Enormt kvalm fra første uka før mens

Andrea14

Andre møte med forumet
Hei jeg har barn fra før både gutter og jente men den gangen har jeg spydd og vært kvalm så mye derfor jeg tok g-test tidlig pga jeg var rett og slett enormt kvalm . Er nå 12+2 og er så enormt dårlig. Kan til tider spy 10 ganger i løpet av en dag. G testen slo ut 7 dager før ikm med gravid 1-2 uker.
Jeg er veldig trøtt enda og orker ikke så mye før jeg er over sliten. Kan dette være tegn på fler eller er det som med min datter at jeg venter en jente og hormonene er nå så mye sterkere enn med henne? Guttene var jeg nesten ikke dårlig med.
Brystene er fortsatt veldig ømme/ vonde og vokser enda noe de aldring har gjort før. Håper på svar. Mvh
 
Hei :)

Skulle så gerne svart på alle spørsmålene som dere gravide stiller oss, men vi har bare en viss tid til rådighet hver uke, så da rekker vi dessverre ikke over alle........

Men nå skal jeg svare så godt jeg kan :)

Det høres skikkelig krevende ut å være deg akkurat nå! Jeg kan godt forstå at du lurer på hvorfor kvalmen ikke slippet taket.
Jeg tenker at det kan være flere årsaker: Så vidt jeg vet er finnes det ikke forskning som viser at babyens kjønn spiller en rolle ift kvalme og oppkast. Men hvis du har opplevd det før så kan det jo selvfølgelig være at det stemmer for deg - jeg har hørt det fra andre gravide også. Ellers tenker jeg også at det kanskje kan henge sammen med at du allerede er Mamma til flere barn fra før. Noen ganger kan kvalme og oppkast henge i en god det lenger, når man har veldig travle dager og ikke har så god mulighet for å hvile og ta hensyn til seg selv......
Og så er det jo også slik at graviditets-symptomere ofte blir mye sterkere når det er mer en èt barn i magen. Tvillinggravide har oftere mer kvalme og oppkast, mer vann i kroppen, lavere blodprosent osv.

Jeg lurer på hvordan det går med vekten din? Hvis du er veldig kvalmen og kaster op mange ganger til dagen klarer du da å holde vekten din? Har du vært til lege/jordmor og snakket med dem om tilstanden din? Har de kjent på den lille magen din og lyttet etter fosterlyden? Ville det kanskje vært en idè med en tidlig ultralyd?

Håper du snart blir bedre og ønske deg masse lykke til videre :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna-
 
Hei :)

Skulle så gerne svart på alle spørsmålene som dere gravide stiller oss, men vi har bare en viss tid til rådighet hver uke, så da rekker vi dessverre ikke over alle........

Men nå skal jeg svare så godt jeg kan :)

Det høres skikkelig krevende ut å være deg akkurat nå! Jeg kan godt forstå at du lurer på hvorfor kvalmen ikke slippet taket.
Jeg tenker at det kan være flere årsaker: Så vidt jeg vet er finnes det ikke forskning som viser at babyens kjønn spiller en rolle ift kvalme og oppkast. Men hvis du har opplevd det før så kan det jo selvfølgelig være at det stemmer for deg - jeg har hørt det fra andre gravide også. Ellers tenker jeg også at det kanskje kan henge sammen med at du allerede er Mamma til flere barn fra før. Noen ganger kan kvalme og oppkast henge i en god det lenger, når man har veldig travle dager og ikke har så god mulighet for å hvile og ta hensyn til seg selv......
Og så er det jo også slik at graviditets-symptomere ofte blir mye sterkere når det er mer en èt barn i magen. Tvillinggravide har oftere mer kvalme og oppkast, mer vann i kroppen, lavere blodprosent osv.

Jeg lurer på hvordan det går med vekten din? Hvis du er veldig kvalmen og kaster op mange ganger til dagen klarer du da å holde vekten din? Har du vært til lege/jordmor og snakket med dem om tilstanden din? Har de kjent på den lille magen din og lyttet etter fosterlyden? Ville det kanskje vært en idè med en tidlig ultralyd?

Håper du snart blir bedre og ønske deg masse lykke til videre :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna-


Tusen takk for svar :)
Vekten min gikk opp hele 4 kg ganske så fort å gikk ned igjen men nå er det som om den holder seg selv om jeg roper veldig masse i toalettskålen :)
Jeg har doppler å klart å høre hjertelyd. Men den går fra at jeg finner veldig sterk på ene siden til å brått finne den på andre Siden :) den viser da 150 til 180 slag. Veldig bra hjertelyd og godt å høre :)
Når det kommer til hvile så kan jeg ikke si jeg har for mye av det. Oppe kl 06:30 til 07:00 hver morgen og i seng 23 senest men sovner ikke så fort. Noen dager er helt ille mens andre går greit men er veldig sliten etter tøffe dager på wc. Viste ikke at tidligere svangerskap kunne ha noe å si. Er 7 år siden sist så er jo en del år :)
Skal til privat lege på ul å se og sjekke at alt er bra :) uansett takk for svar :)
 
Back
Topp