Epidural eller ikke ?

Har ikke noe erfaring med det da jeg er førstegangsgravid. Men jeg skal IKKE ha epidural om det ikke blir absolutt nødvendig. Og da mener jeg absolutt siste utvei. Har lest utrolig mye fakta om det, snakket med jordmor og hørt andres erfaringer, og jo mer fakta jeg har fått inn, jo mer sikker er jeg på at det ikke er for meg.

Tenker at jeg tar det som det kommer. Er førstegangsfødende og vet derfor ikke egentlig hva jeg går til.. Men om jeg føler behov for epidural synes jeg ikke det gjør noenting å ta det :) men kommer vel litt an på fødselen også, noen rekker det jo faktisk ikke, og andre har jo rier i lange lange tider, så får se :) begynner uansett å grue meg en del til fødselen :/

Da jeg skulle føde førstemann hadde jeg sett for meg en flott og naturlig fødsel på fødeloftet. Men på grunn av mange faktorer som spilte inn (svangerskapskløe, for mye fostervann,stor baby,begynnende svangerskapsforgiftning++) ble jeg satt i gang ei uke før termin. Jeg var helt umoden og det tok timesvis med rier uten at det skjedde noe. Fikk til og med ballongkateter for å presse opp åpningen. Etter intense 16 timer takket jeg ja til lystgass og bare to timer etterpå hadde jeg fått epidural også. Jeg har sprøyteskrekk, så epidural skulle jeg ikke ha. Den satt veldig langt inne å takke ja til, men det var Jordmødrene som anbefalte meg det da jeg ikke fikk noen åpning. Etter at epidural ble satt fikk jeg slappe litt av og plutselig begynte kroppen å fungere. Jeg hadde fått mer åpning!-endelig!
En kjenner ikke noe særlig av hele inngrepet med å sette epidural, så jeg kan trygt anbefale det videre.
Det beste er vel å se an fødselen og lytte til hva Jordmødrene anbefaler underveis?

jeg venter og nr 3, og tenker det samme som deg! tenker og jeg vil prøve epidural denne siste ganga dersom det passer seg sånn. Hadde lystgass og fentanyl med de andre..

Er førstegangs, så føler jeg ikke har noe grunnlag til å si om jeg trenger epidural eller ikke! Har tenkt å gå dit med åpent sinn.. Blir det behov for det så spør jeg etter det, men om jeg føler jeg klarer meg så er det supert :-)

Jeg er førstegangsfødende og livredd epiduralen og lystgassen. Med oppkastfobi og noe som legene kaller hypersensitivitet, så kan jeg bare belage meg på å få alt av bivirkninger på løpende bånd i kraftig grad. Jeg er en av de få som får brekninger om jeg feks tar otrivin nesespray pga sensitiviteten min. Og med tanke på hvor stygge bivirkningene på epiduralen kan være (ingen kjente tilfeller i Norge, men allikevel) så tør jeg ikke, så sant jeg ikke absolutt må.

Ikke epidural her i gården. Får se om jeg er like sta når jeg sitter midt i det verste, men jeg er foreløpig fast bestemt på at KUN lystgass er nok for meg. Hoho, jeg gleder meg!!

Hadde ikke sist, skal ikke ha nå :-)

Jeg vurderer fentanyl :)

Jeg fødte for førSte gang i juni og fikk epidural ved 8cm åpning da fødselen dro seg ut. Legen var kjempe flink og merket ikke at den ble satt en gang. Jeg takker Gud for epiduralen! Den lindret veldig godt for min del!:)

Back
Topp