Er alle kvalm?

Jeg er i mitt 8 svangerskap og har aldri opplevd kvalme.
Får et inntrykk nå at alle sliter med krafige symptomer og kvalme..

Stemmer dette?

Jeg er 5+2 og funker akkurat som føro_O Litt andpusten kansje:p

Var skikkelig kvalm mandag og toæirsdag denne uka men etter det har jeg ikke kjent til så mye annet enn at jeg er mega trøtt :meh:

Det «kjedelige», vitenskaplige svaret er at 80-90 % av gravide opplever en form for kvalme i løpet av første trimester. For ca halvparten er dette milde plager i form av lett uggenhet når det er lenge siden de har spist, mindre enn fire timer daglig. Rundt en femtedel har såpass uttalt kvalme at de kaster opp flere ganger daglig og er kvalme mesteparten av dagen. 1-2% har hyperemesis, dvs uttalte kvalme og brekninger med påfølgende dehydrering, stort vekttap (mange kg) og elektrolyttforstyrrelser. Dette kan trenge sykehusinnleggelse.
Men 10-20 % av gravide er altså overhodet ikke kvalme, og en god andel er det bare i lett grad, slik at man kan opprettholde normal aktivitet og livsførsel

Jeg er en del av den 1/5 statistikken. Første gang jeg er gravid, men hører mange sier dette kan gå over rundt uke 12 (Krysser alt jeg har:jimlad:)

Med jentene har jeg vært kvalm før uke tolv, med gutten vart jeg ikke kvalm før litt senere i svangerskapet. Nå ble jeg kvalm i uke 7. Har vært mer trøtt denne gangen

Med storesøster var jeg kvalm og kasta opp fra uke 3 til uke 12. Skulle til legen å diskutere innleggelse, men den dagen var alt mye bedre. Så hadde jeg et fantastisk svangerskap videre.
Sist jeg var gravid var jeg som nå, supertrøtt og ømme giga-pupper. Har allerede gått opp til de største bh-ene mine. Mulig jeg må på shopping etter undertøy på neste lønning... :rolleyes:

Back
Topp