Er barnehagen pliktig til å tilrettelegge...?

nei. barnet må kunne delta i dagens aktivitet. hvis ikke skal det holdes hjemme, og da må du bruke de 10 ekstra sykedagene på det. der har du jo tilrettelegging.

men det går jo ann at han er den som går sist ut og først inn, for å redusere tiden. eller bli med en voksen inn om det går en voksen inn for å skjære frukt eller rydde kjøkkenet e.l. men man har ikke en voksen tilgjengelig som kan passe på han inne. Jeg kunne latt en unge være inne alene, dersom det er greit for foreldrene at han er uten voksentilsyn inne (sjekker til han innimellom) og at han er en gutt som kan stoles på oppfører seg inne alene. Hadde sikkert også gått ann å være på en annen avdeling, de dagene det var mulig - men da må det bli hvis de har litt få barn e.l. Og det er jo ikke sikkert det er noen andre avdelinger inne. men det er jo ikke sikkert det hjelper så mye, pollenstøv blir jo med inn også. 

Jeg jobber i en bhg der vi er mye ute på tur i skogen og det eldste kullet (som begynner på skolen året etter) er utegruppe. allergibarn der bruker solbriller, får en ekstra vask på hender og ansikt innimellom og får øyedråper. ellers følger de resten av barnegruppen og er like mye ute og masse i skogen.

Hvis det er flere avdelinger i bhg han går i burde de kunne samkjøre det litt med når de små sover og at han eventuelt kunne vært en stund på liten avdeling iløpet av dagen de dagene som er ille... Skjønner at en voksen fra hans avdeling ikke kan være sammen med bare han den tiden, men burde være mulig å finne en grei løsning. Der jeg har jobbet har det ofte vært en voksen inne for å rydde etter alle har gått ut for dagen de dagene det er fint vær, da kunne jo sønnen din vært inne den stunden hvis de gjør det på den måten.

Jeg ville ha sendt en skriftlig redegjørelse og "søknad" til barnehagen, med akuell dokumentasjon. Litt vanskeligere å bare svare kort "nei" på det, da må de faktisk begrunne skriftlig hvorfor de ikke kan gjøre det. Jeg syns det høres ganske firkantet ut, og de virker lite interesserte når de ikke en gang vil høre mer om saken før de svarer.

Men barnehagen får ikke tilrettelagt at de kan ha en voksen inne for å passe på sønnen din på dager hvor han er ille. Du derimot har fått tilrettelegging for å være hjemme med han gjennom de 10 ekstra sykedagene dine..

Og som regel når de minste barna sover så har de ansatte pause, og du kan ikke forvente at de skal passe sønnen din i pausen sin.

Til syvende og sist så er det jo ressurser det går på, og i disse dager hvor det er så liten voksentetthet i bhg fra før, så vil jo barnehagetilbudet til de andre barna blir mindre trygt med en voksen mindre..

Snu litt på det..

Hadde det vært greit for dere at barna deres vare ute å lekte med en voksen for lite, fordi et barn med allergi måtte være inne?

Vanskelig situasjon for dere det der :/ I barnehagen til mini hadde det nok ikke vært mulig med fast tilretteleggelse.  Kanskje små tiltak, men kunne ikke vært inne med en voksen i noen timer mer enn de andr hver dag om sommeren. Min datter går på småbarn nå da, men til høsten begynner hun på storbarn. På den avdelingen hun skal til er de visst 3 ansatte på 20 barn fra høsten.. Der sier det seg selv at en ansatt ikke kan forsvinne inn i noen timer.
I barnehagens vedtak står det at barn må holdes hjemme om det er noe som gjør at de ikke kan være ute, være med på turer sammen med de andre eller følge dagens aktiviteter.

håper dere finner en løsning

Cinnamon* skrev:
Men barnehagen får ikke tilrettelagt at de kan ha en voksen inne for å passe på sønnen din på dager hvor han er ille. Du derimot har fått tilrettelegging for å være hjemme med han gjennom de 10 ekstra sykedagene dine..

Og som regel når de minste barna sover så har de ansatte pause, og du kan ikke forvente at de skal passe sønnen din i pausen sin.

Til syvende og sist så er det jo ressurser det går på, og i disse dager hvor det er så liten voksentetthet i bhg fra før, så vil jo barnehagetilbudet til de andre barna blir mindre trygt med en voksen mindre..

nettopp. du har allerede fått tilrettelegging!

Mrs Lutz skrev:

Cinnamon* skrev:

Det der er bare tull og tøys. At man har ekstra dager med sykbarn så betyr det bare at barnet er enn kroniker og er "oftere syk"  enn friske barn. Om man skal holde seg hjemme så lenge det er ekstrem pollen spredning, må man faktisk holde barnet hjemme fra April til juni med bare bjørka, tell selv det er mye mer enn ti dager. Min sønn har astma og i fjor hadde vi en gjonnomsnittstempratur ute på over ti minus. Over flere månder. Barnehagen holdt da mitt barn inne på de verste dagene, jeg hadde også med ett brev fra lege, og fikk beskjed om at barnehagen skal tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. Her var det heldigvis ikke noe problem. Det er ikke noe å tulle med allergi, matallergi som pollenallergi, jeg blir alvorlig syk om jeg ikke tar min medesin, jeg er heldig og kan bruke kortison i tillegg. Man forer ikke ett barn med gluten allergi med gluten holdig mat, da bør man klare å la vær å utsette de barna om har kraftig pollenallergi for minst mulig pollen også. Jeg hadde dratt til legen å fått hjelp der ifra. Det er ikke barna sin feil at barnehagen velger å ha enn så liten voksentetthet som det er. 

søteste skrev:

Mrs Lutz skrev:

Cinnamon* skrev:

Det der er bare tull og tøys. At man har ekstra dager med sykbarn så betyr det bare at barnet er enn kroniker og er "oftere syk"  enn friske barn. Om man skal holde seg hjemme så lenge det er ekstrem pollen spredning, må man faktisk holde barnet hjemme fra April til juni med bare bjørka, tell selv det er mye mer enn ti dager. Min sønn har astma og i fjor hadde vi en gjonnomsnittstempratur ute på over ti minus. Over flere månder. Barnehagen holdt da mitt barn inne på de verste dagene, jeg hadde også med ett brev fra lege, og fikk beskjed om at barnehagen skal tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. Her var det heldigvis ikke noe problem. Det er ikke noe å tulle med allergi, matallergi som pollenallergi, jeg blir alvorlig syk om jeg ikke tar min medesin, jeg er heldig og kan bruke kortison i tillegg. Man forer ikke ett barn med gluten allergi med gluten holdig mat, da bør man klare å la vær å utsette de barna om har kraftig pollenallergi for minst mulig pollen også. Jeg hadde dratt til legen å fått hjelp der ifra. Det er ikke barna sin feil at barnehagen velger å ha enn så liten voksentetthet som det er. 

At barnehagen velger? tror du virkelig det er barnehagen som velger å være få voksne? er staten som har bestemt at kommunen bevilger penger til bhg, mindre penger, samtidig som de mener at det skal ennå flere førskolelærere inn. Lurer på hvor bhg skal få de pengene fra? Skulle gjerne vært mange voksne på jobb jeg, men det er vanskelig når private bhg får 92% av støtten som det kommunale bhg får..

vi har 10 dager ekstra på jenta her men de 10 dagene ska ikke brukes pga polen men at ho blir oftere syk en andre barn pga alergi og astma.Da måtte vi ha holdt barne hjemme vi da fra aprilog til ute august en gang hvis ikke barnehagen tilrettela , så da har en jo plutselig et stort problem for da kan en jo ikke jobbe.
Så ut fra det jeg har fått høre både fra leger og fra kommunelegen så er barnehagen pliktig ved kroniske sykdomer som polen og astma så ska de tilrettelege i den grad det lar seg gjøre. Her så gjør de det ganske enkelt at er de tkun en som må vøre inne så er den ungen over på småbarnsavdelingen som det altid er en voksen, evnt at de velger å ha en innegruppe, da deller de opp at en gruppe er ute på formiddagen og en er ute etter mat.Dermed så kan barne som slitter være inne samtidig som de har fordelt de voksene i 2

Barnehagen kan søke kommunen om ekstra midler ved barn som har alergier. Så barnehagen kan ikke bare si NEI som det virker som de gjør i dette tilfelle.

søteste skrev:

Mrs Lutz skrev:

Cinnamon* skrev:

det er ikke de voksne sin feil at det er så liten voksentetthet som det er heller. og det er hvertfall ikke alle de andre barnas feil - og det er jo de det går utover om ett sykt barn skal få så mye ekstra. det er faktisk en grense på hva som er forsvarlig og det er en grunn til at det ikke er lovpålagt å tilrettelegge ubegrenset etter foreldrenes ønske. 

som jeg skrev i mitt første innlegg finnes kanskje noen muligheter til tilrettelegging, men man kan ikke forvente at det er mulig til enhver tid hver dag! fordi man må ta hensyn til alle de andre barna i bhg også. Da må man isåfall godta at ungen er mye alene, fordi de andre ungene er ute og det må de voksne også være.

dessuten vil det ikke hjelpe så mye å være inne - da bør man ha et lukket rom med luftrenser. Har hatt flere barn som er sterkt allergisk mot alt av pollen og det hjelper mye med solbriller, ansiktsvask og øyedråper. De holder seg jo ikke inne halve året!

Men hvis det er mulighet en times tid en dag det er ille så får de det sikkert til. Man kan si at man skal prøve å få det til og ikke bare "nei".

Ingen som har skrevet noe sted at det er personales feil at det er liten voksentetthet i barnehagen, så vidt jeg vet er det ledelsen i en barnehage som bestemmer dette. Dette går også mye på prioriteringer! Og at det ikke hjelper å få en liten pause fra pollen inne er også tull og tøys, det hjelper noe enormt. Selv om det er pollen inne også, man kommer ikke opp i den samme ekstreme spredningen inne som ute. At barne kan få en pause fra pollen burde barnehagen klare å tilrettelegge. Uten at det skal gå utover de andre barna. De klarer det fint i vår barnehage selv om man har liten voksentetthet. Der er de tre på 21 og noen ganger er de ikke mer enn to. Man skal ikke tulle med allergier. Og som jeg skrev barnehagen er pliktig til å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. Å si blankt nei er ikke så godt det lar seg gjøre! Å slikt provoserer meg, hvorfor klarer barnehagen å tilrettelegge for barn med matallergi men ikke andre allergier. De kan være like alvorlig om ikke mer iblandt.

søteste skrev:
Ingen som har skrevet noe sted at det er personales feil at det er liten voksentetthet i barnehagen, så vidt jeg vet er det ledelsen i en barnehage som bestemmer dette. Dette går også mye på prioriteringer! Og at det ikke hjelper å få en liten pause fra pollen inne er også tull og tøys, det hjelper noe enormt. Selv om det er pollen inne også, man kommer ikke opp i den samme ekstreme spredningen inne som ute. At barne kan få en pause fra pollen burde barnehagen klare å tilrettelegge. Uten at det skal gå utover de andre barna. De klarer det fint i vår barnehage selv om man har liten voksentetthet. Der er de tre på 21 og noen ganger er de ikke mer enn to. Man skal ikke tulle med allergier. Og som jeg skrev barnehagen er pliktig til å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre. Å si blankt nei er ikke så godt det lar seg gjøre! Å slikt provoserer meg, hvorfor klarer barnehagen å tilrettelegge for barn med matallergi men ikke andre allergier. De kan være like alvorlig om ikke mer iblandt.

delvis riktig. de bestemmer det, men de har en viss pengesum de ikke kan overgå på lønninger til personalet.

resten er jeg enig med deg i, som jeg skrev at det blir for dumt å bare si blankt nei.

Back
Topp