Ensomhet

NurketVårt<3

Betatt av forumet
Er det noen her som har følt på ensomhet under graviditeten? Jeg merker jeg føler ekstra sterkt på det nå, jeg er mere leiligheta bundet enn noen gang før (jeg har sterk fibromyalgi og ADHD så kan ikke jobbe) Pga bekkenløsning, jeg greier ikke sitte oppreis i kontorstolen min for å snakke med vennene jeg har på pc'en en gang... å det er de eneste jeg har tilgjengelig da jeg ikke kjenner noen her vi bor, å vi har bodd her i snart 5 år.. merker jeg savner å ha venner, spesielt nå! Mannen min har en sjelden muskel sykdom som heter dystrofia myotonika, og dette er en sykdom som gjør at han trenger mye mer søvn enn en vanlig person, så dagene går i at han er på jobb, kommer hjem, spiser (hvis han rekker) så sover han helt til vi omtrent skal legge oss, jeg har ekstremt forståelse for han men merker det er så sårt å sitte her alene i en damm av tårer å ikke vite hvordan jeg skal få meg venner... beklager langt innlegg men jeg måtte få dette ut..

Dette var trist å lese [emoji25] Ensomhet er en utrolig vond følelser og graviditet kan ofte forsterke slike følelser. Det er vel kanskje ikke så mye du får gjort om du ikke orker å prate med de vennene du har, annet enn å kanskje invitere dem hjem til deg? Fortelle dem at du er ensom og trenger dem? [emoji173] jeg håper det ordner seg! Blir ensomheten for mye så kan du bare sende meg en mld så kan vi prate litt sammen om du vil :)

Dette var trist å lese [emoji25] Ensomhet er en utrolig vond følelser og graviditet kan ofte forsterke slike følelser. Det er vel kanskje ikke så mye du får gjort om du ikke orker å prate med de vennene du har, annet enn å kanskje invitere dem hjem til deg? Fortelle dem at du er ensom og trenger dem? [emoji173] jeg håper det ordner seg! Blir ensomheten for mye så kan du bare sende meg en mld så kan vi prate litt sammen om du vil :)
de vennene jeg har på nettet bor mange mange timer unna meg så de får liksom ikke kommet hit og mange av de har ikke lappen :( det er vanligvis folk jeg bare spiller med og mine to beste venninder som bor 2 timer unna meg kan heller ikke for de har unger å ta vare på ( begge er alene mødre ) og kun hu ene av de har lappen men hu sliter med sitt for øyeblikket :/ så føler jeg står på bar bakke :/ hvis du skjønner.. å er ikke det at jeg ikke orker, problemet er at stolen jeg bruker ved PC'n gjør bekkenløsningen 10 ganger værre :( så greier toppen 1time forran pc pr dag :/

Jeg skjønner :( jeg følte på ensomheten i mitt første svangerskap, ble litt deprimert og følte meg litt isolert. Denne gangen har jeg jo sønnen min og min samboere og helsen er så mye bedre denne gangen. Det blir bedre! Når du får lille gullet ditt vil du ikke føle deg ensom mer [emoji173] ihvertfall ikke på en stund

Jeg skjønner :( jeg følte på ensomheten i mitt første svangerskap, ble litt deprimert og følte meg litt isolert. Denne gangen har jeg jo sønnen min og min samboere og helsen er så mye bedre denne gangen. Det blir bedre! Når du får lille gullet ditt vil du ikke føle deg ensom mer [emoji173] ihvertfall ikke på en stund
ja du har nok rett i det! ja det føles veldig isolerende :/ trur jeg bare generelt er sliten og har en veldig emosjonell dag rett å slett :(

Veldig trist å lese dette[emoji22] ingen god følelse... Men fikk en liten tanke..om det er stolen som er vond(og tenker det er en stasjonær pc du har?) så flytt pc'en til salong bordet slik at du kan ligge i sofa,eller hvor enn du er mest komfortabel[emoji4] evt få tak på et sånn lite bord med hjul[emoji106] er viktig å kunne prate med noen [emoji4]

Jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg var mye ensom i mitt andre svangerskap. Jeg var alenemor, nettopp flyttet til en ny by, liten støtte fra famile og venner som faktisk bodde i nærheten. :sorry:

Denne gangen føler jeg meg også ensom, men på en annen måte. Nå er jeg 100% student og får mye av mitt sosiale behov dekket på skolen, men når jeg kommer hjem og er alene hver ettermiddag her med jentene mine og den voksende magen så føler jeg meg ganske alene... BF bor i et annet land, det er et problem med oppholdstillatelsen og det å søke familiegjenforening er ikke bare bare siden jeg er student og har lav inntekt... :( Jeg har mange ting å være takknemlig for og prøver å fokusere på det, men det er ikke alltid det går.... Spesielt når jeg føler at jeg ser gravide par overalt, får oppdateringer i gravid-appen om hva far kan bidra med i svangerskapet... Uff!! Ble litt rotete dette her, men det jeg vil frem til er at jeg kjenner til følelsen av ensomhet så altfor godt, og du er ikke alene om å ha det sånn i svangerskapet!
Send gjerne melding til meg også om du har lyst!
Og forresten, er det noen her fra forumet feks som bor samme sted som deg? At det er mulig å bli kjent med noen gjennom forumet? :)

Ja jeg kjenner på ensomheten jeg også! Har kun min samboer som prate partner hær jeg bor, da jeg synes at det er vanskelig å få seg nye venner i voksen alder. Noen av mine gamle venner har trekt seg unna og resten bor der jeg bodde før. Samboeren er også mye sliten og dagene består egentlig av jobb og deretter sofasitting til vi legger oss. Er møkklei huset nå for å si det sånn! Heldigvis er jo hans barn her annenhver helg, men ellers blir det veldig veldig ensomt...

Veldig trist å lese dette[emoji22] ingen god følelse... Men fikk en liten tanke..om det er stolen som er vond(og tenker det er en stasjonær pc du har?) så flytt pc'en til salong bordet slik at du kan ligge i sofa,eller hvor enn du er mest komfortabel[emoji4] evt få tak på et sånn lite bord med hjul[emoji106] er viktig å kunne prate med noen [emoji4]

Det kunne gått hadde det ikke vært for at jeg ikke greier å sitte foroverlent sånn for da bare forverrer jeg smerten med fibromyalgien igjen [emoji20] hadde denne løsningen før vi kjøpte leilighet for da hadde jeg ikke plass til å ha pc'n ett annet sted enn i stua[emoji20] så kan jeg ikke ta smertestillende heller i og med at det er morfin preparat [emoji20] fikk beskjed av legen min før vi i det hele tatt prøvde å bli gravide at det er 50% sjanse for at jeg havner i rullestol iløpet av ett svangerskap [emoji20] så var egentlig forberedt på dette [emoji52]

Jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg var mye ensom i mitt andre svangerskap. Jeg var alenemor, nettopp flyttet til en ny by, liten støtte fra famile og venner som faktisk bodde i nærheten. :sorry:

Denne gangen føler jeg meg også ensom, men på en annen måte. Nå er jeg 100% student og får mye av mitt sosiale behov dekket på skolen, men når jeg kommer hjem og er alene hver ettermiddag her med jentene mine og den voksende magen så føler jeg meg ganske alene... BF bor i et annet land, det er et problem med oppholdstillatelsen og det å søke familiegjenforening er ikke bare bare siden jeg er student og har lav inntekt... :( Jeg har mange ting å være takknemlig for og prøver å fokusere på det, men det er ikke alltid det går.... Spesielt når jeg føler at jeg ser gravide par overalt, får oppdateringer i gravid-appen om hva far kan bidra med i svangerskapet... Uff!! Ble litt rotete dette her, men det jeg vil frem til er at jeg kjenner til følelsen av ensomhet så altfor godt, og du er ikke alene om å ha det sånn i svangerskapet!
Send gjerne melding til meg også om du har lyst!
Og forresten, er det noen her fra forumet feks som bor samme sted som deg? At det er mulig å bli kjent med noen gjennom forumet? :)

Godt å vite at jeg ikke er alene om å føle på sånt men er kjipt at andre føler på noe så vondt som ensomhet [emoji20] jeg tviler på at det bor så mange i Hurum her på forumet, ikke møtt noen til nå hvertfall [emoji52]

Ja jeg kjenner på ensomheten jeg også! Har kun min samboer som prate partner hær jeg bor, da jeg synes at det er vanskelig å få seg nye venner i voksen alder. Noen av mine gamle venner har trekt seg unna og resten bor der jeg bodde før. Samboeren er også mye sliten og dagene består egentlig av jobb og deretter sofasitting til vi legger oss. Er møkklei huset nå for å si det sånn! Heldigvis er jo hans barn her annenhver helg, men ellers blir det veldig veldig ensomt...

Kjenner meg veldig igjen i det du sier! Bortsett fra barn da, ingen av oss har barn fra før av [emoji51] mye av problemet mitt er at jeg er vokst opp i by og vant med at TLF aldri var stille og at jeg hele tiden ble bedt med på ting, så når jeg flyttet til hurum og bondelandet så har jeg sliti veldig med å få venner, flesteparten løper så fort jeg sier at jeg er Ufør og en av grunnene er Pga ADHD [emoji20]

Så dumt at du føler det sånn! Er dette noe du kan ta opp med jordmor på helsestasjon og spørre om det fins noen grupper som møtes i svangerskapet?
Når den lille kommer til så er babyen en fin måte å møte andre i samme situasjon med barselgrupper og ulike babyaktiviter (babysang, babysvømming etc....) men det blir jo først etter du har født da...

Så dumt at du føler det sånn! Er dette noe du kan ta opp med jordmor på helsestasjon og spørre om det fins noen grupper som møtes i svangerskapet?
Når den lille kommer til så er babyen en fin måte å møte andre i samme situasjon med barselgrupper og ulike babyaktiviter (babysang, babysvømming etc....) men det blir jo først etter du har født da...

Igjen har jeg problem med å komme meg rundt da jeg ikke har Lappen [emoji20] så er avhengig av mannen min og svigerforeldrene mine når jeg skal steder[emoji20] men forhåpentligvis vil bekkenet være bedre etter fødsel og så fort jeg får begynt på medisiner igjen etter fødsel så tar jeg nok oftere turer hjem til mamma å pappa så jeg får besøkt vennene mine!

Det er vanskelig å være ensom, for det er ikke bare-bare å formidle det videre....det er skambelagt å føle seg ensom, men sannheten er at de fleste av oss er borti ensomhetsfølelse i løpet av livet.
I graviditeten er det viktig å finne seg en god jordmor ( mener jeg da ) , ikke bare gå til lege. Legen kan selvfølgelig være god å ha om man har tilleggsproblemer i graviditeten, men tror det er lurt gå til jordmor fordi de er omsorgspersoner også og spesialister på graviditet og barnefødsler.
Fortell jordmor om ensomheten dere føler på. Kanskje kan hun sette dere i kontakt med andre gravide med deres tillatelse? Det MÅ jo ikke være en gravid som nødvendigvis er ensom. Bare at det er en som er i samme situasjon ( gravid) er jo utrolig kjekt! Da har man med en gang noe felles å prate om og når barna kommer blir det trivelig å kunne møte hverandre med småttiser.

Hvis ikke dette skulle gå, så er det mitt inntrykk at de fleste helsestasjonene i de fleste kommuner arrangerer barselgrupper. Disse arrangerer bare treff et fåtall ganger, så da må man ta initiativ i gruppen for å treffes ofte. Gjør for all del det! Og gjør det selv om dere skulle få krevende fødsler og barseltid! I min gruppe var vi 2 som hadde keisersnitt og jeg som hadde 3C ruptur og 1 som hadde kollikkbarn, men vi hadde kommet oss såpass alle sammen før første treff , at da hadde vi det greit alle sammen.
Utrolig trivelig å trille tur eller møtes til kaffe og enkel servering ( hos meg ).

Jeg må også få anbefale babysang som var i kirka her. Gratis tilbud, og ja det var kristne sanger og nei, jeg er ikke kristen, men dette var noe mange mødre kom på uavhengig av livssyn og en kjempefin arena å treffe andre småbarnsmødre på.
Her hadde de en gruppe fra de under 1 år og fra 1-3 år. Barna elsket sangen og se de andre barna og etter sangen var det kaffe og frukt med sosial omgang for mammaene og enkelte pappaer.

Babysvømming her var knalldyrt og da var det supert med et sånt lavterskeltilbud i stedet for.

Det er mange gravide som blir litt ensomme. Til og med når man HAR flere venner i nærheten hvis man er den ene i venninneflokken som blir gravid. Det er så fort gjort å tenke at man er alene om å være gravid og ensom.

Så ikke fortvil jenter! Det finnes helt sikkert en løsning for dere.

Ønsker det beste i fortsettelsen for dere. ( jeg titter innom av og til her. Mistet 12 uker på veg jeg, men vi skal prøve igjen og jeg ser lyst på fremtiden.)

Sender en liten trøsteklem :Heartred.

Det kunne gått hadde det ikke vært for at jeg ikke greier å sitte foroverlent sånn for da bare forverrer jeg smerten med fibromyalgien igjen [emoji20] hadde denne løsningen før vi kjøpte leilighet for da hadde jeg ikke plass til å ha pc'n ett annet sted enn i stua[emoji20] så kan jeg ikke ta smertestillende heller i og med at det er morfin preparat [emoji20] fikk beskjed av legen min før vi i det hele tatt prøvde å bli gravide at det er 50% sjanse for at jeg havner i rullestol iløpet av ett svangerskap [emoji20] så var egentlig forberedt på dette [emoji52]
Okay[emoji17] bare tenkte å dele forslag[emoji4] uff,håper du slipper rullestol ihvertfall! Viktig å høre på kroppen[emoji4] lykke til med helse og alt!

Okay[emoji17] bare tenkte å dele forslag[emoji4] uff,håper du slipper rullestol ihvertfall! Viktig å høre på kroppen[emoji4] lykke til med helse og alt!

Ja nei kjempe fint med forslag vet jo aldri når det kommer noe man ikke har tenkt på før som kan gå [emoji4] ja håper virkelig jeg slipper rullestol men krykker kommer jeg ikke utenom nå tror jeg [emoji51] takk [emoji173] går bedre i dag heldigvis hadde bare en veldig veldig dårlig dag i går [emoji20]

Men må du være på pc? Er ikke mobil eller nettbrett et alternativ for å kommunisere med omverdenen? Så kan du ligge for den del, og skifte stilling etter behov :) Jeg er aldri på pc annet enn på jobb jeg. Lykke til

Men må du være på pc? Er ikke mobil eller nettbrett et alternativ for å kommunisere med omverdenen? Så kan du ligge for den del, og skifte stilling etter behov :) Jeg er aldri på pc annet enn på jobb jeg. Lykke til

Grunnen til at pc'n er best er Pga den programvaren vi bruker å snakke på er kun på alpha stadiet og den er ikke serlig godt utviklet til mobil enda så ender med at jeg detter ut av samtaler eller at de ikke hører meg og er heller ingen høytaller funksjon ( og er vanskelig å spille å snakke med de på Tlf samtidig [emoji28])jeg bruker selvfølgelig mobilen når jeg skriver å sånt på nettet men når jeg skal fysisk snakke med de folka så er det veldig tungvint med mobil [emoji51] prøvd ved flere anledninger men blir mere ett irritasjonsmoment enn noe annet [emoji52] og som sagt det er kun folk jeg spiller med så pleier bare snakke med de i forbindelse med gaming sånn sett [emoji51] men funnet ut at jeg skal prøve å bruke sånn 5 puter å sitte på og se om det hjelper [emoji4]

Back
Topp