Epidural

*AlleGodeTingErTre*

Glad i forumet
Eg har valt å reise på ei fødestove..noko som innebærer at eg ikkje kan få epidural. Eg har alltid tenkt at eg ikkje vil ha epidural..., men no er eg ikkje hundre prosent sikker lenger. Når eg les om dei ulike fødselshistoriane så er det jo mange som ikkje har tenkt å ta epidural, men som har ombestemmt seg under fødselen....!!! Eg har heile tida tenkt at eg klarar meg med lystgass å lokal bedøvelse ved evt sying. Kva meinar de??? Er epidural eit alternativ for dykk fleste??

Hei[:D] Jeg er av den pysete sorten, så jeg satser på epidural og lystgass om det er mulig... så får jeg heller la være om jeg merker jeg tåler det (noe jeg tviler på, siden jeg har ganske lav smerteterskel[:D] )

Tror det er vanskelig å bestemme seg på forhånd, siden jeg (og endel av oss) ikke har født før og ikke aner hvor store smertene er... men det er jo veldig mange som føder uten noe smertestillende og da, så det kan jo ikke være helt uholdbart å la være å bruke epidural heller[:D]

huff... ikke lenge igjen nå nei... gruer meg litt ja... (men gleder meg masse til å treffe babyen min[:D])

eg hadde epdural me hu fyssta mi.men det va fordi eg låg på fødeavdelingen i 3 dager før hu ville ut.eg va totallt utsletten av mangel på krefter og søvn.det va jo himmelsk å få eptural då-
men me nr 2 som kom i rekordfart(1,5t)då hadde eg ingenting.ikke lystgass engang.du må nesten bare vente å se,du har jo lov til å ombestemme deg vett du.[:)]prøv å ikke tenk på det,tenk positivt så går alt så bra vett du[:)][:)]

På det sjukehuset som eg skal på er det kun fødestove...så då går det ikkje an å ombestemme seg undervegs..må ta det valet no..skal på sjukehuset om tre veker for å bli "godkjent" der...

Jeg vil ha epidural viss det drøyer lenge, orker ikke å ligge i flere døgn med store smerter å slite meg helt ut, tror ikke det heller er bra for barnet....men om alt går normalt vil jeg kun ha lystgass[:D]

jeg har planer om å prøve akupunktur jeg, eventuelt bad/dusj og lystgass... for meg er epidural en siste utvei som jeg håper jeg ikke behøver.

ORIGINAL: lenemor

jeg har planer om å prøve akupunktur jeg, eventuelt bad/dusj og lystgass... for meg er epidural en siste utvei som jeg håper jeg ikke behøver.

Godt å høyre att det er fleire enn meg som tenkjer slik

Jeg har tenkt å prøve bad jeg.. hmm.. De har 2 badekar der jeg skall føde, har fått for meg at det er bra smertelindring [&:]
Ska og høre med jordmor hvis man kan låne sån TENS apparatt å ha hjemme, trur de lindrer bra i åpningsperioden før du drar in te sykehuset.. Man får nemlig låne såne i Sverige ihf..
Men har ikke tenkt noe serlig på epidural, det er siste utvei.. Men vet at man ikke kan ta den hvis du velger å føde i badet..
Hmm.. Trur det viser seg når man vel er der jeg [:)]

Akkurat sånn jeg tenker og [:D]

samme her... hadde bare lystgass sist...

Jeg har hele tiden følt at fødselen kommer til å bli en fin opplevelse, uten kjemisk smertelindring. Vann, akupunktur m.m. vil jeg gjerne bruke, men det skal veldig mye til før jeg evt takker ja til epidural.

Huff.... Jeg vet ikke hva jeg vil. Men tror nok HELT sikkert at de blir en plass der jeg kan få Epidural om de trengs. Vet aldri hvordan en fødsel går. Men en liten ting, bruker de lystgass enda. Følte jeg hørte en gang at det skulle slutte med det, fordi det viste seg at personale kunne bli
påvirket [8D][8D] Og det kan jo bli morsomt [:D][:D][:D][:D]

lystgass brukes ennå, men det er sikkert sterke krav til utsug i lokalene.. ellers har det ingen langsiktig effekt - den virker kun idet man har gassen i lungene - når man puster ut igjen forsvinner effekten... og man må ha masken helt over ansiktet, så det skal ganske mye til for at folk i rommet påvirkes...

Har jo aldri prøvd å føde før. Så jeg stiller meg lidt åpent. Tenker at lystgass og akkupunktur er greit. Men hvis de sier på føden at jeg trenger hvile og derfor epidural hvis det varer lenge er jeg snill og grei og sier ja. (Bortset fra at jeg sikkert blir et monster under fødselen...[:D])

Jeg hadde en kjempeerfaring med epiduaralen. Var veldig deilig å få den etter 10 timer rier. Følte at jeg også hadde krefter igjen etter fødseln, det var en god opplevelse!
Vet ikke hvordan det gjøres i Norge, men her er det sånn at man må be om en blodprøve med en gang man ankommer sykehuset, slik at epiduralen kan settes raskt når tiden er inne. Hvis du ikke ber om blodprøve med en gang, så tar det lenger tid før de kan sette den når smertene ikke er til å holde ut lengre. Jeg vil holde døren åpen for meg selv denne gangen også, jeg kommer til å be om en blodprøve med en gang, men hvis jeg ikke trenger, da trenger jeg jo ikke!!![;)][;)][;)]

Her blir det emidural ja... eneste alternativet der jeg skal føde...
Men fikk epidural under forrige fødsel, og syntes det var topp!
Var både oppegående helt til selve pressriene + at jeg kjente alle pressriene sånn at jeg
kunne delta helt aktivt under denne fasen.

Her fungerer det sånn, at når jeg kommer på sykehuset sier jeg med det samme at jeg vil ha
epidural. Dermed setter de inn nålen med slangen, som epiduralbedøvelsen skal sprøytes inn i.
Dette uavhengig av hvor stor åpning jeg har og hvor langt jeg er kommet i fødselsforløpet.
Og når fødselen er kommet tilstrekkelig i gang, kan jeg når som helst be om å få sprøytet inn bedøvelsen, for da er jo alt klart! Og vil jeg ikke ha bedøvelse, ja så sprøyter de ikke inn noe.
Så jeg har hele tiden et reelt valg! Kjekt og betryggende! I tillegg doserer de bedøvelsesvesken
sånn at jeg heller kan få oftere påfyll istedefor at bedøvelsen skal vare sååå lenge i gangen.
På den måten gikk bedøvelsen nesten helt ut mellom hver gang under forrige fødsel.
Og når jeg følte at jeg trengte mer, fikk jeg mer! Topp!

Hadde ingen komplikasjoner under forrige fødsel, med epiduralen og fødselen gikk både raskt og greit.
Så jeg har ingen betenkeligheter med å bruke det igjen!

Jeg håper jeg slipper epidural. Jeg har lyst å prøve vann eller fødekrakk. Lystgass prøver jeg gjerne. Kan godt prøve akupunktur hvis det dukker opp, men vil holde ut uten epidural så lenge jeg klarer. Men jeg er glad det er der i tilfelle........[;)]

Jeg skal føde på ABC, så jeg kan ikke få epidural eller lystgass jeg. Eller det vil si, da må jeg flyttes på en annen avdeling, og det ønsker jeg ikke!

Satser på at badekaret og akupunkturen gjør susen!

M

Back
Topp