babyverden.no/threads/hvordan-ser-halbetennelse-ut.1578150/#post-15035978

Kom meg endelig til legen, han kikket i halsen min og sa "fy fader, det der må gjøre utrolig vondt!". Han så også en god del væske i mellomøret på begge ørene. Og crp var på 95.

Fikk antibiotika men han hadde ikke tid til å prate mer med meg, annet enn å si at jeg kunne ta 2 paralgin forte + 400 mg ibux 3 ganger daglig itillegg til atibiotikaen slik at jeg får drukket litt(har ikke drukket noe siden igår kveld, klarer ikke å svelge).

MEn hva betyr crp. Er 95 høyt eller vanlig ved bakterier? og hva er væske i mellomøret? Er det derfor jeg har vondt i ørene også, og er det pga halsbetennelsen?

Kjenner jeg sitter igjen med masse spørsmål. Er jo selvfølgelig ikke slik at jeg MÅ vite alt dette, men jeg er en sånn person som liker å vite alt når jeg blir syk. Liker ikke å ta medisiner uten å vite hva det egentlig er for;)
 
det er høyt, skal visst ligge på under\rundt 5 fikk jeg høre når jeg var der med bihullbetennelsen min for ett par uker siden! da hadde jeg crp på 45, og fikk vite at det var akkurat i grenselandt til bakterie, og ikke virus! så på 95, vil jeg tro du har virus rett og slett, som må gå over av seg selv da ikke medisiner tar det... correkt me if im wrong, men det sa legevaktslegen til meg iallefall!
 
Når crp er forhøyet er det en bakteriell infeksjon. Crp viser om du har en infeksjon i kroppen. 95 er høyt, men ikke skyhøyt. Man kan ha en crp på 400-500 også, men da bør man få antibiotika intravenøst. Den går nok fort ned nå som du har fått antibiotika. God bedring! :)
 
Takk for svar:)

Jafseslafseslappfis: Hvis jeg har skjønt rett så er det motsatt av det du sier. At under 50 er virus og over 50 bakterie. Men jeg er langt fra en ekspert da:p
 
Crp på over 50 indikerer bakteriell infeksjon som krever antibiotika. Du blir nok vesentlig bedre innen noen få dager, om du ikke er det kontakt lege igjEn. Dom crp er forhøyet, men ikke skyhøy. Ikke vær engstelig for det. Antibiotikaen tar dette. Ved øvre luftveisinfeksjon som du har er det vanlig med væske i ørene. Det kan gi Øreverk ja. Antibiotikaen tar dette og. God bedring!! :)
 
Du har forstått riktig, jafseslafseslappfisk har misforstått!
hm, det var rart...jeg fikk jo penicillin! ingen vits det hvis det er virus? jaja..jeg er iallefall bedre :p
 
Crp på over 50 indikerer bakteriell infeksjon som krever antibiotika. Du blir nok vesentlig bedre innen noen få dager, om du ikke er det kontakt lege igjEn. Dom crp er forhøyet, men ikke skyhøy. Ikke vær engstelig for det. Antibiotikaen tar dette. Ved øvre luftveisinfeksjon som du har er det vanlig med væske i ørene. Det kan gi Øreverk ja. Antibiotikaen tar dette og. God bedring!! :)

Tusen takk for svar, da har jeg fått den informasjonen jeg ønsket;) Alltid godt å vite at man har noen å spørre her:)
 
hm, det var rart...jeg fikk jo penicillin! ingen vits det hvis det er virus? jaja..jeg er iallefall bedre :p

Jeg er sykepleier så akkurat dette kan jeg! ;) det er ikke sånn at når crp bikker 50 så er det helt sikkert bakterier og under 50 virus. De ser Ann symptomer og Allmenntilstanden også. Dette er ca verdier. Legene gir ofte antibiotika på crp under 50, men blir da gitt på indikasjon og total vurdering av pasienten! :) ved bihulebetennelse er også ofte crp lav, langt under 50, men det setter seg lokale bakterier slik at antibiotika må til uansett! :)
 
Jeg er sykepleier så akkurat dette kan jeg! ;) det er ikke sånn at når crp bikker 50 så er det helt sikkert bakterier og under 50 virus. De ser Ann symptomer og Allmenntilstanden også. Dette er ca verdier. Legene gir ofte antibiotika på crp under 50, men blir da gitt på indikasjon og total vurdering av pasienten! :) ved bihulebetennelse er også ofte crp lav, langt under 50, men det setter seg lokale bakterier slik at antibiotika må til uansett! :)


Signerer :)
 
Det er helt vanlig med CRP på over 100 ved en streptokokkinfeksjon, men det er høyt, ja. Jeg hadde CRP på 300 i fjor sommer, da ble jeg umiddelbart lagt inn på sykehuset. Håper du blir bra nå når du har fått penicillin! Min erfaring er at du blir dårligere et par dager først nå, før det gir seg. Masse god bedring! :)
 
Snuppa hadde 94 i crp nå da hu hadde UVI igjen, var visst høyt det sa legen, men om det er høyt når det er halsbetennelse veit jeg ikke, vil tro det er uansett, så lenge det er betennelse i kroppen! God bedring :)
 
Åh, jeg vet så altfor godt hvordan du har det. Hadde en fryktelig halsbetennelse på ferie i sommer. Hadde ca 170 i crp, og følte meg dødsdårlig. Klarte ikke sitte oppreist på legevakta, spydde om jeg måtte opp å gå, og det var jo helt utrolig vondt når man i utgangspunktet hadde så vondt i halsen at man ikke fikk ned mat. Jeg fikk med meg en antibiotikakur, og hadde vel to dager etterpå der jeg såvidt fikk svelgt ned suppe og yoghurt. Tvang ned paracet samtidig slik at smertene skulle gi seg litt. Da ble det endelig bedring :) At man skulle bli så dårlig av halsbetennelse forundrer meg enda. God bedring :)
 
Jeg må bare si at det var godt du tok turen til legen og ikke venta til det gikk over av seg selv ;) igjen ett bevis på at man ikke bare skal la det gå over av seg selv når det er så ille i utgangspunktet ;)

Masse go bedring, håper du får rask virkning av antibiotikaen :)
 
Håpar antibiotikaen virkar fort, godt at du kom deg til legen i dag. Masse god bedring!!
Ser du har fått mange svar ang CRP, og det er heilt normalt med CRP på rundt 100 ved halsbetennelse, så dette er ikkje noko å tenke på, den måler kun bakteriar i kroppen, og desse tar jo antibiotikaen seg av. Om du ikkje er bedre i løpet av eit par- tre dagar må du kontakte lege igjen, for da kan det hende du trenger ein anna type antibiotika.
 
Tuuusen takk for masse koselige svar:-D Blir litt rørt av alle gode ord og tanker! Godt å ha noen å dele bekymringer og plager med! Jeg er faktisk bedre allerede, halsen er jo ille, men legen skrev ut såpass mye smertestillende at jeg både klarer å spise og drikke - noe som føles helt fantastisk ut nå!
 
Jeg er sykepleier så akkurat dette kan jeg! ;) det er ikke sånn at når crp bikker 50 så er det helt sikkert bakterier og under 50 virus. De ser Ann symptomer og Allmenntilstanden også. Dette er ca verdier. Legene gir ofte antibiotika på crp under 50, men blir da gitt på indikasjon og total vurdering av pasienten! :) ved bihulebetennelse er også ofte crp lav, langt under 50, men det setter seg lokale bakterier slik at antibiotika må til uansett! :)
Sign! En CRP på 95 for en halsbetennelse kan være indikasjon for antibiotika, men som bella sier så ser man an allmenntilstanden til pasienten. Noen leger kaster antibiotika på alt, også der det ikke er nødvendig. Men ta antibiotikaen du har fått så føler du deg nok mye bedre om noen dager :) God bedring!
 
Jeg ble innlagt da jeg hadde 265 i CRP ifjor og holdt på å bli innlagt da jeg hadde 111 for noen måneder siden, Synes 95 er høyt, hadde 72 rett etter fødselen og da hadde jeg vondt og ble tatt på alvor :) Jeg har også hatt rundt 20 og følt meg nesten like jævlig som når den går i taket :)
God bedring uansett!
 
95 er høgt nok til at du får (og skal ha god effekt av) antibiotika. Det er ikkje kjempehøgt, men høgt nok til at eg vil tru du kjenner det ja...

Eg hadde halsbetennelse her for nokre år sidan (har hatt det igjen etterpå, men den gong var det leeenge sidan sist). Eg huska ikkje heilt korleis det var, så eg venta "tålmodig" i tre dagar før eg gjekk til lege. Då hadde eg lagt som eit slakt i senga siste to døgn, med feber oppe i 40,4. Klarte ikkje å ete eller drikke siste døgn. Crp var på 180 då om eg ikkje huskar feil. Du kan seie det slik at eg var langt kjappare med å komme meg til legen gongen etter. Kjente det i halsen kva som var i gang og kom meg til lege allerede på dag ein. CRP var då berre så vidt forhøya (den viser visstnok korleis ting reelt var for ca eitt døgn sidan), 34 eller noko, men eg fekk antibiotika likevel (og trengte det), sidan streptokokktesten var positiv. Godt å ta det før det blir for ille..!

Det er vanleg at øyrene og "får gjennomgå". Det er jo passasje mellom svelg og øyrer, så når det først har sett seg ein infeksjon i halsen er det slett ikkje uvanleg at det sprer seg oppover til øyrene. Heldigvis vil antibiotikaen hjelpe deg med begge delar!

Håpar du blir fort bedre, halsbetennelse er noko dritt! Antibiotikaen skal forresten virke kjapt, eg har alltid kjent bedring i løpet av 24 t, og vore feberfri etter 48. Kontakt legen igjen om du ikkje er merkbart bedre i løpet av eit par døgn.
 
Back
Topp