Epidural?

lolol

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Julegavene 2019
Ja eller nei? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Jeg har aldri født før, så har ingen mening om det, men tenkte det var noe jeg burde ta stilling til. På St Olavs får jeg jo ikke lystgass, så om jeg skal ha noe blir det jo epidural da.. men vet ikke hva jeg mener om det egentlig.

Jeg skal ha epidural hvis det er tid til det.:) ganske enkelt fordi jeg ønsker noe som virkelig er smertestillende. Rier er vonde.:)
Lystgass, petidin er jo mer beroligende medisin.

Jeg synes det er vanskelig å svare ja eller nei på det spørsmålet. Det kommer veldig an på hva slags fødsel man får. Jeg har hatt en med epidural og en uten. Den uten var best, raskest og minst smertefull. Her planlegger jeg ingenting ifht smertestilling, da jeg ikke vet hvordan fødselen blir:).

Det finnes jo mye annen smertestilling enn kun epidural og lystgass da. Mange tilbyr badekar, akupunktur, varme omslag og sikkert mye annet som jeg ikke kommer på nå:).

Hvis jeg føler jeg trenger det så er det absolutt et alternativ ja:) sist rakk jeg ikke. Var ikke på sykehuset før pressriene, og da hadde jeh ikke hatt bruk for den heller:)

Sist hadde jeg en forestilling om at jeg ikke skulle ha noe som helst. Endte med både lystgass, fentonyl (ble plutselig usikker på om det var dét det het, men hvertfall noe intravenøst), epidural og til slutt spinal (pga akutt ks).

Så denne ganga... "What ever happens, happens!" Har ingen forestilling om hva eller hvor mye jeg evt skal ta imot. Må bare se an der og da, men er åpen.

Nei!
Det er ikke aktuelt med den lange nåla inn i ryggen min :p
Kona til en fetter av meg fikk spinalhodepine med første, det var nok til å skremme meg.

Fikk det sist, og det var herrrrlig! Fikk en liten pause fra det værste før pressriene. Eneste minuset var at jeg mista litt kontrollen, kjente ikke pressriene like godt, og det er jo en ulempe. Men det gikk fint :) skal ha det nå også om jeg kjenner det blir behov og jeg får tid :)

Jeg skal ikke ha det! måtte ha det med første pgr av kolapset lunge og aldri igjen... Syntes det var grusomt etter fødsel, og jeg har faktisk ikke følelser i rumpeballene mine den dag i dag etter epiduralen.. hehe..
Med nr 2 så hadde jeg ikke noe, og det var utrolig deilig å kunne gå ut fra fødestuen selv... Men nå hadde jeg ganske raske fødsler...

Fikk det sist, og det var herrrrlig! Fikk en liten pause fra det værste før pressriene. Eneste minuset var at jeg mista litt kontrollen, kjente ikke pressriene like godt, og det er jo en ulempe. Men det gikk fint :) skal ha det nå også om jeg kjenner det blir behov og jeg får tid :)
Med første mistet jeg også følelsen og bare presset uten pressrier. Det var noe drit, men får en pause. Tenkte å klare uten med nr to, men ropte fort nok på smertestillende epidural. MRN hadde de sjekket hvor langt han var hadde de droppet det for kom ut kvarteret etterpå. En ting som er helt sikkert er at slike biesting kan de holde pokkern langt vekk fra meg. Da setter jeg det på jordmor istedet. Fyttigrisen. Skulle vel flytte smerte eller noe, men det gav meg kun dritvondt på toppen av alt. Flere som har prøvd det?

Hadde ikke tid til det sist fødsel, og er igrunn innstilt på å klare det uten denne gangen også :-) men jeg skal aldri si aldri ;)

Jeg får ikke lov :( selv med sprøyteskrekk så følte jeg at epidural kunne vært en trygghet hvis smertene ble store. Men kan ikke pga blødningsfare. Ikke har de lystgass heller.

Men vil anbefale å ta ting litt som de kommer. Fødte sist uten og det gikk greit. Er jo vondt, men mange går inn i rollen som fødende og takler det fint. Takler du det ikke kan du få epidural.

Med første mistet jeg også følelsen og bare presset uten pressrier. Det var noe drit, men får en pause. Tenkte å klare uten med nr to, men ropte fort nok på smertestillende epidural. MRN hadde de sjekket hvor langt han var hadde de droppet det for kom ut kvarteret etterpå. En ting som er helt sikkert er at slike biesting kan de holde pokkern langt vekk fra meg. Da setter jeg det på jordmor istedet. Fyttigrisen. Skulle vel flytte smerte eller noe, men det gav meg kun dritvondt på toppen av alt. Flere som har prøvd det?
Tar det hver dag :p svir som F. Er saltvann i det jeg tar og.

Har ikke tatt stilling til det - får se når jeg kommer så langt; men hvis det blir badekar blir det ikke epidural, så enkelt er det :)

Er det slike saltvannspapler? Hørte jm på sykehuset nevnte det, men har aldri hørt om det før.

Nei takk :) Håper det blir bare badekar denne gangen også :)

Jeg hadde det med første da men fikk det ikke før 7 cm så litt sent. Hadde til 9 cm og riene ble mindre effektive så jeg måtte skru den av og ha drypp for å få sterkere rier igjen..

Nei takk :) Har født to uten og greier nok en til ;)

Tanken på å "miste kontrollen", miste følelsen i beina og andre konsekvenser frister svært lite.

Tok saltvannspapler sist, det vært jævlig!!! Aldri igjen! Denne gangen blir helt naturlig tenker jeg, kanskje akupunktur.

Jeg hadde i utgangspunktet lite lyst til å ha epidural og var nokså bestemt på å klare en "naturlig" fødsel. Etter 14 timer med rier, oppkast, null matinntak og skjelvinger bad jeg om på epidural, og det var det beste valget jeg noen sinne har tatt!
Epiduralen virket ganske kjapt, jeg var så mobil som bare det (null nummethet i beina, eller andre bivirkninger). Jeg fikk i meg mat, gikk på do, danset og vagget på yogaball. Gikk fra 4cm til 7 på en time, så tydelig at kroppen satte pris på å få slappe av litt, siden det løsnet sånn.
Jeg kjente ingenting til riene før helt på slutten og pressriene kom (nesten litt skuffet), noe som gjorde at jeg hadde masse energi helt på slutten. I mitt tilfelle hadde det nok endt med keisersnitt hvis jeg ikke hadde valgt epidural. Lillemor mistrivdes på slutten og måtte ut kjapt, så jeg måtte presse for harde livet. Det hadde jeg neppe klart hvis jeg ikke hadde fått i meg mat og samlet litt krefter. Fra pressriene startet til hun var ute gikk det 10 min!:)

Mitt råd er å ta ting litt som det kommer, ting blir ikke alltid slik man planlegger;)

Jeg vill ikke ha :) men blir det for ille så må jeg nok.
Jeg hadde med første, å det funket
Fint
Men bremset jo ned riene. I tillegg har jeg en blære som har prestasjonsangst å de var etter meg etterpå for å få meg til å tisse å når noen maser så får jeg det ikke til :p så fikk ikke kommet på hotellet når jeg ville :/
Så med andre sa jeg nei. Det gikk mye kjappere å jeg var i mye bedre form etterpå :D
Så jeg håper jeg klarer uten denne gangen å :)

Back
Topp