- Epidural er bra smertelindring

M

Moderator Marthe

Guest
Tre av ti fødende får epiduralbedøvelse i løpet av fødselen. Epidural gir mange fødende en bedre fødselsopplevelse, mener anestesilege Heidi Stensmyren. Men hva er det, og hvordan fungerer det egentlig?
Les mer her

Fikk du epidural?
 
Jeg ba om det. Da fikk jeg beskjed om at da måtte jeg få ut babyen først, for jeg hadde full åpning. Like greit. :)
 
Er det så få som tre av ti som får epidural?! Trodde det var mye høyere med tanke på all ramaskrik rundt at SÅÅÅ mange fødende bruker epidural..
Herlighet, bruk nå det som er tilgjengelig.. Er ikke noen større bragd å føde uten epidural..
Hadde jeg rukket det, hadde jeg bedt på mine knær.. :p
 
Jeg fikk først en som ikke virket etter ca 27t. Riene mine stoppet på et tidspunkt opp og jeg måtte få riestimulerende drypp- det var GRUSOMT. Da fikk jeg epidural som ikke traff, og en JM som nektet å tro at den ikke fungerte. Mannen sa at når jeg hylte i smerte skrudde hun opp epiduralen- på et tidspunkt sa hun til meg "er det virkelig så vondt- du har jo epidural" selv om jeg gjentatte ganger sa den ikke fungerte!

Jeg tror jeg ville hatt store problemer med å føde igjen om det ikke var for JM vaktskifte 2,5t før han var ute. Da hun så meg var det første hun sa at "her må vi få kontroll på smertene dine, den epiduralen er det ingen virk i" før hun bestilte ny.
Da snudde alt. Fødselen var helt fantastisk og jeg kunne prate mellom riene og omtrent under. Det var ikke vondt lenger.

Jeg skal be om epidural tidlig neste gang. Jeg har egentlig høy smerteterskel, men da jeg fikk riestimulerende brøt helvete løst.
 
Eg har fødd begge Mina 2 utan epidural.
Tror eg vill prøva utan nest gang og. Får se nær den tid kommer
 
Fødselen min stoppet opp på 5cm og holdt seg der i en 8t. Det var 8 intense, fryktelige timer for å si det sånn. Men var fast bestemt på å ikkje ta epidural pga. stolthet, redsel og fordi eg var redd fødselen skulle stoppe opp!!!! Oh the irony :p Etter 5t begynte jordmor og samboer å skulle overbevise meg om at det kunne være lurt slik at eg klarte å slappe av litt :p men eg var en tøff nøtt og holdt igjen... Jordmor ville sette drypp for å stimulere fødselen, men hadde lyst eg skulle ta epidural da eg var svært sliten av tøffe rier og tøffere skulle det bli. Når eg endelig takket ja var selvfølgelig legen opptatt, og da ville eg at han skulle komme med en gang :D typisk!! Tok 1-1.5t men så kom den reddende engelen ;) Var jævlig å skulle sitte stille når han skulle drikke nålen med ustoppelige rier, men heldigvis var han svært erfaren og det gikk raskt. Har aldri hatt det så godt som eg hadde det timen etterpå. Eg klarte å spise, slappe av, snakke og le for første gang på flere timer :) Og en time etter epiduralen var satt så hadde eg full åpning - det var alt som skulle til faktisk. Så da var det bare å vente en time til, slik at eg kunne få presse :) Epidural var ikkje så skummelt som eg skulle ha det til, og eg angrer ikkje et sek. på at eg tok det.

Ved neste fødsel skal eg sette nålen tidlig i forløpet, slik at dei kan slå på om eg vil ha det. På den måten slipper eg å vente på at anestesilegen skal bli ledig om eg behøver litt smertelindring :)
 
Selv blir jeg kvalm av tanken på den nåla!
Tåler svært dårlig nåler og ikke minst blod.

Under første fødselen hadde jeg tatt hva som helst!!! Men rakk aldri noen ting.

Føler ikke det er noen større bragd å føde uten smertelindring.
 
Jeg hadde full åpning når jeg ankom sykehuset, det var derfor et valg jeg slapp å ta. Jeg tenker nå at jeg skal prøve uten epidural neste gang også, tiden vil vise. :) Overlevde uten noen form for smertelindring denne gangen. :)
 
Fikk epidural etter ca 30 timer med rier, skulle ønske de hadde tilbudt meg det mye før. Var så preget av smertene at jeg ikke fikk formiddlet selv at jeg kanskje kunne trengt noe mer smertestillende. Desverre fungerte den ikke optimalt.
 
Første fødsel var med epidural. Fikk riestimulerende drypp samtidig, slik at det ikke skulle stoppe opp. Pga. seteleie hadde jeg ikke så mange valg mtp fødestilling osv., ble anbefalt epidural og er glad jeg tok den. Den hjalp godt en god stund, jeg sovnet faktisk mellom riene. Men på slutten, før jeg fikk lov å presse, virket den kun på en side. Fødsel på ca. 13 timer.
Andre fødsel var uten smertestillende, brukte kun varme risposer og var i badekaret i ca. 20 min. Ba om smertestillende i badekaret, men rakk ikke få noe da jeg hadde full åpning ;) Aktiv fødsel på ca. 5 timer. Følte jeg hadde mer kontroll, klarte å fokusere på å la kroppen jobbe denne gangen ift første.
Vil vurdere epidural om jeg skulle bli gravid igjen, men tenker jeg helst vil føde uten.
 
Jeg måtte få det sa jordmoren jeg hadde men den funket ikke posetivt på meg!!
 
Hadde riestimulerende drypp fra tidlig av. Forferdelig med rier konstant. Fikk epidural ca 12 timer med rier. Fantastisk. Fikk sove en liten time. Men skal helt forferdelig og hadde noe som føltes ut som en knyttneve i korsryggen. Men de ulidelig knivstikking i korsryggen ga seg for noen timer. Føde igjen? Definitivt om jeg skal ha igjen! Så tidlig som mulig :p med mindre fødsel er over på null komma niks såklart. Og tror det hele hadde vært anderledes om jeg hadde hatt mulighet til å gå litt rundt.
 
Back
Topp