Er angst og nerver arvelig?

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
Har ei bestemor som nå er død.. hun døde for 10 år siden, men har først fått vite nå at hun slet med nervene. Hun var innlagt noen ganger i kortere perioder.

Hun mistet mannen sin veldig brått, og det var ikke så mye hjelp å få den gangen.

Jeg har selv hatt angst. Ikke alvorlig angst, men har kjent på det tidligere..

Kan det være arvelig? Fra bestemor til meg?
Min far er ikke plaget - som er hennes sønn.

Jeg kjenner familier der bestemor, mor og datter har angst.
Men aner ikke om det er forsket på arvelige forhold.

Tror det kan det.
På samboers side er det 3 generasjoner som sliter med angst i noe forskjellig form. Sosial angst er noe av det, men det kan muligens være noe med miljø også?

Man kan være mer genetisk disponert for de fleste psykiske sykdommer, altså det har vært tilfeller lenger bak i familien.
Noen er bare mer resililente enn andre, noen arver ikke akkurat de genene osv.

Min familie på morssiden har slitt mye med psyken. Vet ikke hva som har hatt størst utslag, arv eller miljø.

Ikke arvelig i den forstand, men man kan være mer genetisk disponert for enkelte sykdommer, deriblant psykiske lidelser.

Finnes det ikke noe forskning som sier at traumatiske opplevelser kan ligge i DNAet til mennesker? Mener jeg har lest det :) Tror personlig så absolutt det kan gå i arv, men at tilfeldigheter kan avgjøre om det blir "altoppslukende" eller om det bare ligger latent.

Psykisk helse har vi alle.

Paranoia er sikkert arvelig det å. Eller ikke

Finnes det ikke noe forskning som sier at traumatiske opplevelser kan ligge i DNAet til mennesker? Mener jeg har lest det :) Tror personlig så absolutt det kan gå i arv, men at tilfeldigheter kan avgjøre om det blir "altoppslukende" eller om det bare ligger latent.

En traumatisk opplevelse er jo miljøberinget.. men det handler vel om hvordan en takler en traumatisk opplevelse. Jeg tror nok det kan være en sammenheng, men tilfeldigheter også..
jeg for min del har ikke opplevd noe traumatisk, men en kan kanskje arve en sårbarhet?

Da tenker du mer på bipolar, czisofreni osv? For det er arvelig..
Finnes det angst, depresjoner, spiseforstyrrelser og lignende i familien kan man være genetisk disponert for det.
Mye avhenger også av miljø og oppvekst, men som jeg skrev over så er det dessverre sånn at noen mennesker genetisk er mer disponible for det og har en større risiko for å utvikle alvorlige psykiske sykdommer om de opplever traumatiske og psykisk utfordrende situasjoner.

En traumatisk opplevelse er jo miljøberinget.. men det handler vel om hvordan en takler en traumatisk opplevelse. Jeg tror nok det kan være en sammenheng, men tilfeldigheter også..
jeg for min del har ikke opplevd noe traumatisk, men en kan kanskje arve en sårbarhet?

Nja, finnes noen studier på dette!
https://www.theatlantic.com/health/archive/2018/10/trauma-inherited-generations/573055/

The most recent chapter is a new study in the Proceedings of the National Academy of Sciences this week by researchers from the National Bureau of Economic Research. They found that the sons of Union Army soldiers who endured grueling conditions as prisoners of war were more likely to die young than the sons of soldiers who were not prisoners. This is despite the fact that the sons were born after the war, so they couldn’t have experienced its horrors personally. In other words, it seemed like the stresses of war were getting passed down between generations.

Because the study authors controlled for other factors that might have influenced the sons’ longevity, like socioeconomic status and the quality of the parents’ marriages, they believe this effect on mortality is working through epigenetics, or the process by which genes are switched on and off. These epigenetic changes are inherited by later generations, setting diseases in motion.

Veldig interessant :)

Spillerny artikkel fra BBC (datert Mars 2019):

http://www.bbc.com/future/story/20190326-what-is-epigenetics

Some studies have proved more controversial than others. A 2015 study found that the children of the survivors of the Holocaust had epigenetic changes to a gene that was linked to their levels of cortisol, a hormone involved in the stress response.

Det er en superlang artikkel, som diskuterer helt ned i dybden hvordan "Epigenetics" har vist seg å kunne påvirke barn av foreldre og besteforeldre som har hatt traumatiske opplevelser.

Akkurat, du arver en sårbarhet.
Oppveksten din kan ruste deg bedre for å møte en slik sårbarhet.

Noen er også så sårbare at de ikke trenger traumatiske eller utfordrende situasjoner for å trigge psykisk sykdom.. sinnet er en merkelig mekanisme..

Akkurat, du arver en sårbarhet.
Oppveksten din kan ruste deg bedre for å møte en slik sårbarhet.

Noen er også så sårbare at de ikke trenger traumatiske eller utfordrende situasjoner for å trigge psykisk sykdom.. sinnet er en merkelig mekanisme..

Skummelt på en måte.. det med sinnet. Alle kan bli rammet eller gå på en smell som er starten på en lidelse. En vet jo aldri.
Men angst og depresjoner er jo en mild lidelse, og som en kan ha i mild grad.. men også i sterk grad

Skummelt på en måte.. det med sinnet. Alle kan bli rammet eller gå på en smell som er starten på en lidelse. En vet jo aldri.
Men angst og depresjoner er jo en mild lidelse, og som en kan ha i mild grad.. men også i sterk grad
Jupp, det er noen som aldri kommer seg etter å ha gått på en smell, mens andre reiser seg igjen og igjen.
Det gjelder forresten rusavhengighet også, man kan være mer disponert for å bli avhengig om det er vanlig i familien.

Back
Topp