Blomst&Latter

Andre møte med forumet
Hei. Jeg er gravid i uke 27 med barn nr 2. Og lurer litt på hvordan ting vil bli mtp amming. Sist jeg fødte begynte jeg å fullamme, fikk beskjed om å hoppe rett tilbake til startdosen av medisin (bruker lamictal), for å gå på «lavest mulig dose», noe som endte med anfall etter noen mnd pga altfor lite søvn og for lite medisin…

Denne gangen ønsker jeg å delamme, altså gi mme til måltider og bruke ammingen som kun kos. Har et stort ønske om å få amme litt. Jordmor støttet også dette veldig, men er det noen som har erfaring med delamming og epilepsi hos mor? Akkurat nå bruker jeg 1100mg/dag lamictal, og regner med å måtte øke dosen noen ganger før fødsel. Jeg har gitt legen beskjed om at jeg ønsker å trappe ned etter fødsel denne gangen, med jevne blodprøver for å følge med kroppens behov, og ikke hoppe rett ned til startdose som sist, da det gikk ikke helt bra. Og det skal jeg få. Men kan jeg skade barnet hvis jeg bare kose-ammer og går på høyere dose medisin enn «minsteverdien»? Skal også snakke med legen om dette, ville bare se om noen andre har vært gjennom det samme

Håper noen forsto noe av det jeg prøvde å få fram her og kan svare
 
Ingen erfaring, men etter det jeg har skjønt er lamictal ikke spesielt farlig, men babyen kan samle det opp fordi det er leveren som bryter det ned og den er ikke ferdigutviklet hos baby. Det som da kan skje er at baby blir døsig og ikke får i seg nok mat har jeg blitt fortalt. Må sies at du er på en god del høyere dose enn jeg noen gang har vært så ville bedt legen sende noen spørsmål til nevrologisk avdeling ang dette da de er spesialister og har vært borti dette mange ganger før.
 
Ingen erfaring, men etter det jeg har skjønt er lamictal ikke spesielt farlig, men babyen kan samle det opp fordi det er leveren som bryter det ned og den er ikke ferdigutviklet hos baby. Det som da kan skje er at baby blir døsig og ikke får i seg nok mat har jeg blitt fortalt. Må sies at du er på en god del høyere dose enn jeg noen gang har vært så ville bedt legen sende noen spørsmål til nevrologisk avdeling ang dette da de er spesialister og har vært borti dette mange ganger før.
Takk for svar. Ja jeg er forberedt på å gi mme i tillegg og på natt, både for at hun skal få nok næring og for at jeg skal få nok søvn. Håper bare ikke at dosen jeg går på skader henne på noe vis ved kose-amming, men finner ingenting om dette på nettet.. skal snakke med legen og få henne til å sende inn spørsmål til nevrolog :)
 
Takk for svar. Ja jeg er forberedt på å gi mme i tillegg og på natt, både for at hun skal få nok næring og for at jeg skal få nok søvn. Håper bare ikke at dosen jeg går på skader henne på noe vis ved kose-amming, men finner ingenting om dette på nettet.. skal snakke med legen og få henne til å sende inn spørsmål til nevrolog :)
De studiene jeg har lest har ikke konkludert med noe skadelig, og at delamming er å foretrekke ved lamictal. Anbefalingen er basert på mangel på forskning og ikke direkte skade så mest sannsynlig går det nok bra :) Må nevnes at dette er en stor internasjonal studie så det er ikke en spesifikk norsk anbefaling.
 
Back
Topp