EPIDURAL

Pivi

Elsker forumet
Lest mye om epidural, men har liksom festet meg med de negative sidene.. Som at det blir vanskeligere å presse, liten kontroll på utdrivingen, babyen blir "sløvet" og søker ikke brystet slik det bør osv.

Noen som har erfaring med dette?

Har ikke personlig erfaring med det nei ,annet enn fra de fødslene jeg har vært med på ...Epidural har da som regel stoppet opp fødselen ,slik at riene måtte kunstig stimuleres . Og siden riene ble kunstige var det alltids en fare for at det kunne komme en riestorm fordi de det var vanskelig å innstille dryppet ... Men det er jo som regel bare de neagtive sidene man oppdager ved å stå slik på sidelinjen ...
Gratulerer som høygravid forresten [:D]

Jeg fikk epidural under forrige fødsel, og det var som å komme til himmels. Men den tok effekten av riene, ja, så jeg fikk riestimulerende i armen. Det var først da riene begynte å "funke" og jeg var smertefri i slutten av åpningsfasen. De kobler deg av i god tid før pressriene setter i gang, slik at du får nyttet de ordentlig! Jeg trodde forrige gang at jeg skulle klare fødselen uten bedøvelse, og sa nei til peditin i starten. Mitt råd er: hvis det begynner å bli uutholdelig, så be om epidural, jeg måtte vente i over 2 timer på min, for den kan kun settes av en type lege, ikke jordmor. Det var som å komme til himmels, jeg fikk slappet av og samlet litt krefter til pressriene startet. Lystgass funka ikke i det hele tatt. Denne gangen skal jeg be om epidural kjapt hvis jeg skjønner at det drar ut i tid.

Jeg fikk også epidural under forige fødsel.
HIMMELSK.
jeg prøvd badekar, lystgass og akupunkur, men ingentig hjalp noe særlig.
Det eneste det hjalp til med var å få tiden til å gå [:D]

Fikk slappet av og samlet kreftene.
kjente ikke så godt rier, men press riene kjente jeg.
det kommer hvis litt ann på hvor mye epiduralen er stilt inn på.

Noe som er greit å vite er at epiduralen settes av en anestesi lege og må avtales på fårhånd.
Spør/snakk med jordmor/legen din om dette.

Takk for svarene! Nyttig å lese erfaringene deres!  Godt å høre positive erfaringer også![:)]

Og epidural er en av metodene som ikke påvirker barnet på noen måte.(lokalbedøvelse av de nervene som gjør at du føler smerten) Det er peditin(morfin) som man får tilbud om i åpningsfasen som går over til baby. ikke å anbefale.

ORIGINAL: Lene83

Og epidural er en av metodene som ikke påvirker barnet på noen måte.(lokalbedøvelse av de nervene som gjør at du føler smerten) Det er peditin(morfin) som man får tilbud om i åpningsfasen som går over til baby. ikke å anbefale.

Ok! Kjekt å vite! Blir helt surrete av all informasjonen overalt hehe[:D]

Petidinen kan vel også gjøre deg sløv mener jeg...

Back
Topp