Epidural - for & mot!

Mor med liten spire

Betatt av forumet
Hva tenker dere om epidural som smertelindring under fødsel? Skal dere ha det denne gangen?

Med førstemann ba jeg om epidural. Det gikk fint å sette og fikk ingen bivirkninger etterpå. Men riene ble mindre intense og gutten ble vist hjulpet ut med tang eller noe (iflg min mann, jeg husker lite selv og hørte ikke noe fra jm).

Med andremann rakk vi ikke å få det, og den gangen gikk alt mye lettere:)

Jeg har hørt mange historier, også om at man kan bli lam.. Noen som har litt kunnskap om dette?

Første gang rakk den ikke å virke før jenta var ut, maaaaaste meg til den.
Andre gang rakk jeg ikke, å ville uansett ikke ha. Satser på å klare meg med lystgass denne gang :)

Jeg kan ikke få epidural fordi jeg har økt blødningstendens. Så vanskelig å ta stilling til. Skulle gjerne hatt, men gikk veldig greit uten :)

Håper på å føde uten denne gangen også, fikk bare litt lystgass men mest oksygen sist:)

Første gangen hadde jeg epedural, egentlig glad for det for riene holdt på hele natta.
Med andremann hadde jeg ingen smertelindring ;) kom på fødestua nærmere halv to og gutten var ute litt over halv fire.... og det eneste jeg kunne fått av smertelindring var lystgass, men det taklet jeg ikke :P så nå vil jeg prøve uten noe nå også :)

Her samtykket min kjære at det var greit at jeg fikk det etter over en time med "ettsettrier".. Å jeg kom til himmelen!!:) Fungerte veldig bra på meg. Så hvis det blir vanlig fødsel neste gang å jeg føler for epidural så sier jeg nok ja;)

Håper på å føde uten denne gangen også, fikk bare litt lystgass men mest oksygen sist:)

Samme her:cool:
Blir nok det samme denne gangen også

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Tar det jeg får jeg også. Har hatt god effekt av det 2 ganger før så kan jeg få det så tar jeg det!!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

hadde ikke overlevd uten epidural - var nydelig! men den ødela litt.. riene blei mindre effektive og blei satt på drypp. da blei det heftig. epiduralen gikk ut og riene kom uten pauser... grøss..

skal se ann denne gangen. blir det en like tøff og lang fødsel kjører jeg på med epidural.. :) har ikke lystgass på drammen :/

jeg vil IKKE ha epidural denne gange... hadde 13 stikk i ryggen etter de prøvde å få den til å virke... noen av de stikk var lokalbedøvelse, men ryggen min så ikke ut!! når den først virket så hadde jeg 8 cm og vitsen var borte. men da stoppet alt opp og fødselen tok myyye lengre tid enn om jeg ikke hadde tatt epidural..

<3 venter gull nr 2 sept 2013 <3

Jeg vurderer det etterhvert som fødselen er i gang. men kommer til å få lagt inn epidural kateter i tilfelle det skal skje noe akutt. Men om jeg vil ha medisin det tror jeg ikke... Men som sagt så tar jeg det som det kommer. Med en dødfødsel godt i minnet så vil jeg ikke ha for mye vondter denne gang....

Har ikke tatt noe stilling til det, tror jeg tar det som det kommer! Har jo ikke peiling hva jeg går til så..

Fikk det sist. Å da var det helt nydelig! Vet ikke hva jeg gjør denne gangen.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg håper og få føde uten epidural og uten lystgass. Hadde ikke tid til epi sist så den var grei, men hadde også bestemt meg for at jeg ikke skulle ha lystgass, men en svensk JM kom og klemte maska over nesa på meg i en kjemperi. Jeg var jo i ett supersvakt øyeblikk. DrittJM! Og jeg bleee sååååå dåååårlig! Jeg spydde med gjevne mellomrom til noen timer etter småen var kommet til verden... :cussing Er i utgangspunktet veldig i mot epidural, med mindre det er strengt nødvendig. Bakdelen med å være helseutdannet tror jeg....

Denne gangen håper jeg ting ikke går så rakst, slik at jeg kanskje kan få føde i badekar. Det er virkelig drømmen!

Jeg håper og få føde uten epidural og uten lystgass. Hadde ikke tid til epi sist så den var grei, men hadde også bestemt meg for at jeg ikke skulle ha lystgass, men en svensk JM kom og klemte maska over nesa på meg i en kjemperi. Jeg var jo i ett supersvakt øyeblikk. DrittJM! Og jeg bleee sååååå dåååårlig! Jeg spydde med gjevne mellomrom til noen timer etter småen var kommet til verden... :cussing Er i utgangspunktet veldig i mot epidural, med mindre det er strengt nødvendig. Bakdelen med å være helseutdannet tror jeg....

Denne gangen håper jeg ting ikke går så rakst, slik at jeg kanskje kan få føde i badekar. Det er virkelig drømmen!

hvorfor veldig imot epidural?

Det er små marginer når det gjelder epidural. De fleste leger er jo så klart veldig flinke og i de fleste tilfeller går det bra, men leger er mennesker de også og jeg har sett pasienter hvor det har gått galt. De sliter noe fryktelig i lang tid etterpå.
Er det veldig nødvendig med epidural er det helt fantastisk at den finnes, blandt annes ved planlagt KS.
Vi kvinner er laget for å føde, vi er laget til å takle smerten som følger med.
Min mening. Hva andre velger er meg klekkende likegyldig, men jeg skal ikke ha med mindre legen står og sier at jeg skal :)

Jeg vil ha det jeg får :-) det var en befrielse sist og blir fødselen lika lang nå, skal jeg ha. Syns lystgass var genialt :-)

Har ikke hatt det med noen av fødselen mine så blir nok ikke noe denne gangen heller. Men, man vet aldri hvordan en fødsel blir så farlig å si aldri!! Har født greit med de to første selv om nr en tok lang tid og var veldig slitsomt, men nr to gikk fint, så håper jo på det nå også:)

Oj, så nå jeg var på sep. Forumet;)

Back
Topp