Epidural!!

Frosk

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Ja, jeg vet - jeg er tidlig ute for å si det sånn, men jeg tenker så på denne fødselen.
Sist jeg fødte så var jo lille jenta mi bare 560 gr så det gjorde ikke noe vondt å presse henne ut, men jeg håper selvfølgelig at mini'n nå er en god del større og det er da jeg blir litt engstelig. Riene er greit, det gruer jeg meg ikke så for. Men lite lur som jeg er, måtte jeg selvfølgelig se en video istad av ei som fikk en baby! Jeg er mildt sagt livredd for nåler, og det er bare såvidt jeg klarte å få tatt de blodprøvene en tar i svangerskapet. Men er epidural veldig vondt å få? Hvordan kjennes det egentlig ut?
Det ble et litt dumt innlegg, for jeg visste jo hva jeg gikk til, men det er så vondt å være så redd, og jeg vil helst ha det greit resten av svangerskapet. Håper noen av dere kan svare meg

Jeg kan ikke svare på dette med epidural..men jeg syns de siste 2 timene med rier var sykt vondt.. og siden de var så sterke, så kjente jeg ikke noe nedentil når barna ble født..var bare vondt imellom 2 av riene, hvor hode var litt ute.. hehe men så fort det kom en rie tilbake, så var den smerten myyyye større..

hadde bare lystgass jeg, og jeg kommer nok til å velge det samme denne gangen :D

Hvis du syntes riene var ok, så er de det vondeste av en fødsel synes nå jeg :) både pressriene og selve pressingen er så nærme at babyen kommer ut at adrenalinet flyter fritt i kroppen (min) :) jeg har prøvd både med og uten epidural (med på nr1, uten på nr2) og vil absolutt anbefale uten! Mye, mye bedre! Jeg måtte ha første gangen da pga diverse, men likevel!

Selve stikket av epiduralen kjente jeg ikke i det hele tatt, ikke vondt å få det eller ha det. Men de skrur ned/av epiduraldryppet når du skal presse likevel, fordi du skal kjenne når du skal presse for å få ungen ut, så om du vil ha bare for pressingen er det ikke vits, rett og slett. Og som sagt, riene er verre enn å få babyen ut, tro det eller ei. Det åpnes sakte, men sikkert mer og mer, så det til slutt er plass til hele babyen uten særlige problemer for de aller fleste. Kroppene våre er skapt til dette, det går så fint at, ikke bekymre deg. Skjønner jo det er forskjell på en så liten baby og en som veier 3500 feks, men jeg har hatt babyer på nesten 4 kg og store hoder, og jeg er ikke stor. Det har gått helt supert!

Jeg ville likevel snakket med jordmor om redselen din, selv om det fortsatt er lenge til fødsel. Vet jeg har hørt før at fødselsangst bør tas tak i før heller enn senere, da kan du lettere bli kvitt den og det er det veldig verdt! Klem til deg, ikke noe gøy å gå å være redd, særlig ikke for en så lykkelig begivenhet!

Hvis du syntes riene var ok, så er de det vondeste av en fødsel synes nå jeg :) både pressriene og selve pressingen er så nærme at babyen kommer ut at adrenalinet flyter fritt i kroppen (min) :) jeg har prøvd både med og uten epidural (med på nr1, uten på nr2) og vil absolutt anbefale uten! Mye, mye bedre! Jeg måtte ha første gangen da pga diverse, men likevel!

Selve stikket av epiduralen kjente jeg ikke i det hele tatt, ikke vondt å få det eller ha det. Men de skrur ned/av epiduraldryppet når du skal presse likevel, fordi du skal kjenne når du skal presse for å få ungen ut, så om du vil ha bare for pressingen er det ikke vits, rett og slett. Og som sagt, riene er verre enn å få babyen ut, tro det eller ei. Det åpnes sakte, men sikkert mer og mer, så det til slutt er plass til hele babyen uten særlige problemer for de aller fleste. Kroppene våre er skapt til dette, det går så fint at, ikke bekymre deg. Skjønner jo det er forskjell på en så liten baby og en som veier 3500 feks, men jeg har hatt babyer på nesten 4 kg og store hoder, og jeg er ikke stor. Det har gått helt supert!

Jeg ville likevel snakket med jordmor om redselen din, selv om det fortsatt er lenge til fødsel. Vet jeg har hørt før at fødselsangst bør tas tak i før heller enn senere, da kan du lettere bli kvitt den og det er det veldig verdt! Klem til deg, ikke noe gøy å gå å være redd, særlig ikke for en så lykkelig begivenhet!
åh, tusen takk skal du ha for gode ord! Det er godt å høre om opplevelsene hos andre både med og uten. Epidural er noe jeg vil ha bare for pressingen sin skyld så da går det kanskje greit likevel. Helst kunne jeg ønske å føde så naturlig jeg bare klarer. Kanskje jeg skulle snakke med jordmora på sykehuset om det, jordmora i kommunen bryr seg ikke så veldig om slik syns jeg det virker som. Tusen takk, snille du <3

hadde bare lystgass jeg, og jeg kommer nok til å velge det samme denne gangen :D
Ja, får prøve det jeg også! :) Det hadde vært det beste syns jeg, sist hadde jeg ingenting og det gikk også greit! :)

Jeg kan ikke svare på dette med epidural..men jeg syns de siste 2 timene med rier var sykt vondt.. og siden de var så sterke, så kjente jeg ikke noe nedentil når barna ble født..var bare vondt imellom 2 av riene, hvor hode var litt ute.. hehe men så fort det kom en rie tilbake, så var den smerten myyyye større..
huff, en fødsel er jo selvsagt ikke noe godt, så får bare bite tenna sammen!! :)

huff, en fødsel er jo selvsagt ikke noe godt, så får bare bite tenna sammen!! :)

jepp..ikke så mye annet man kan gjøre :P hehe jeg har heldigvis hatt raske fødsler, og har ikke trengt noe mot smertene... eller fikk ikke noe, siden jeg plutselig hadde nesten full åpning :P haha

jepp..ikke så mye annet man kan gjøre :P hehe jeg har heldigvis hatt raske fødsler, og har ikke trengt noe mot smertene... eller fikk ikke noe, siden jeg plutselig hadde nesten full åpning :P haha
Hehe, greit det også. ;)

åh, tusen takk skal du ha for gode ord! Det er godt å høre om opplevelsene hos andre både med og uten. Epidural er noe jeg vil ha bare for pressingen sin skyld så da går det kanskje greit likevel. Helst kunne jeg ønske å føde så naturlig jeg bare klarer. Kanskje jeg skulle snakke med jordmora på sykehuset om det, jordmora i kommunen bryr seg ikke så veldig om slik syns jeg det virker som. Tusen takk, snille du <3

Jeg har ikke prøvd det selv, men vet om noen som skriver fødebrev om det er noe spesielt de ønsker.. Men det er langt fram i tid da.. Jm du går til kontroll til burde jo ta dette på alvor, selv så tidlig.. Men de er så forskjellige disse jm`ene... (Det finnes forresten en slags lokalbedøvelse så det ikke blir så sprengfølelse akkurat når hodet står midt i åpningen, tror den heter pudental eller noe sånn.. Men det er jo sprøyte det også da.. Men den følelsen er jo veldig kortvarig da, ikke lenge hodet står der.. Men sånn at du vet om at det finnes om du gruer for akkurat det, så kan jo den bedøvelsen hjelpe :))

Hehe, greit det også. ;)

hehe ja gjorde meg ingenting :P når jeg føda første gang, og da etter ca 2 timer med harde rier, så ba jeg om noe mot smertene, for jeg orka ikke tanken på dette i mange mange timer til.. hehe når jm sjekka meg, så hadde jeg nesten full åpning :D 1 time etterpå var jenta ute :) samme var det med nr 2 :)

Dårlig erfaring med epipidural her :s Legen traff noe nerver når han stakk, gjorde sinnssykt vondt!!! Verre enn de riene nesten.. og fikk bare effekt på en side. Andre siden var som normalt. Og det ble vanskeligere å presse når man var halvveis bedøvet. Jeg var sikkert uheldig, men det var skikkelig fælt altså :s

Legen forberedte meg også på at det ikke var garantert å få bra effekt av den, vanskelig å treffe helt riktig sa han. Og nevnte at stikket ikke skulle gjøre vondt med mindre man traff nerver (noe han da gjorde jaaaa). Lystgass funket heller ikke på meg, så lurer på åssen det blir denne gangen ;)

Fikk først epidural som ikke funka + drypp = 4 jævlige timer! Riene ble 10 gang verre og det var knapt noen sekunder mellom hver :(
Så fikk jeg epidural som funka, men da hadde jeg fått nedpress, så da hadde jeg vondt "der nede" uansett :P Jeg vet ikke om noen blir bedøvd "der nede" av epidural, men det gjorde IKKE jeg! Å få han dratt ut med vakuum til slutt var det syyyykeste og vondeste jeg noen gang har vært med på :(

Er ikke fremmed for epidural denne gangen også, men IKKE lystgass. jeg supa lystgass kontinuerlig i timesvis sist, ble rusa og hallusinerte og spydde som en gris.....

Sniker litt fra mai..

Jeg har hele mitt liv sagt at epidural SKAL jeg ha når jeg føder. Eneste jeg har "planlagt". Alle har alltid sagt til meg at planlegging ikke går, derfor "planla" jeg veldig lite annet. Nå gikk det sånn at jeg ikke hadde tid til å få epidural forsi da jeg kom på føden hadde jeg allerede 6 cm åpning. Det er i åpningsfasen at epiduralen hjelper, og siden min åpningsfase nesten var over ble det ikke tid.

To rimer med rier for å få han nedover var ille. Vondt fra helvete. MEN når man begynte å presse på riene!! For en lettelse! Riene ble mer en skikkelig hard styrkeøvelse og man var skikkelig sliten etter hvert press, ikke vondt liksom! :)

Så det gikk jo veldig bra uten epiduralen! :) jeg fikk noe annet, en sprøyte opp i skjeden i noen nerver der.. Aner ikke hva den hjalp for da :p

-- tasting fra mobil --

jeg fikk noe annet, en sprøyte opp i skjeden i noen nerver der.. Aner ikke hva den hjalp for da :p

-- tasting fra mobil --

Det er den pudental (eller whats its name :P) sprøyta jeg snakka om :) Skal hjelpe mot sprengfølelsen når hodet står midt i/generelt når ungen skal gjennom selve åpningen.

Takk for svar alle sammen! Slik pudental bedøvelse kunne kanskje vært noe, er jo å presse ut selve hodet jeg gruer meg som FY til! :p haha, det går nok uansett dette her :)

Altså jeg fikk kjempevondt da legen stakk med med epidural!! Pluss at det tok maaaange timer før jeg kunne merke pressetrang :( Negatuve opplevelser med epidural. Tror ikke jeg skal ta den denne gangen.

Altså jeg fikk kjempevondt da legen stakk med med epidural!! Pluss at det tok maaaange timer før jeg kunne merke pressetrang :( Negatuve opplevelser med epidural. Tror ikke jeg skal ta den denne gangen.
Æsj, ikke godt med negative opplevelser! Får prøve å tenke at vi er jo skapt for dette, selv om det er j****g vondt!!!

Jeg har også veldig sprøyteskrekk. Grua meg på forhånd for epiduralen, men det var ikke noe problem. De skal ta den mens du har en rie, og det er jo mye kraftigere enn smerten fra nålen. Merka ikke i det hele tatt at de tok den. Glad for at jeg tok det, for var så "død" før jeg fikk den. De ga meg ikke så mye, så ting var fortsatt vondt, men bedre :) Det med pressingen vet jeg ikke noe om, for det endte med keisersnitt, men kjente pressriene godt ihverfall. :P

Back
Topp