Epidural er bra smertelindring

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Stine

Guest
Tre av ti fødende får epiduralbedøvelse i løpet av fødselen. Epidural gir mange fødende en bedre fødselsopplevelse, mener anestesilege Heidi Stensmyren. Men hva er det, og hvordan fungerer det egentlig?
Les mer her

Skal du ha epidural?

Jeg hadde det ikke første gang pga d gikk så fort, og har ikke lyst til å ta d nå pga en frykt for å bli lam. Ja, vet d høres dumt ut, men sånn er d gitt!

Har født all Natural med de 2 andre! Håper å styre unna denne gangen også :) MEN hvis d blir igangsetting tror jeg ikke jeg nøler....

Sattser på å klare meg uten :) har to naturlige fødsler bak meg :)

hadde ikke med første da det gikk veldig fort. nå med nr 2 så fikk jeg. og det angrer jeg ikke på, jeg vil påstå at jeg fikk en bedre fødselsopplevelse med. men jeg hadde rier der jeg ikke hadde noe særlig pause mellom og som ikke ga noe effekt, så det var jordmor som foreslo flere ganger epidural til meg. jeg sa at jeg ville ha hvis neste skjekk at åpning tilsa at det ikke var særlig fremgang. og det var det altså ikke så da fikk jeg epidural.

Hadde jeg rukket hadde jeg ikke nølt men med to styrtfødsler er deg bare å se langt etter.... Tviler på jeg rekker m nr 3.

Med førstemann gikk det for fort til at det var et alternativ, så jeg ser ikke for meg at det blir noe denne gangen heller. Men jeg hadde nok takket ja om jeg fikk tilbudet.

Fødselen gikk så raskt at jeg hadde ikke tid, men uansett hadde det ikke vært et alternativ for meg, da det ikke virker på meg. (Har altså prøvd det før utenom fødsel, men det fungerte ikke)

J fikk med første, hadde ikke noe valg, og syntes ikke d var noe særlig. J følte meg dosete, og klarte ikke kjenne selv når j skulle presse, så jm måtte se på monitor og gi beskjed. Også tok d år og dag å komme seg etterpå. Med nr to gikk d veldig fort. Men hadde ikke villet ha epi om j hadde rukket uansett.
D var en helt fantastisk fødsel. J følte j var tilstede hele veien og alt føltes riktig. Var våken og i kjempeform rett etter fødselen.
VELDIG stor forskjell for min del så nei takk j vil IKKE har epidural om j kan unngå d!;)

Lykke til!!

J fikk med første, hadde ikke noe valg, og syntes ikke d var noe særlig. J følte meg dosete, og klarte ikke kjenne selv når j skulle presse, så jm måtte se på monitor og gi beskjed. Også tok d år og dag å komme seg etterpå. Med nr to gikk d veldig fort. Men hadde ikke villet ha epi om j hadde rukket uansett.
D var en helt fantastisk fødsel. J følte j var tilstede hele veien og alt føltes riktig. Var våken og i kjempeform rett etter fødselen.
VELDIG stor forskjell for min del så nei takk j vil IKKE har epidural om j kan unngå d!;)

Lykke til!!

jeg tror at det oppleves veldig individuelt. med førstemann da uten epidural, klarte jeg ikke tenke for riene var så intense uten pause og det gikk veldig fort. var ikke tilstede og kjente ikke pressrier så måtte presse på signal fra jm. denne gangen MED epidural så var det helt anderledes. fikk være oppe å stå, følte meg ikke døsete og jeg kjente pressriene. men jeg kjente at jeg hadde rier med epidural da, måtte puste meg gjennom de. jeg var og i kjempeform rett etter fødsel og vr absoulut mer tidstede denne gagne.

Back
Topp