Eplepai...

Tøtta29

Glad i forumet
Nå når høst mørket lister seg innover kveldene finnes det lite som kan måle seg med soffakos, stearinlys og -...eplepai!!

I den forbindelse lurer jeg på om dere vil være så snill å dele deres beste oppskrifter på eplepai/eplekake med meg? [:)]

Vanlije-isen ligger klar i fryseren, så nå venter jeg spent på nye oppskrifter å prøve ut til den [:D]

Med en gang eg såg eple, så trodde eg det var meg du sku ha tak i [;)]

Har ingen oppskrifter, men det hørtes godt ut.

ORIGINAL: eplemos

Med en gang eg såg eple, så trodde eg det var meg du sku ha tak i [;)]

Har ingen oppskrifter, men det hørtes godt ut.

Søta mi [:)][:)]

Styrer unna denne tråden, for nå fikk jeg sikkelig lyst på eplekake

Jeg har oppskrift på verdens beste eplekake(sier de som spiser den, jeg tåler ikke eple, så jeg vet ikke..Men ser sinnsykt god ut da[8D])
Eneste er at det tar litt tid å lage den...Man lager mørdeig og fyller den med eplemos[:D] Den skal stekes i en times tid, og så må den avkjøles i allefall i 3 timer. Tilslutt har man på et lag med krem og drysses med kanel, sukker og vaniljesukker. Høres avansert ut, men det er den ikke!!
Skal finne den hvis du er interessert, men akkurat nå ligger alle oppskriftene på rommet til lillemann, og han sover...

Er veldig intrerresert!! [:D] Er mange høstkvelder å ta av, så jeg klarer å vente til du finner oppskriften [:D]

200g mykt smør
200g sukker   røres hvitt

4egg tempererte, røres inn ett etter ett.
3ts bakepulver
170g hvetemel

4 epler
kanel
sukker

Tusen takk!! [:D] Nå skal jeg klare meg ut uka hehe...[;)]

Bolla: Hjertelig velkommen skal dere være [:D] Skal på middag til svigers i morgen, men fredag og hele neste uke er foreløpig ledig [:)]

Jeg hadde visst lagret den på dataen og...[:D]

Eplekake:
Mørdeig:
250g hvetemel
125 g sukker
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
150 g smør

Fyll:
1 kg faste, syrlige epler; granny smith
150 g sukker
5 dl eplejuice/eplesider
5 ss potetmel
1 ss vaniljesukker
1 ts kanel

Topping:
1 bx kremfløte
1-2 ss sukker blandet med kanel og vaniljesukker

Slik gjør du:
Elt sammen ingrediensene til mørdeigen. Spenn fast et stykke bakepapir i bunnen av springformen(26 cm i diameter) eller pensle og dryss den. Klem deigen jevnt ut i bunnen og godt opp langs kanten på formen. Sett den i kjøleskapet.

Skrell og rens eplene.
Skjær dem i tynne kløfter som legges i en panne. Tilsett sukker og 4dl eplesaft/sider. La eplene småkoke til de er møre.
Rør potetmel, vaniljesukker og kanel ut i resten av eplesaften/sideren. Rør jevningen i eplene. Gi massen et ørlite oppkok under omrøring. Vips så har du laget eplekompott!! Avkjøl eplekompotten litt. Forvarm stekeovnen til 180 grader eller 160 grader om du bruker omluftfunksjonen(Nå er det direkte avskrift, og jeg aner ikke hva omluftsfunksjonen er for noe...samme som varmluft kanskje??)
Hell eplekompotten over mørdeigsbunnen. Stek kaken på nederste rille i 30 min, legg så et stykke bakepapir/matpapir over og stek kaken videre i 30 min.  Kaken avkjøles på rist. Må avkjøles minst 3 timer før servering.
Ved servering piskes fløten til krem. Fordeles over kaken og strø over med sukker, kanel og vaniljesukkerblandingen

Back
Topp