Epidural som smertelindring

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
Jeg sa det før første fødselen min jeg å. At jeg skulle klare meg uten smertelindring. Når jeg hadde ligget et døgn på sykehuset med sterke rier som påvirket livmorhalsen aaaalt for sakte... Så ble jeg nesten påtvunget epidural. Ikke at jeg lenger var så vanskelig å overtale. Hva som helst! Jeg hadde ikke peiling på hva jeg gikk til å jeg var overhode ikke forberedt på at det kunne ta så utrolig lang tid. Jobbet i to døgn med de f******** riene.
Heldige er de som slipper at det er så langvarig.
Når det er sagt vet jeg ikke om jeg hadde turt å føde uten epidural selvom fødselen ikke trakk ut så lenge... Jeg er litt sart og pinglete av meg :oops:

Du setter egentlig ord på det jeg tenker om epidural/smertelindring. En vet jo ikke hvordan en fødsel utarter seg og er man uheldig så kan dette vare og rekke og rett og slett tappe mor for alle krefter. Da er jeg så glad vi har et alternativ for å gjøre dette bedre for mor! Jeg var gjerne litt kjepphøy sjøl ved første fødsel og skulle absolutt bevise at jeg var dame nok til å tåle en fødsel, og det var jeg jo...Men det skal også sies at fødselen utviklet seg helt fint med normal progresjon og jordmor sa vel at dette var et "skolebokeksempel" på en fødsel :) Fra jeg mistenkte at noe var på gang med de første murringene (ikke vonde) til det hele var overstått så gikk det 12 timer. Noen sliter laaaangt lenger enn det! Og det tar på kreftene. Det tror jeg på. Derfor sier jeg at jeg håper jeg er like heldig denne gangen og slipper smertelindring. Men kommer absolutt ikke til å kjenne på noen nederlagsfølelse om fødselen blir tøffere og jeg har behov heller.

❤️ venter lillebror i midten av oktober ❤️

Jaaaa! Hvis jeg rekker det! :) hadde det sist, som gjorde fødselen perfekt :) så ja, vil ha det igjen :)

Sendt fra min IPhone 5C :)

Jeg skal ikke ha med mindre fødselen blir for langvarig. Både på grunn av at jeg ikke vil ha påvirkende medikamenter i kroppen, nål i ryggen og de komplikasjoner som kan oppstå som følger av epiduralen. Og på grunn av virkningen, alle takler den jo forskjellig. Selv ønsker jeg ikke nedsatt følighet i beina selv om det er midlertidig, og jeg ønsker å ha mulighet til å stå og gå så mye jeg vil og bruke tyngdekraften så godt jeg kan. Noen kjenner ikke når/hvordan man skal presse skikkelig og der faktum at riene blir noe svakere og enten drar ut fødselsforløpet i tid eller kan kreve drypp for fortgang som jeg heller ikke ønsker MEN, blir jeg anbefalt å ta det så skal jeg ha. Mamma hadde 4 fødsler uten fordi de alle varte 10 timer og det var for raskt for epidural, håper jeg er lik henne ☺

Synes det er fint å ha et utgangspunkt, så lenge man er klar over at det kan utspille seg helt annerledes enn man tror og tenker. Ved langvarig fødsel så har man jo nesten ikke noe valg, hvile må man ha ☺

Ønsker dog å bade/dusje, rispose og kluter, massasje osv. Og om jeg får rier i ryggen ønsker jeg sterilt vann der, på tross av at ser skal være et hel***** å sette dem.

Sent from my Nexus 7 using BV Forum mobile app

Jeg sa det før første fødselen min jeg å. At jeg skulle klare meg uten smertelindring. Når jeg hadde ligget et døgn på sykehuset med sterke rier som påvirket livmorhalsen aaaalt for sakte... Så ble jeg nesten påtvunget epidural. Ikke at jeg lenger var så vanskelig å overtale. Hva som helst! Jeg hadde ikke peiling på hva jeg gikk til å jeg var overhode ikke forberedt på at det kunne ta så utrolig lang tid. Jobbet i to døgn med de f******** riene.
Heldige er de som slipper at det er så langvarig.
Når det er sagt vet jeg ikke om jeg hadde turt å føde uten epidural selvom fødselen ikke trakk ut så lenge... Jeg er litt sart og pinglete av meg :oops:

Hadde det sånn med førstemann jeg og, så utvikler det seg likt denne gangen er jeg for å kjøre i gang med epidural mye før!

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Jeg vil prøve å unngå det. Men siden det er første gang er jeg litt redd for å være for "bastant" på å velge det helt bort...

Blir nok ikke tid til det... Hadde en superkjapp 2. fødsel, så sjansen er stor for at det går fort denne gangen også :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg håper at jeg slipper, ønsker og føde i vann, og kunne bevege meg fritt rundt..:) er førstegangs, så vet ikke helt hva jeg går til, men håper at kroppen min hjelper meg igjennom det...;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Tja, si det. Til å begynne med i svangerskapet var jeg veldig sånn at jeg vil ha ALT jeg får, men etter å ha hørt om de som får svakere rier og ammeproblemer er jeg bittelitt mer skeptisk. Jeg tror jeg er sånn midt på treet til å takle smerter. Jeg kommer ikke til å forlange epidural veldig tidlig, men jeg ser ikke bort fra at jeg ender opp med å få det.

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp