Aktiv sykemelding er det slutt på ja..
Litt dumt spør du meg... Spesielt for oss gravide hadde det vært ypperlig!
Nå har man 100% sykemeldt, gradert sykemelding, og avventende sykemelding... Arbeidsplassen har blitt mer pålagt og tilrettelegge og det finnes hjelpe-ordninger hos nav.
Klarer man litt, er det bedre enn og være 100% sykemeldt.. Arbeidsplassen skal tilrettelegge som best mulig for deg, arbeidsplassen og dine medarbeidere..
Sånn jeg ser det, kommer det helt an på arbeidsplassen og hvor mye det er mulighet for og tilrettelegge for deg når du er gravid.
Selv er jeg gradert sykemeldt nå.. Jobber i barnehage og tempoet der er litt for heftig for meg til å gå på jobb hver dag... Halve dager er ikke aktuelt fordi det går for mye utover de andre voksne på basen.
Og jeg har de dagene jeg er på jobb fått ett NAV-tilretteleggings program som heter "Skulder til skulder".. Det vil si at de dagene jeg er på jobb, er det en vikar der og som skal "følge meg" og gjøre de oppgavene jeg ikke mestrere helt eller hvis jeg feks trenger en pust i bakken.
Jeg har veldig god oppfølging på jobb, selv om ikke all tilrettelegging fungerer, prøver de og finne best mulig løsning for meg og barnehagen:)