Epidural

Jeg fikk ikke selve "medisinen" da, for det rakk vi ikke.
Men jeg alt var klart og de satte den, så jeg kan hvertfall si at stikket ikke var noe vondt synes jeg. Det var vel knapt ubehagelig:)
Tiden anestesilegen brukte på å sette den var hele åpningsfasen min, så jeg måtte jo fokusere veldig på å ligge stille. Og det hjalp ganske mye tror jeg. Fokuset ble liksom helst på å holde seg i ro:) Så selv om jeg ikke merket at jeg måtte tisse de neste dagene (fikk beskjed det kunne være bivikning av selve "stikket") er jeg veldig glad det ble som det ble:)

Jeg har født en gang med og en gang uten. Første gang var med, og jeg hadde en drømmefødsel. Med nr 2 kom jeg på sykehuset med full åpning så det ble ingen epidural, og det var helt jævlig....aldri mer uten epidural!!!!

Epidural var helt fantastisk når det funket. Men når de kjørte på med drypp rett etterpå var det latterlig vondt uansett, hadde en stjernekikker . Lurer på om jeg hadde sluppet drypp om jeg ikke tok epidural, så jeg det spørs om det ikke ville vært like ondt uansett? Kjente ikke de satt den. Men tror jeg skal ta det neste gang og, men håper da jeg slipper drypp :)

ble "påtvunget" epidural pga Sv forgiftning og høyt blodtrykk.

Synes ikkje den va vond å sette i det heile tatt. hadde god effekt.. fikk sove litt og riene ble "mildere".. eneste er at da må en gå rundt med det kjekke dryppet og målingene når en skal på do og sånn,,

Men den gjorde nok fødselen mer langdryg og måtte ha drypp for å frese opp riene litt.

Neste gang prøver eg uten hvis Sv forgitningen holder seg unna..

Jeg er utrolig glad for at jeg tok epidural rundt 7 cm. Gutten satt fast, og lå helt skjevt.. Så det ble rimelig alvorlig på slutten for han ikke greide passasjen alene, og det ble nesten hastesnitt. Heldigvis kom han etter 20 min med sugekopp, etter over 1 time med pressrier. Jeg kan ikke tenke meg di enorme smertene om jeg ikke hadde hatt den epiduralen. Så jeg er helt klart åpen for epidural neste gang, men vil se dette an når jeg selv er i fødsel, for alle fødsler er forskjellige, og jeg opplever forhåpentlig neste fødsel som bedre enn min første:-)

Det skal i alle fall mye til for at jeg skal ha epidural igjen! Det var deilig å få en pause fra smertene, men den var årsaken til at det ble tangfødsel, i og med at den stanset riene.

Leste en artikkel om det her om dagen. En jordmor som uttalte seg.
Hun syntes alt for mange var så innstilt på å få epidural på forhånd, og mente det heller burde være noe man bestemte seg for under fødselen hvis det ble for ille.
At man skulle ta utgangspunkt i å føde uten, men heller tenke at det er noe som finnes hvis smertene blir uutholdelige. (Det er vel neppe noen som synes de ikke er det, men dere skjønner sikkert:P)

Det forsinker jo fødselen noe, og hemmer riene, så det førte til økt risiko for komplikasjoner, sa hun.

Jeg synes det hørtes fornuftig ut.

FrkPedersen skrev:
Det skal i alle fall mye til for at jeg skal ha epidural igjen! Det var deilig å få en pause fra smertene, men den var årsaken til at det ble tangfødsel, i og med at den stanset riene.

Ja, tangfødsel nevnte hun også. Det var mange flere tang- og vakumfødsler pga økt epiduralbruk.

Dani California skrev:
Leste en artikkel om det her om dagen. En jordmor som uttalte seg.
Hun syntes alt for mange var så innstilt på å få epidural på forhånd, og mente det heller burde være noe man bestemte seg for under fødselen hvis det ble for ille.
At man skulle ta utgangspunkt i å føde uten, men heller tenke at det er noe som finnes hvis smertene blir uutholdelige. (Det er vel neppe noen som synes de ikke er det, men dere skjønner sikkert:P)

Det forsinker jo fødselen noe, og hemmer riene, så det førte til økt risiko for komplikasjoner, sa hun.

Jeg synes det hørtes fornuftig ut.

Veldig enig i dette jeg! Jeg ville i utgpnkt ikke ha epidural, men det måtte til for at jeg skulle få hente meg inn. Tror det er viktig å være forberedt på at epidural KAN føre til en kjempefødsel, men den kan også komplisere ting.

Jeg kjente ingenting da den ble satt, og hadde nesten ingen smerter etterpå... :) Merket faktisk ingenting før han skulle ut! :)
Eneste ulempen er at jeg enda har vondt i det punktet i ryggen enda (og småen er 1 1/2 år)

Var som å komme til himmelen da jeg fikk den. Etter 12 timer med rier og kun 3 cm åpning. Synes ikke det gjorde vondt å få den heller. Kan hende jeg fikk litt for høy styrke for jeg kjente ikke riene mine i det hele tatt, fulgte bare med på en sånn monitor at jeg hadde rier. Pressriene kjente jeg da! vondt, men overkommelig med epiduralen.
Eneste negtive opplevelsen jeg hadde var at jeg ikke kjente at jeg måtte tisse i noen uker etter fødselen. Det var som om jeg var helt lam i underlivet. Dette husker jeg var helt jævlig for jeg visste jo ikke om dette ville gå over eller når det ville gå over. Turde jo ikke bevege meg utenfor hjemmet på flere uker pga faren for å tisse seg ut.
Dette gjør at jeg er skeptisk til å ta den flere ganger.

En ting jeg alltid har lurt på...
Enkelte som får epidural sier at det hjalp i starten, men på pressriene hjalp det ikke nooooe. Eller at epidural ikke funka i det hele tatt på de.
Hva vet man egentlig om det? Kan jo hende de hadde vært dobbelt så vonde uten anyway?

Har ikke hatt i forbindelse med fødsel, men har hatt både epidural- og spinal-bedøvelse og syns ikke det er noe pes.

Hadde første gang, var herlig. Eneste jeg skrev på lista mi til sykehuset når jeg venta nr 2. Men pga jeg gikk på blodfortynnede fikk jeg ikke med nr 2...

Med nr 1, fikk jeg da pause i det minste mellom riene, med nr 2 som var uten epidural fikk jeg ingen pauser i det hele tatt. Alt var sammenhengende og helt for jævlig.

Så ja, helt klart. JA til epidural!

Kjente forresten ikke de satte den en gang, setta den i en rie. Så for min del var det hvertfall ikke noe å frykte. Men ba de på forhånd ikke vise meg sprøyta da :P

knotte81 skrev:
Jeg har tatt epidural med begge mine men den siste var og den beste..da den begynte å virke sovna jeg og sov i 4 timer..

Glemte og fortelle at med førstemann fikk jeg og epidural men han mannen holdt på å stikke galt 3 ganger så derfor ble jeg litt engstelig etterpå og ville egentlig ikke ha den på nytt men jeg tok den fordi jeg var så sliten og angrer ikke nå :) 

mammatileijente skrev:
Hadde en fantastisk fin fødsel:) Og vet jeg ikke kunne ha sagt det samme uten epidural! Var himmelsk!!

Men nå var jeg ekstremt heldig da.. de satte ikke epiduralen ned.. så jeg hadde full styrke hele veien.. kjente ikke pressveer eller noe.. :):)

Samme her. Skal helt klart ha epidural neste gang også hvis det er mulig.

Har født en gang med epidural og en gang uten. Første gangen måtte jeg ha det pga høyt blodtrykk og på meg virket det perfekt. Hadde brukt en evighet og hadde kun 3 cm åpning, fikk epidural og da gikk det kun 2 timer før babyen kom. I disse to timene hadde jeg heller ikke noe vondt, riene gikk fra grusomme til at jeg mer eller mindre sov meg gjennom de. 

Andre gangen fødte jeg uten epidural, det var selvsagt mye vondere, men er glad jeg klarte meg uten. Klarte å jobbe med kroppen på en helt annen måte andre gangen. 

Dani California skrev:
En ting jeg alltid har lurt på...
Enkelte som får epidural sier at det hjalp i starten, men på pressriene hjalp det ikke nooooe. Eller at epidural ikke funka i det hele tatt på de.
Hva vet man egentlig om det? Kan jo hende de hadde vært dobbelt så vonde uten anyway?

Man hører jo om de som ikke kjenner riene, og som får sove en stund når de får epidural. Jeg fortsatte å hyperventilere på annenhver rie, og det ble vondere og vondere, pga veldig korte pauser, så da sier det selg selv at effekten ikke var så stor. Men NOE effekt var det nok.

Det gjorde ikke vondt å få satt epiduralen, men den virka bare på ene siden, så jeg kjente alt på venstre side, mens de prøvde å få det til å virk på begge sidere, og det endte med at jeg mistet all følelse i høyre side, og kjente alt på venstre side. Og ikke hadde jeg kontroll på pressriene heller, for de kjente jeg pussig nok ikke så godt da. Det hele endte med tang forløsning, hvorav legen rifta opp alt som var både utvendig og innvendig. Ikke noen god opplevelse. Det hører med til historien at jeg ble satt i gang på termin, og at det ikke skjedde annet enn intenst vonde maserier i tre døgn før det endelig skjedde noe, og da var jeg så sliten at kreftene var slutt.

Back
Topp