Er aspartam virkelig skadelig for babyen??

Spire_ønske

Elsker forumet
Jeg har drukket saft hver dag siden jeg fikk vite jeg er gravid. Holder kvalmen litt i sjakk og jeg synes det er veldig godt nå. Har aldri tenkt over at det kan være aspartam i safta, før i dag.
Det er så forskjellig info om dette på nettet at jeg ikke stoler på noe av det.
Er det noen som har hørt fakta fra helsepersonell og vet sikkert? Har jeg virkelig dummet meg ut?!

Jeg har drukket saft hver dag siden jeg fikk vite jeg er gravid. Holder kvalmen litt i sjakk og jeg synes det er veldig godt nå. Har aldri tenkt over at det kan være aspartam i safta, før i dag.
Det er så forskjellig info om dette på nettet at jeg ikke stoler på noe av det.
Er det noen som har hørt fakta fra helsepersonell og vet sikkert? Har jeg virkelig dummet meg ut?!

Uten at jeg vet 100% så vil jo det være rart når de med diabetes eller svangerskapsdiabetes gjerne holder seg til light produkter da? Men som sagt, jeg aner ikke:(

Helsedirektoratet har ingen begrensninger på hvor mye kunstig søtstoff man bør innta i svangerskapet. Tidligere opererte de med tilsvarende 1 liter lettbrus, men det har de fjernet igjen, og ikke satt noen anbefalinger på max-mengde, grunnet at det ikke finnes noen forskning som tilsier at det er grunn til å være så restriktiv.

Tusen takk for svar dere! Da kan jeg puste lettet ut.. Er så mye å bekymre seg for[emoji85]

(vær forsiktig med Pepsi max osv, mye koffein, som er skummelt).

(vær forsiktig med Pepsi max osv, mye koffein, som er skummelt).
Det er ikke mye koffein i pepsi max. Bare 15 mg pr dl, altså kan man drikke over en lite og likevel være godt under max anbefalt koffeinmengde.

Til sammenligning er det 50-60 mg koffein pr dl kaffe.

Back
Topp