Epidural....

elkva

Glad i forumet
Jeg sa til legen at jeg VIL ha epidural. Hun sa at jeg må gi sykehuset beskjed når jeg ringer ( når jeg merker ting er i gang ). Noen som hvet når man får epidural, hvor langt i åpningsfasen man har kommer osv.? Hører om mange som ikke får, fordi det er for sent.

Epidural mener jeg er vanlig å gi mellom 3-4 cm åpning... Eller har jeg misforstått??

Det som er med epidural er som følger:
  • Du bør ha 3 cm åpning for å få det
  • Epiduralen kan stoppe hele fødselen, noe som gir deg ekstra mange timer i vente.
  • Åpner du deg veldig fort tar det for lang tid fra du får epiduralen til den virker. Når den da først virker klarer du ikke å presse for at du ikke kjenner når du må presse,..sjønner?
  • Epiduralen tar ca 30 min eller kansje kortere før den virker, spørs hvor godt de treffer!
  • Si at det er 1 anestesi lege på vakt når du føder og det er flere som føder samtidig som deg,..alle ønsker epidural. Du må derfor vente på tur fordi andre var før deg. En akutt situasjon kan oppstå og da må anesti være på eks operasjonsstua ved eks haste keisersnitt og da er det ingen andre som kan gi oss denne etterlengtede smertelindringen.
  • Jeg ønsker også epidural men er inneforstått at det kan hende jeg ikke får den anledningen. Føler for min egen del at det er lettere å akseptere dette nå enn under fødselen,phu..:)

Håper ikke dette gjorde deg forvirret, hehe

Uansett lykke til :)

legene e så å sei nesten i mot epidural..så du må stå på dit visst du vill ha d..har ørt om mangen så ikke har fått d..

ORIGINAL: madonna

• Epiduralen kan stoppe hele fødselen, noe som gir deg ekstra mange timer i vente.
  • Åpner du deg veldig fort tar det for lang tid fra du får epiduralen til den virker. Når den da først virker klarer du ikke å presse for at du ikke kjenner når du må presse,..sjønner?
  • Epiduralen tar ca 30 min eller kansje kortere før den virker, spørs hvor godt de treffer!
  • Si at det er 1 anestesi lege på vakt når du føder og det er flere som føder samtidig som deg,..alle ønsker epidural. Du må derfor vente på tur fordi andre var før deg. En akutt situasjon kan oppstå og da må anesti være på eks operasjonsstua ved eks haste keisersnitt og da er det ingen andre som kan gi oss denne etterlengtede smertelindringen.
  • Jeg ønsker også epidural men er inneforstått at det kan hende jeg ikke får den anledningen. Føler for min egen del at det er lettere å akseptere dette nå enn under fødselen,phu..:)

Det stemmer ikke helt. Jag har fått epidural og kjente veldig godt at jeg hadde pressveer og det var ingen problemer å hjelpe til å presse når jeg kjente dem[;)]

I følge jm jeg snakket med der jeg skal føde er det veldig skjeldent de ikke rekker å sette epidural før det er for sent. Da må det vel nesten være snakk om en styrtfødsel. I alle fall sa hun at de hadde god tid til å sette epiduralen selv ved 8 cm åpning.

Det går sikkert bra. Tror ikke du trenger å bekymre deg [;)]

ORIGINAL: Vian36

ORIGINAL: madonna

Det stemmer ikke helt. Jag har fått epidural og kjente veldig godt at jeg hadde pressveer og det var ingen problemer å hjelpe til å presse når jeg kjente dem[;)]

Jeg fikk også epidural under min første fødsel, og jeg fikk trykketrang lenge før jeg hadde full åpning - klarte FINT å trykke, ja[;)]

Men ellers er det mye fornuftig i det madonna skriver[;)]

Håper jeg klarer meg fint uten, jeg! [:)]

hører ikke til her,men jeg svarer jeg..jeg hadde 5-6 cm opning da jeg fikk epidural..jeg skjennte ikke pressriene,men det fikser jordmor,hehe..hu skjente da oppi der når pressriene kom og ba meg presse og sa ifra når jeg skulle slutte å presse..så ikke no problem det der heller også[:)] han anestesielegen traff godt for å si det sånn..så jeg hadde en kjempe fin og rolig fødsel jeg[:D][:D]anbefales på det varmeste[:D]og så oppegående mann er etter fødselen er jo bare så deilig da.fantes ikke sliten[;)]

ORIGINAL: Catrine2

Håper jeg klarer meg fint uten, jeg! [:)]

Samme her..[8|]

Jeg fikk epidural fra 7-10 cm åpning (sovnet jeg da he,he) Da jeg skulle presse kjente jeg ingenting, så de måtte fjerne virkningen når pressveene kom.

Jeg har ikke tenkt så mye over smertestillende og sånn ...Regner med at jeg blir tilbudt det de rundt mener er best for meg og barnet ...

Har heller ikke tenkt på smertestillende, hadde ikke noe under den første fødselen.. Så håper jo på at jeg får en like lett å rask fødsel som den første..

Jeg vil tenke sånn....ingen bedøvelse om jeg ikke trenger det..det er noe jeg må bestemme meg for der og da..

Back
Topp