Epidural er bra smertelindring

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kine

Guest
Tre av ti fødende får epiduralbedøvelse i løpet av fødselen. Epidural gir mange fødende en bedre fødselsopplevelse, mener anestesilege Heidi Stensmyren. Men hva er det, og hvordan fungerer det egentlig?
Les mer her

Fikk du epidural? Skal du ha epidural?

Jeg fikk på 4 cm, det gjorde at smerten ble kraftig redusert og jeg fikk slappe av litt. Den fungerte dessverre bare på høyre side, så jeg hadde kun rier på venstre side. Veldig rart, men alt hjelper! Riene stoppet opp på 7cm, så måtte få drypp. Da ble det fart i sakene ;) Fra 8cm og ut virket den ikke noe særlig, og da var det jo et smertehelvette uten like :P Men, man kommer igjennom!

Last edited:
Jeg hadde kjempe effekt av epidural med storesøster :) fikk lagt tidlig epidural på 2cm. 2,5 time senere hadde jeg 7-8 cm åpning og hadde ikke kjent noen ting :) kjente ikke noe før jeg kjente på trykketrang en time senere :) måtte ikke ha noe drypp :) epiduralen ble skrudd ned når jeg fikk begynne å trykke :) har ikke bestemt meg for om jeg skal ha det denne gangen :) tar det litt som det kommer :)

Jeg føder på avdeling uten mulighet for epidural som smertelindring, har også gitt beskjed om at det ikke er ønskelig. (Kan bli flyttet om det blir nødvendig) mulig jeg kommer til å angre som en bikkje, men jeg ønsker å få så lite hjelp som mulig så lenge det er forsvarlig og fødselen setter igang av seg selv :)

Fikk på 7 cm åpning for da trengte kroppen min å hvile litt- den sa stopp. Kjente riene godt frem til 10 cm og det var vondt igjen i pressrier og frem til baby var ute - til tross for epidural. De stiller vell mengde og det var perfekt. Vil jo ikke gå glipp av det hele heller :)
Fin fødselsopplevelse. Anbefales! :)

Epidural funket VELDIG bra for meg. Fikk den da jeg hadde en åpning på rundt 3-4 cm, og den var helt til 9 cm. Da pressriene kom og selve fødselen var i gang så gjorde det selvfølgelig vondt, men jeg tror epiduralen hjalp der også :)

Fikk også epidural sist, og blir å ta d denne gangen og. Fungerte veldig bra.

Jeg skulle få epidural ved 4cm åpning, men de fikk ikke til å sette nåla for jeg hadde bare et par sekunder pause mellom riene. Føltes som verdens undergang der og da, men det gikk heldigvis veldig fort derifra så det gikk bra uten også. Tenkte i utgangspunktet at jeg ønsket å klare meg uten, og er jo glad for at jeg gjorde det, men kommer nok til å ha lav terskel for å be om det hvis neste fødsel drøyer i maange timer :-)

Hadde fått hvis det var tid de siste to gangene....

Eg kom inn på føden med 6-7 cm. So da va uakturelt. Syns da gjekk kjempefint å fø uten:)

I wish! Hadde jeg rukket hadde jeg valgt å få epidural men med to styrtfødsler gikk ikke det. Er det mulig med nr tre så sier jeg ja takk. Skjønner ikke hvorfor en skal utsette seg for de vanvittige smertene om man kan slippe....

Back
Topp