Det er vanskelig å være ensom, for det er ikke bare-bare å formidle det videre....det er skambelagt å føle seg ensom, men sannheten er at de fleste av oss er borti ensomhetsfølelse i løpet av livet.
I graviditeten er det viktig å finne seg en god jordmor ( mener jeg da ) , ikke bare gå til lege. Legen kan selvfølgelig være god å ha om man har tilleggsproblemer i graviditeten, men tror det er lurt gå til jordmor fordi de er omsorgspersoner også og spesialister på graviditet og barnefødsler.
Fortell jordmor om ensomheten dere føler på. Kanskje kan hun sette dere i kontakt med andre gravide med deres tillatelse? Det MÅ jo ikke være en gravid som nødvendigvis er ensom. Bare at det er en som er i samme situasjon ( gravid) er jo utrolig kjekt! Da har man med en gang noe felles å prate om og når barna kommer blir det trivelig å kunne møte hverandre med småttiser.
Hvis ikke dette skulle gå, så er det mitt inntrykk at de fleste helsestasjonene i de fleste kommuner arrangerer barselgrupper. Disse arrangerer bare treff et fåtall ganger, så da må man ta initiativ i gruppen for å treffes ofte. Gjør for all del det! Og gjør det selv om dere skulle få krevende fødsler og barseltid! I min gruppe var vi 2 som hadde keisersnitt og jeg som hadde 3C ruptur og 1 som hadde kollikkbarn, men vi hadde kommet oss såpass alle sammen før første treff , at da hadde vi det greit alle sammen.
Utrolig trivelig å trille tur eller møtes til kaffe og enkel servering ( hos meg ).
Jeg må også få anbefale babysang som var i kirka her. Gratis tilbud, og ja det var kristne sanger og nei, jeg er ikke kristen, men dette var noe mange mødre kom på uavhengig av livssyn og en kjempefin arena å treffe andre småbarnsmødre på.
Her hadde de en gruppe fra de under 1 år og fra 1-3 år. Barna elsket sangen og se de andre barna og etter sangen var det kaffe og frukt med sosial omgang for mammaene og enkelte pappaer.
Babysvømming her var knalldyrt og da var det supert med et sånt lavterskeltilbud i stedet for.
Det er mange gravide som blir litt ensomme. Til og med når man HAR flere venner i nærheten hvis man er den ene i venninneflokken som blir gravid. Det er så fort gjort å tenke at man er alene om å være gravid og ensom.
Så ikke fortvil jenter! Det finnes helt sikkert en løsning for dere.
Ønsker det beste i fortsettelsen for dere. ( jeg titter innom av og til her. Mistet 12 uker på veg jeg, men vi skal prøve igjen og jeg ser lyst på fremtiden.)
Sender en liten trøsteklem
.