Det er kjempevanskelig å anbefale en sånn helt uten å vite noe mer enn at du ønsker en sofa[8D]
Hadde du kommet inn i min butikk og spurt, ville jeg først spurt deg hva du skal bruke sofaen til. Om du vil ha en sitte-sofa eller en "sløve-forann-tv`n-sofa". Og om du tenker 3+2, 3+3 eller en eller annen slags hjørne- eller buesofa, evt med divan, sjeselong eller annen type endeavslutning.
Så ville jeg bedt deg tatt en runde rundt og se om du fant noe du likte. Utifra det ville jeg sett litt hvilken stil du liker. Antagelig ville jeg også etterhvert spurt litt om hvilken stil du har på andre møbler og stæsj.
Så ville jeg bedt deg om å prøvesitte for å finne ut om hvilken sittekomfort du liker (myk, fast, om du vil ha en "krype-oppi-/kose-sofa" eller en sitte-sofa). Dette er den viktigste biten, synes jeg! Du skal sitte (evt ligge[8D]) godt i sofaen[:D]
Jeg er selv veldig glad i alle modul-sofaene som finnes på markedet. Sikkert fordi det er kjempemorsomt å hjelpe til å sette sammen litt utradisjonelle sofaer og lete stoffer/ huder, evt sømmer og bein[8D]
Generelt må jeg innrømme at det er morsommere å selge en spesialbestilt sofa enn å selge en sofa rett fra brosjyren[8D]
Men det finnes mye fint både av import-sofaer og sofaer fra de norske/ svenske produsentene.
Skal du ha en sofa med unik sitte-komfort er Fia fra Brunstad en sikker vinner, men den er veldig tradisjonell i designen og ikke noe særlig å ligge i.
Furninova sine modeller (svensk fabrikk med enormt mange modeller!) er generelt myke og gode og stilige. Har også enormt mange muligheter i Coffee-serien.
Inline fra Hjellegjerdet er også stilig, men krever ganske stor stue (møblene er relativt store).
Ingen slår Stordal sine (synes jeg personlig hvertfall) på design og kvalitet (de sofaene skal du slite lenge med å slite ut!), men prisen er deretter også....
Amsterdam er kjempefin og har veldig mykt og behagelig skinnkvalitet når man tar prisen med i betraktningen.
Bari er råtøff og jeg digger at den har hel sokkel istedenfor bein. Lounge-stolen er også veldig behagelig og stilig.
Jeg kunne fortsatt i evigheter[8D][:D][:D]
Ja, kort sagt, det er utrolig mange flotte sofaer, og det morsomste er at du har alle muligheter for å finne akkurat den sofaen som du sitter godt i og som passer perfekt til akkurat din stue!