Epidural

Bkno3206992

Blir kjent med forumet
Har noen her erfaringer med epidural? Er så usikker på om jeg vil gå for det eller ikke. Vet at man ikke skal planlegge fødselen for mye, men greit å vite hva jeg vil eller ikke før fødselen. Hva tenker dere ift epidural?
 
Har noen her erfaringer med epidural? Er så usikker på om jeg vil gå for det eller ikke. Vet at man ikke skal planlegge fødselen for mye, men greit å vite hva jeg vil eller ikke før fødselen. Hva tenker dere ift epidural?

Sniker. ikke planlegg fødselen for du vet ikke hvordan det blir. Les deg opp på div smertelinding men ha et åpent sinn om det og ta det etterhvert etter behov.

min erfaring er god, det ga meg den pausen jeg trengte da fødselen drog ut i tid og var veldig intens lenge uten særlig effekt og etter to døgn uten søvn var jeg mildt sagt sliten. Det var helt MAGISK å få epidural da skal jeg fortelle deg. Fikk hvilt meg litt, og uten den vet jeg faktisk ikke om jeg hadde hatt krefter til siste delen, tror jeg fort hadde kollapset helt da og endt opp med ks.

Hadde en super opplevelse hele fødselen selv om det var litt intenst når det sto på;-)

masse lykke til!
 
Jeg også fikk en god pause av epiduralen. Etter å ha vært våken i nesten to døgn var det godt med en liten smertefri blund!
Negative ting som de sier kan være med epidural er at fødselen kan ta lengre tid, og at det kan være vanskeligere å tisse selv med en gang etter fødselen (de passer godt på altså).
Jeg vil gjerne ha igjen da jeg regner med jeg får en ganske langvarig fødsel igjen. Selv om tida skulle halveres blir det lenge med så intense jevnlige smerter.
 
Jeg kommer ikke til å bestemme det på forhånd. Jeg er åpen for det, men har ikke veldig lyst på. Klarte meg uten sist. Tror jeg bare må se an hvordan fødselen utvikler seg.
 
Enig i at man bør lese seg opp på forhånd og ha et åpent sinn når man kommer i fødsel. Forrige gang hadde jeg tenkt at jeg skulle ha epidural men fødselen gikk for fort. Der og da følte jeg meg litt snytt men har skjønt i ettertid at det var den beste løsningen for den fødselen.
 
Jeg ønsker ikkje, og det er fordi at jeg er redd fødselen skal dra ut og bli lengre.. da vil jeg heller ha intense smerter kortere tid enn milde over lengre tid. Men dette er individuelt hva en tåler/er vant til, jeg er vant til smerter så vett jeg tåler en ganske stor del. Hadde ingenting med mine to første, men det er så mange år siden at jeg vett ikkje kordan kroppen min klarer smertene denne gang. Har uanz tenkt å prøve uten så får me se kordan det går, planlegger ingenting bestemt for som flere her sier at en vett aldri hvordan ting utformer seg og hvordan en har det når det skjer :) Men veldig greit å vite ka de forskjellige er og ka en tenker om det
 
Tok det som det kom forrige gang sist gang. Fikk epidural på 8 cm og kan bare si at det er grunnen til at jeg føder på nytt nå :joyful: den redda hele opplevelsen. Men får se hvordan det går denne gangen, kanskje det går så fort at jeg ikke rekker. Men vil nok i utgangspunktet ha når jeg hadde så utrolig god effekt sist gang.
 
Var åpen for det meste sist, fikk på et tidspunkt steriltsvannpapler i korsryggen, da riene tok mest der, ellers ble det satt lokalbedøvelse da mini måtte ha litt hjelp (klipp og tang)

Denne gangen blir det epidural, men det er fordi det er tvillinger
 
Jeg skal absolutt ha epidural. Det reddet hele fødselsopplevelsen min sist. Jeg gikk fra å hylte i smerter og ønske å kaste meg ut vinduet, til å kunne puste, slappe av, tenke klart og ta styring over meg selv igjen. Og det gjorde de siste timene av fødselen min til noe hyggelig.

Epiduralen gjorde beina mine litt ustø, så jeg synes det var ekkelt å stå i "prekestolen". Og den gjorde riene mine mindre effektive, så jeg fikk riestimulerende i tillegg.
De måtte sette kateter på meg 3 ganger i løpet av fødselen, men pga epiduralen kjente jeg heller ikke noe ubehageligheter i forbindelse med dette.
Jeg kunne gå opp på do bare en halvtime etter at babyen var ute, og jeg følte jeg hadde full føling i beina etter kort tid.
 
Jeg hadde ikke epidural sist, og ønsker det ikke denne gangen heller :) Har også hørt at fødselsforløpet og pressingen er kortere uten epidural, også er jeg redd for bivirkninger :wtf: Men men, man vet jo aldri! Ser også for meg at fødselen mest sannsynlig går fortere denne gangen, er ikke sikkert man rekker heller. På det tidspunktet hvor det ofte er vondest er det mange ganger bedre å ikke få, med tanke på tiden som er igjen.
 
Jeg hadde epidural med første og der og da var det helt nødvendig. Fødselen varte og rakk uten så mye fremgang og da de plutselig Fant ut at hun satt i seteleie så var det ikke spørsmål en gang. Jeg hadde så god effekt av den at jeg sovnet og fikk sove en stund. Gikk fra å rope at jeg kom til å dø, til å sove som en baby:hilarious: så fikk en kjempegod pause til å hente meg inn igjen før sluttspurten. Jeg hadde full førlighet i bena, så jeg stod både i prekestol og på kne i senga uten problem. Kjente at barnet var på vei ut, men kjente ikke pressriene, så måtte ha beskjed om når jeg skulle presse, og det gikk veldig fint og fort å presse henne ut. Mener jeg pressa i ca 15-20 min, inkludert tangforløsning av hodet.
Dagen etter var jeg ganske dårlig og sliten og husker ikke så veldig mye, annet enn at jeg ble trillet i rullestol på diverse undersøkelser av babyen. Så akkurat der merket jeg forskjell på med og uten epidural, da jeg i andre fødsel (som også var Like langvarig) ikke hadde epidural og var i kjempeform dagen etter selv om den fødselen også var tøff, med stort barn og vanskelig skulderforløsning.
Denne gangen prøver jeg uten først, men er åpen for at alt kan skje, og hører på jordmor underveis:happy: det er lurt å ikke bestemme seg på forhånd, men være åpen for alt, for man vet aldri hvordan fødselen blir. Det har jeg smertelig erfart, jeg skulle IKKE ha noe med første og var fast bestemt på det. Og du ser hvordan det gikk:angelic:
 
Fikk epidural sist. Ønsket det egentlige ikke. De nesten tryglet meg etter hvert pga det var tvillingfødsel. Jeg var sta men ga meg til slutt :hilarious: Skal innrømme det ga meg en god pause til å hente meg inn igjen siden det dro ut i tid. Var en lettelse. Men den stoppet også riene, måtte få drypp. Og fikk aldri pressrier. Så jeg måtte presse uten pressrier, og ble vakum/sugekopp til slutt. Denne gangen er det "bare" én baby som skal ut, og vil unngå epidural. Men dette var jo min opplevelse, og synes de fleste jeg snakker med har god erfaring med epidural. Vil også nevne at jeg ikke klarte å tisse etterpå, så måtte bli kateterisert noen timer etter fødsel. Det var ikke så godt, men trengte heldigvis bare å gjøre det én gang.
 
Jeg var innstilt på å prøve uten (heller badekar) sist, men da jeg først fikk veer og kom til sykehuset var jeg kjapp med å spørre om epidural istedenfor. Det var helt fantastisk og gjorde at jeg holdt ut en del timer. De kuttet det ut på slutten for å se om de fikk litt fortgang i ting, men ungen satt fast, så måtte ty til keisersnitt. Epiduralen gjorde ikke noe fra eller til på akkurat det, men gjorde ventetiden komfortabel.
 
Jeg har aldri hatt tid til epidural i mine 2 fødsler. Har vært for liten tid mellom at de finner ut at jeg er i fødsel til jeg er ferdig. Type 30 min før pressing og 50 min før pressing. Så har aldri hatt behovet.
Men det skal vi være ganske trygge på. At hvis de mener at det beste for deg er en epidural så vil de spør deg. Hvis fødsel drar ut. Så jeg hadde ikke hengt meg så mye opp i d og tenkt at hvis du trenger d så takker du ja men hvis ikke så prøver du uten. Jeg har brukt Paracet og varmt vann. Men finnes mye å prøve. Så det beste er å snakke med jordmoren om hva de kan tilby der du skal føde eller når du føder hva du kan få. Eneste er at hvis du vet du vil ha badekar så kan det være smart å nevne når du ringer inn. Slik at du får et rom med badekar hvis det er ledig.
 
Jeg fikk sist og det eneste jeg vet om denne er at jeg skal be om det igjen. Det er det eneste som står i mitt fødebrev. Samme som en ovenfor skrev: Det gikk fra å ville kaste meg ut av vinduet til å bli bevisst over hva som skjedde. Veldig fin(selvfølgelig vond likevel) opplevelse etter den ble satt...
 
Hadde egentlig tenkt å klare meg uten sist, men hadde så store smerter og var då utmatta at epidural var bare helt fantastisk når jeg endelig fikk det. Selv om det sinka fødselen litt. Var egentlig komt gir langt i fødselen til å få, men heldigvis fikk jeg likevel.

Denne gangen blir jeg anbefalt deg pga tvillinger, men ville nok hatt uansett.

Anbefaler å se det ann, og ev ve de gi beskjed før deg er for seint med epidural vist du tror du helst vil ha.
 
Jeg ble anbefalt det av jordmor sist gang, da jeg var helt utmattet og hadde absolutt ingenting igjen av krefter. Jeg ble igangsatt, og riene var heftige!
Jeg husker ikke mye de siste timene før epidural ble satt, men husker godt at jordmor måtte holde meg ganske hardt når den skulle settes - jeg hadde null kontroll på kroppen når riene kom som kastet over meg.
Etter epidural var satt fikk jeg kontroll på kroppen igjen, og fødte innen det hadde gått 2 timer. Det var rett og slett helt nødvendig i mitt tilfelle, og det som reddet fødselen for meg. Jeg hadde ingen ettervirkninger av epiduralen, og slapp også riestimulerende drypp. Alt gikk som en drøm, presset i 10min :)

Vil i utgangspunktet føde uten epidural denne gangen, men kun hvis fødsel starter av seg selv. Skulle jeg bli igangsatt igjen vil jeg be dem ha anestesilegen klar :p
 
Back
Topp