Enslig og økonomisk støtte?

JaixM

Andre møte med forumet
Hejhej!

Nu exploderar snart mitt huvud
I oktober blir jag enslig mor efter att ha genomfört IVFbehandling, och många har gett råd om olika ekonomiska stöd som jag kan få. Dessverre så trenger jag mer än "se på nav.no" då jag har gått igenom informationen på nav.no och deras scheman. När det aldrig har varit en far involverad i bilden så blir jag osäker på hur jag ska fylla i allt, jag förstår inte all information som jag har läst, hört om att jag kan få 59 uker med lønn som enslig mor men finner inte på nav.no, osv. Har ringt till nav men inte fått någon information som hjälper, och hon lät nästintill irriterad och sa att hon skulle sända all info via mail....vilket visade sig vara länkar till info på nav som jag redan läst. Detsamma gjorde en bekant (sände länkar) som faktiskt jobbar på nav... Idag fick jag höra att Amethea (?) kan ge hjälp och vägledning gällande stønader osv, men står INGENTING om att de tilbyr den sortens hjälp på deras sida.

Mitt spørsmål är alltså; är det någon som sitter i samma situation vad gället enslig via ivf (och har 100% jobb) som kan leda mig i rätt riktning? Eller någon som vet om någon organisation som kan ge vägledning genom denna procedur?

Är väldigt tacksam för svar!!!
 
Veit at mødre uten far får alt. Nå kjenner jeg bare til at far nekter for å være far eller ukjent får osv. Men blir jo det samme.
 
Hei!
Jeg er i samme situasjon som deg, og blir enslig mor, ved hjelp av IVF. Prøver å svare deg så godt jeg kan, utfra hva jeg har forstått.

For å få 59 uker med permisjon, må du velge 80 % lønn. Økonomisk blir det anbefalt å ta ut 100 % lønn i 49 uker, for så å ta ulønnet permisjon den siste tiden.

Når det kommer til andre stønader, så kommer det an på inntekten du har i dag.

Du har mulighet til å søke om overgangsstønad, som er en ekstra støtte som du kan ha i inntil 3 år i løpet av barnets første 8 leveår.

Du har krav på utvidet barnetrygd. Normal barnetrygd kommer automatisk, for å få utvidet, så må du søke etter fødsel.

Jeg er også blitt gjort oppmerksom på at en kan ha krav på barnebidrag.

Amathea er fantastisk, og jeg har selv vært der. Da får du snakke med noen som har lang erfaring med enslige mødre. De arrangerer også svangerskapskurs, med temaer som er spesielt rettet for deg som enslig. Er enig i at hjemmesiden ikke er mest informativ, men jeg anbefaler virkelig å ta kontakt med dem!

Håper dette var til litt hjelp
 
Hei!


Når det kommer til andre stønader, så kommer det an på inntekten du har i dag.

Du har mulighet til å søke om overgangsstønad, som er en ekstra støtte som du kan ha i inntil 3 år i løpet av barnets første 8 leveår.

Du har krav på utvidet barnetrygd. Normal barnetrygd kommer automatisk, for å få utvidet, så må du søke etter fødsel.

Jeg er også blitt gjort oppmerksom på at en kan ha krav på barnebidrag.

Amathea er fantastisk, og jeg har selv vært der. Da får du snakke med noen som har lang erfaring med enslige mødre. De arrangerer også svangerskapskurs, med temaer som er spesielt rettet for deg som enslig. Er enig i at hjemmesiden ikke er mest informativ, men jeg anbefaler virkelig å ta kontakt med dem!

Håper dette var til litt hjelp


Tack snälla du för svar!

Så Amethea hjälper faktiskt med veiledning vad gäller økonomi och stønader?

Har jag rätt till overgangsstønad uansett inkomst, eller regner dom ut utifrån lönen jag har?
 
Tack snälla du för svar!

Så Amethea hjälper faktiskt med veiledning vad gäller økonomi och stønader?

Har jag rätt till overgangsstønad uansett inkomst, eller regner dom ut utifrån lönen jag har?

Amathea i Tønsberg har i hvert fall kunnskap om dette, så regner med at de har det andre steder også :)

Behovet for overgangsstønad regnes ut i fra den inntekten du har...
 
Back
Topp