Epidural

Glapia.

Gift med forumet
Noen som vil dele erfaringer? Sist nekta jeg å få dette, hadde bestemt meg for å føde uten noe... Jim spurte flere ganger fordi jeg var så sliten og hadde ekstreme smerter!! Vurderer det kanskje denne gangen, men veldig usikker!!!

Min erfaring: 
Sinnsyk vond å ta (mulig en dårlig lege) Det var tortur ihvertfall ...
Og den forsinket hele greia og jeg endte opp med å ha pressrier i over 1 time + drypp. 

Denne gangen blir det ikke epidural! 

Jeg hadde det under første fødsel, og har ikke annet enn godt å si om det! Andre fødsel rakk jeg ikke å få (kom inn med 9cm) og jeg syns det var grusomt(!!).

Jeg fikk epidural når jeg fødte jenta mi og har bare gode ting å si om den :-) litt vond å få men hadde så vondt fra før. Ikke forsinket den fødselen men derimot ga den meg nye krefter så jeg orket resten av fødselen :-)

Jeg merket ingenting når de satt den, lurte på om han ikke skule sette epiduralen NÅ når legen sa hadet og lykke til på vei ut døra. Men det gikk veldig raskt etter jeg fikk den, så rakk ikke å få noe særlig bedøvelse i den før det var på tide å presse. Så fikk liten smertelindring av den. Var øm der de satt den noen dager etterpå, men ellers ikke noe. Tar det som det kommer denne gang, men er absolutt åpen for å bruke epidural denne gangen, men da skal jeg ha det tidlig slik at den får noe effekt.

med førstemann, så fikk jeg epidural.. var ikke vond å få, for konstant rier, men epiduralen fjernet riene, så funket ikke så bra akkurat...

med andremann så fikk jeg den, var helt SUPER å ha.. hjalp meg masse..

med tredjemann rakk jeg ikke noe..

Men.. et helvete uten epidural ja.. så av 3 fødsler så er andre gang beste fødselopplevelse..  tok bort vondten på de værste riene så en fikk ladet seg opp :)

Husker ikke noe av at han skulle sette epiduralen, mulig det var vondt? Og det var heller ikke noe problem å sitte i ro, det husker jeg i alle fall.

Effekten av epiduralen kom samtidig som intensiteten på riene mine økte så jeg merket ikke noe forskjell følte jeg, men sannheten er jo at epiduralen tok toppen av riesmertene slik at jeg hadde en mer stabil smerte videre i fødselen.

De glemte å skru den av på slutten så jeg kjente ikke noe til pressriene, det tok litt tid for meg å forstå at de "ba" meg om å presse da de hele tiden spurte om jeg ville presse. (jeg ville jo det men kun for å bli ferdig, ikke pga pressetrang)

Jeg tror jeg skal prøve meg uten epidural neste gang for jeg følte meg så lenket til senga... Men jeg tar det som det kommer :-)

Jeg har tatt epidural med begge mine men den siste var og den beste..da den begynte å virke sovna jeg og sov i 4 timer..

Hva med å ikke bestemme seg før du faktisk eri situasjonen? Snakk med jm på føden om at du er åpen for begge alternativer, og så ta det som det kommer. Er jo ikke sikkert du trenger det, og da er det dumt å sette det for tidlig fordi det kan forlenge fødselen.

Jeg har født en gang med og en gang uten..

Denne gang skal jeg be de sitte klar med epiduralen så fort jeg kommer på føden! 
Jeg syns det var helt jævlig å føde uten! 

Den fødselen jeg hadde med var en drømme fødsel.. Greit, tok sikkert 2-3 timer lenger, men presset ikke mer enn 5 ganger før hun kom.. Kunne gå og stå rett etter fødsel.. Syns ikke det var vondt å få den heller.. Litt ekkelt når de traff nerven, men ikke vondt..

Den uten var raskere men mye mye verre.. Klarte ikke å komme meg ut av sengen før kvelden etter fødsel.. Var så ihjel banket og måtte ha smertestillende det første døgnet.. 
(jeg ville ha her, men fikk ikke for legen var opptatt)

tilii skrev:
Jeg fikk epidural når jeg fødte jenta mi og har bare gode ting å si om den :-) litt vond å få men hadde så vondt fra før. Ikke forsinket den fødselen men derimot ga den meg nye krefter så jeg orket resten av fødselen :-)

Signerer denne :-)

Hadde også plan om at eg i utgangspunktet ikkje skulle ha, men etter 12 timer med intense rier nesten uten pause så var den ein velsignelse. Eg kjente pressriene også.

Jeg hadde avtale om tidlig epidural grunnet fødselsangst.
Kom inn med 4 cm åpning og gode rier, fikk epidural kanskje en time senere.
Det var ubehagelig, men ikke vondt - i forhold til riene merket jeg den knapt, og de setter lokalbedøvelse først - merket den mer.
Tok all smerte på ene siden, og kanskje 50% på den andre.
I ettertid er jeg glad for det, for jeg kjente hvordan riene/smertene bygget seg opp, slik at ikke utdrivningsfasen kom fullstendig overraskende på.
Merket mest smertene i en gammel ryggskade på den "dårlige" siden.

Utdrivningsfasen var vond, men overkommelig - varte 30 minutter, helt overkommelig til det siste kvarteret, da var det ikke gøy lenger.

Fødselen tok KANSKJE litt lenger tid, riene ble littegrann svakere etter epiduralen, men hadde uansett en "skolebokfødsel" med vannavgang kl.09, sjekk kl. 13, rier fra 13-14, innleggelse i 18-19-tiden, epidural i 19-20-tiden og fødsel kl. 00.30.

Veldig fornøyd. :) 

Jeg har født en gang med og en gang uten. Den første gangen fikk jeg epidural etter 24 timer med rier uten å ha fått mer enn 4 cm åpning. I tillegg spydde jeg som en gris på hver ri, og var totalt utkjørt. Epiduralmannen kom - satt epiduralen, og 45 minutt etter hadde jeg 9 cm åpning. Jeg emoticon  elsket epiduralmannen. Den siste centimeteren brukte jeg en time på, men da var jeg menneske igjen - klarte å prate mellom riene (som jeg ABSOLUTT kjente når de kom altså), og klarte å jobbe sammen med riene, på en måte jeg ikke klarte før epiduralen.
Jeg måtte få drypp helt på slutten, men hvis ikke storesøster hadde satt bom fast i over en time mens jeg presset, hadde jeg nok ikke behøvd det (hun var en meget bestemt stjernekikker, som helst ville bli der inne).
Det var en fantastisk fødsel, til tross for klipping og en haug med folk på magen min for å presse ut ungen som stod fast. Jeg er rimelig sikker på at epiduralen hadde noe med det å gjøre.

Andre fødselen var jeg for sent inne. Var 7 cm da vi kom inn, og hadde ikke rukket å få den uansett, for denne fødselen gikk mye fortere, og var mye jævligere.

Neste gang skal jeg ha epidural, og jeg skal dra inn tidligere, selv om jordmoren i telefonen ber meg vente litt til...

Jeg ELSKER epidural!

Kommer ikke til å bestemme noe som helst nå, tar det som det kommer!! Men jeg tror det blir uten denne gangen også! Gikk greit sist, bare en uutholdelig smerte, men! Et barn skal vel fødes med smerte sies det.... :-)

Ingen negative erfaringer. Merka ikke at anestesilegen satt den, jeg klarte å stå og gå når jeg hadde den, og jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid. 
Fantastisk oppfinnelse! :D

Jeg fikk epiduralen.. Den var ikke vond og ta (kjente bare det kila litt).
Etter den var satt så forsvant all smerte og jeg var i himmelen (spiste , jabba i tlf osv)  frem til pressriene starta på 7 cm..
Jeg hadde vanlige press rier og fødselen gikk kjempe fint..
Jeg digger epiduralen og trenger jeg den neste gang også så tar jeg den

Hadde en fantastisk fin fødsel:) Og vet jeg ikke kunne ha sagt det samme uten epidural! Var himmelsk!!

Men nå var jeg ekstremt heldig da.. de satte ikke epiduralen ned.. så jeg hadde full styrke hele veien.. kjente ikke pressveer eller noe.. :):)

Jeg har veldig dårlig erfaring med epidural.
Den siste fødselen var intens og veldig smertefull, og varte i bare 7 timer. De tok vannet ved 3 cm og etter det dro riene seg veldig på. 
Det de gjorde feil her var å ikke sjekke meg da anestesilegen kom. Jeg hadde da kommet altfor langt, og epiduralen rakk ikke å virke. Kun en halvtime etter den ble satt fikk jeg pressrier og hadde full åpning.. 

Jeg var en av dem som fikk spinalhodepine etter epiduralen - og det er det verste jeg har vært med på.
Skal aldri, aldri ha den dritten i ryggen igjen!!
Ikke virka den, og i tillegg fikk jeg bivirkninger av den. Usj!

Jeg ble satt igang pga vannavgang uten rier og kroppen min ble stresset av det og bt steg. Måtte til slutt ha det pga at jeg var så sliten og de håpte at jeg fikk slappet litt av (og pga bt). Han var veldig flink og rask han som satte epiduralen, men hadde bare litt effekt av den (ca 30 min). Epiduralen stod på max, men fytti h****** så vondt det gjorde likevel. Og epiduralen min var satt riktig.

Jeg føder ikke uten.
Med første mann hadde jeg bestemt at naturlig fødsel var det beste og jeg ville ikke ha smertelindring. Men etter 2 døgn i fødsel uten progresjon, takket jeg allikevel ja. 18 timer etter vannet gikk, med 2-5 min mellom riene og ingen åpning var jeg utslitt. Epiduralen var redningen for meg. Allievel tok det sin tid før poden av ute. Tilsammen 3.5 døgn(grøss!!)

Back
Topp