Er aktiv sykemelding slutt? Finnes det ett alternativ?

Engel

Forelsket i forumet
Har ett problem. Jeg vil jobbe 100% men i graviditeten går dte bare ikke alltid. Finnes det en åpen sykemelding? Kunne tenkt meg å hatt det slik at jeg jobber som før (100%), men de dagene det blir for mye har jeg en mulighet for å gå hjem. Noen som vet om det finnes?

Aktiv sykemelding finnes ikke lengre nei.
De mener at enten er man syk eller så er man ikke syk.

Tror de bruker gradert sykemelding istedet for nå :)

Kanskje litt teit spurt, men hvordan funker graderrt sykemelding?

super-prøver skrev:
Aktiv sykemelding finnes ikke lengre nei.
De mener at enten er man syk eller så er man ikke syk.

Tror de bruker gradert sykemelding istedet for nå :)

Jeg har gradert sykemelding nå! :) Er på papiret 100% sykemeldt, men i samarbeid med arb.giver så er jeg på jobb, om jeg klarer, 2 dager i uka i ca 4 timer :) Da alt fra kontorarbeid til selskapsdame. Jobber i omsorgen, så deltar ikke i stell situasjoner osv nå :)

Aktiv sykemelding er det slutt på ja..
Litt dumt spør du meg... Spesielt for oss gravide hadde det vært ypperlig!

Nå har man 100% sykemeldt, gradert sykemelding, og avventende sykemelding... Arbeidsplassen har blitt mer pålagt og tilrettelegge og det finnes hjelpe-ordninger hos nav.
Klarer man litt, er det bedre enn og være 100% sykemeldt.. Arbeidsplassen skal tilrettelegge som best mulig for deg, arbeidsplassen og dine medarbeidere..

Sånn jeg ser det, kommer det helt an på arbeidsplassen og hvor mye det er mulighet for og tilrettelegge for deg når du er gravid.

Selv er jeg gradert sykemeldt nå.. Jobber i barnehage og tempoet der er litt for heftig for meg til å gå på jobb hver dag... Halve dager er ikke aktuelt fordi det går for mye utover de andre voksne på basen.
Og jeg har de dagene jeg er på jobb fått ett NAV-tilretteleggings program som heter "Skulder til skulder".. Det vil si at de dagene jeg er på jobb, er det en vikar der og som skal "følge meg" og gjøre de oppgavene jeg ikke mestrere helt eller hvis jeg feks trenger en pust i bakken.

Jeg har veldig god oppfølging på jobb, selv om ikke all tilrettelegging fungerer, prøver de og finne best mulig løsning for meg og barnehagen:)

VenterNummer2<3 skrev:
Jeg har gradert sykemelding nå! :) Er på papiret 100% sykemeldt, men i samarbeid med arb.giver så er jeg på jobb, om jeg klarer, 2 dager i uka i ca 4 timer :) Da alt fra kontorarbeid til selskapsdame. Jobber i omsorgen, så deltar ikke i stell situasjoner osv nå :)

Det er strengt tatt det som menes med aktiv sykemelding.
Aktiv sykemelding har aldri betydd at man kan jobbe så mye man orker i den vanlige jobben sin.
Aktiv sykemelding betyr at man skal ha ANDRE arbeidsoppgaver, som man utfører så langt man kan/orker - om man har kontorjobb kan man f.eks. jobbe litt i kantina, eller på internposten, eller vanne potteplanter eller whatever, men ikke utføre sin vanlige jobb.
Det er rett og slett en ordning som skal sørge for at du ikke fjerner deg for langt fra arbeidslivet/-plassen, siden det viser seg at det er vanskelig å komme seg tilbake fra en lengre sykemelding når man ikke har vært i jevnlig kontakt med jobben.

En gradert sykemelding er en prosentvis sykemelding hvor du og legen din må anslå hvor mye du kan klare å jobbe i løpet av perioden. Om du tar ut sykemeldingen ved å være hjemme x. antall dager pr. uke, eller jobber kortere dager, er opp til deg og arbeidsgiver.

Back
Topp