Enig eller uenig i utsagnet?

Enige.

Men det komme jo selvfølgeligt heilt ann på ka som e grunnen og kor lenge det e snakk om.

Om man er singel så stemmer det jo.
Men eg vil kun ha sex med sambo, men egentlig samme om det er hjemme, i bilen, på hytta eller andre steder [;)]

ORIGINAL: tuppamaara

Jeg er veldig enig i det Kal-El skriver.....

ORIGINAL: EricaJenta

ORIGINAL: Kal-El

Sex er et genetisk grunnleggende behov på linje med inntak av føde, nærkontakt, selvbekreftelse m.m.

Denne må jeg si meg uenig i. Føde f.eks er noe man må ha jevnlig, hvis ikke så dør man. Man dør ikke av å ikke ha sex. Er ikke sikkert livet blir noe mindre meningsfylt engang som det ellers ville blitt hvis man ikke fikk de andre behovene du nevnte. [:)]

Det er mange som er single og ikke har sex, og det går helt fint. Da kan man fint gjøre andre ting på seg selv.

(Nå gikk jeg ut ifra sex = samleie/seksuelle aktiviteter med en partner)

Så nei, i mine øyne er det ikke riktig at man kan gå til andre for å få sex hvis man ikke får det der man er. Da får man heller tenke på om dette er et forhold man vil leve i. Men utroskap er ikke en løsning for meg[:)]

Hvordan tror du pedofili, voldtekstmenn m.m oppstår (hvis vi ser bort i fra de som har blitt mishandlet som barn og dermed får psykologiske skader som gjør at de blir seksuelle overgripere)? Normale mennesker med normale seksuelle instinkter som får disse undertrykt i mange år, noe som da gjør at personen danner abnormale seksuelle behov for å kompensere for de normale instinktene som har blitt undertrykt i så mange år.

Du mener vel ikke seriøst at en person som er født med normale seksuelle instinkter/behov, som da går f.eks i 30 år fra fødsel av, aldri får ha sex, aldri får f.eks masturbere fordi hun/han får høre at det er skittent og at man kommer til helvete - da blir normal / god i hodet sitt til slutt?

Berøring / hudkontakt er livsviktig for spedbarn / barn, uten dette dør faktisk mange ute i naturen, også blant mennesker. Uten selvbekreftelse og kjærlighet blir mennesker empatiløse, psykopater, sosiopater.

Sex er et genetisk grunnleggende behov på linje med inntak av føde, nærkontakt, selvbekreftelse m.m.

Denne må jeg si meg uenig i. Føde f.eks er noe man må ha jevnlig, hvis ikke så dør man. Man dør ikke av å ikke ha sex. Er ikke sikkert livet blir noe mindre meningsfylt engang som det ellers ville blitt hvis man ikke fikk de andre behovene du nevnte. [:)]

Det er mange som er single og ikke har sex, og det går helt fint. Da kan man fint gjøre andre ting på seg selv.

Så nei, i mine øyne er det ikke riktig at man kan gå til andre for å få sex hvis man ikke får det der man er. Da får man heller tenke på om dette er et forhold man vil leve i. Men utroskap er ikke en løsning for meg[:)]

Hvordan tror du pedofili, voldtekstmenn m.m oppstår (hvis vi ser bort i fra de som har blitt mishandlet som barn og dermed får psykologiske skader som gjør at de blir seksuelle overgripere)? Normale mennesker med normale seksuelle instinkter som får disse undertrykt i mange år, noe som da gjør at personen danner abnormale seksuelle behov for å kompensere for de normale instinktene som har blitt undertrykt i så mange år.

Du mener vel ikke seriøst at en person som er født med normale seksuelle instinkter/behov, som da går f.eks i 30 år fra fødsel av, aldri får ha sex, aldri får f.eks masturbere fordi hun/han får høre at det er skittent og at man kommer til helvete - da blir normal / god i hodet sitt til slutt?

Berøring / hudkontakt er livsviktig for spedbarn / barn, uten dette dør faktisk mange ute i naturen, også blant mennesker. Uten selvbekreftelse og kjærlighet blir mennesker empatiløse, psykopater, sosiopater.

Det kan godt hende at noen utvikler en sterk trang som utløser at de blir pedofile... men det betyr ikke at det er et grunnleggende behov hos alle..

Også må du også se at jeg skrev sex og ikke om å masturbere. Jeg mener SEX ikke er et grunnleggende behov på LIK linje som blant annet føde. [:)]

over lengre tid kanskje[:-](men ikke så enkelt og svart hvitt som det ser ut) Jeg hadde ikke klart meg uten sex i et år f.eks[8D]
Men dette er ikke en problemstilling jeg trenger å tenke på, jeg får som regelnår jeg vil. Det er verre med sambo[8D] Men det skal også sies at jeg hadde ikke vært utro, uansett!!

greit kal-el, da er jeg enig med deg![8D]

Det kan godt hende at noen utvikler en sterk trang som utløser at de blir pedofile... men det betyr ikke at det er et grunnleggende behov hos alle..

Også må du også se at jeg skrev sex og ikke om å masturbere. Jeg mener SEX ikke er et grunnleggende behov på LIK linje som blant annet føde. [:)]

Masturbere er sex det også. Det finnes kanskje individuelle unntak fra regelen, og kanskje du er ett av de unntakene, men nå er det faktisk slik at dette er et genetisk trekk hos alle dyr: Trangen til å forplante seg og ha sex, hvorfor? For å sikre artens overlevelse. Så jo - det er et grunnleggende behov, hadde det ikke vært det ville det ikke vært noe liv på jorden til slutt, og naturen hadde gamblet helt rent på: "Kanskje noen i ny og ne vil ha sex for moro skyld". Hos mennesker er sex et grunnleggende behov som hos alle andre dyr, men vi mennesker er i tillegg i stand til å ha sex for moro skyld i tillegg til det grunnleggende behovet, og vi er i stand til å overstyre våre basiske instinkter over lengre tid - men det går ofte på bekostning av mental helse.

Slå gjerne opp i en hvilken som helst bok/artikkel om arter, opprinnelse og biologi, og du vil finne "sex" definert som grunnleggende instinkt/behov hos alle arter, inkl. mennesker.

ORIGINAL: GutteBabyMars09

Nei, det er jeg ikke enig i.

Jeg vil ikke ha sex med noen andre enn sambo[:)]

Masturbere er sex det også. Det finnes kanskje individuelle unntak fra regelen, og kanskje du er ett av de unntakene, men nå er det faktisk slik at dette er et genetisk trekk hos alle dyr: Trangen til å forplante seg og ha sex, hvorfor? For å sikre artens overlevelse. Så jo - det er et grunnleggende behov, hadde det ikke vært det ville det ikke vært noe liv på jorden til slutt, og naturen hadde gamblet helt rent på: "Kanskje noen i ny og ne vil ha sex for moro skyld". Hos mennesker er sex et grunnleggende behov som hos alle andre dyr, men vi mennesker er i tillegg i stand til å ha sex for moro skyld i tillegg til det grunnleggende behovet, og vi er i stand til å overstyre våre basiske instinkter over lengre tid - men det går ofte på bekostning av mental helse.

Slå gjerne opp i en hvilken som helst bok/artikkel om arter, opprinnelse og biologi, og du vil finne "sex" definert som grunnleggende instinkt/behov hos alle arter, inkl. mennesker.

Ja ok men jeg ser på sex og onanering som to forskjellige ting (selv om det sikkert ikke er det) bare min rare måte å se det på. og Jeg mente bare at sex (samleie) ikke kan sammenlignes med føde. Uten føde dør man, men mange som klarer seg fint uten sex. Mulig det heter at det er et grunnleggende behov, men syns ikke det er på LIK linje som mat da...

Så tror bare ikke helt du skjønte hva jeg mente[:)] og jeg trodde du siktet KUN til samleie når du snakket om sex. For det var jo heller aldri snakk om å nekte noen å f.eks. onanere her.. så derfor tenkte jeg bare sex [:)]

Uten føde dør man, men mange som klarer seg fint uten sex. Mulig det heter at det er et grunnleggende behov, men syns ikke det er på LIK linje som mat da...

Man kan klare seg i perioder uten sin egen sex, men man klarer seg ikke uten andres (foreldrenes) sex hvis man vil oppnå f.eks eksistens.

Uten føde dør man, men mange som klarer seg fint uten sex. Mulig det heter at det er et grunnleggende behov, men syns ikke det er på LIK linje som mat da...

Man kan klare seg i perioder uten sin egen sex, men man klarer seg ikke uten andres (foreldrenes) sex hvis man vil oppnå f.eks eksistens.

[8|].... ja men som sagt så var det ikke på en slik måte jeg tenkte...

Neida, jeg bare mobber litt.

Neida, jeg bare mobber litt.

ok[:-][8D]  *begynte nesten å bli litt svett her*

Jeg syntes denne diskusjonen er veldig svart og hvit.

Er det virkelig slik at man begynner med seksuelle avvik om man ikke får sex?
Dette er noe jeg har liten tro på uansett om sex er definert som et primærbehov eller ikke.
Med alle behov mennesker har kan man velge å sette behovet til side. F.eks ved sølibat slik som munker vil velge.
Jeg har ingen tro på at mennesker i sølibat vil ende opp som seksuelle avvik.
Dette blir for ensidig og konklusjonen syntes jeg setter mennesket i et fokus som gjør oss til "trengende".
Til tross for at vi er øvesrt på rangstigen av levende vesener i verden.

Jeg tror de fleste kan kjenne seg igjen i det å utsette egne behov over både kort og lengre tid.
F.eks nattesøvn med småbarn.

Jeg er av den formening at mennesket innehar en sterk nok mental psyke og kan knytte bånd som ikke kun er fysiske.
Jeg kan derfor leve i et parforhold, men allikevel opprettholde et sølibat.
Dette betyr ikke at jeg ikke opplever et sterkt og bekreftet selv. At jeg i lengre tid vil føle at jeg mangler noe. Ikke trenger jeg å få behov for seksuelle avvik heller.

Jeg syntes det er viktig at normaltfungerende mennesker får lov til å velge hvilke behov de selv vil tilfredsstille.
Og hva det gjelder neste generasjons eksistens har jeg alltid sagt at jeg ikke ser at det er min plikt å befolke verden alene.
Folk kan leve et langt og godt liv uten å føre generasjoner videre.
Uten å ha sex.
Uten å tilfredsstille alle sine primære behov.
Dette grunnet fri vilje.

Så igjen...
Verden er ikke så svart og hvit.
Og jeg ville aldri kunne tenke meg å leve livet mitt sammen med noen som påtvinger meg valg jeg ikke er komfortabel med, tilfredstillelse av behov jeg selv syntes ikke behover tilfredsstillelse og leve i den tro at jeg ikke selv har kontrollen i mitt eget liv. Ta mine egne valg Enten det gjelder primære behov eller annet.

Som sagt...
Verden er ikke svart eller hvit.
[:)]

UENIG!!

ORIGINAL: LeahOgKianSinMamma

Uenig[8D]

ORIGINAL: GutteBabyMars09

Nei, det er jeg ikke enig i.

Jeg vil ikke ha sex med noen andre enn sambo[:)]

ORIGINAL: RedElf
A: Jeg har ingen tro på at mennesker i sølibat vil ende opp som seksuelle avvik.
Dette blir for ensidig og konklusjonen syntes jeg setter mennesket i et fokus som gjør oss til "trengende".

B: Til tross for at vi er øvesrt på rangstigen av levende vesener i verden.

A:
Nå er det stor forskjell på å få undertrykt sine primære behov og frivillig sølibat fordi man har valgt et kall, en retning og/eller en livsstil som samtidig gir noe spirituelt/sjelelig/mentalt som kan erstatte det med ro/meditasjon/trening slik munker gjør. Alt vi mennesker gjør er grunnet behov, så vi er trengende. Til og med munker ønsker å oppnå et endelig "Nirvana", frihet fra behov. Bare å ønske frihet fra behov er paradoksalt nok et behov i seg selv alene.

Ser du på f.eks mennesker som er vokst opp i strenge kristne fundamentale miljøer, ser på katolske prester m.m så vil du finne en langt høyere grad av seksuelle overgrep og misbruk enn ellers i befolkningen. Dette er statistisk målt og bevist gjennom nesten et halvt århundre nå, nettopp fordi i disse miljøene er det ofte sterk undertrykkelse av normal seksuell adferd.

B: Nei, vi er ikke det. Vi består av 90% eksterne bakterier/virus/mikrober, 10% menneskeceller. Mikrober er øverst på rangstigen, ikke vi. Uansett, å sette disse to faktorene i kombinasjon er naiv tankegang om at vi er hevet over naturen og kan deretter styre/gjøre som vi vil med alt, inkl. våre primære instinkter. Se på selvmordsraten, pedofili og seksuelt misbruk per i dag i forhold til for middelalderen / 1000 år siden. Selvmord bare øker og øker i takt med hvordan vi prøver å forskyve samfunnet og oss selv vekk fra naturen. Mental sykdom, stress, angt og psykologiske problemer har eksplodert i samme takt som det moderne vestlige samfunn har utviklet seg.

Å være nest øverst på rangstigen vil aldri kunne gjøre oss til "guder" uten behov som oppnår "nirvana". Det krever en helt annen livsstil (igjen - som f.eks munker) hvor hele omgivelsene erstatter disse behovene med ro/meditasjon/fokus uten forstyrrende elementer utenifra i nærmest total isolasjon - noe som er umulig for en hel sivilisasjon å gjøre.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor mennesker så hardnakket skal prøve å vri/vende på virkeligheten om hva et menneske er, og samtidig ignorere sine egne primære instinker i prosessen. Samfunnet vårt er et spill for galleriet når det gjelder dette, inkl. sexinstinktet. Det er jo bare å se på både skillsmisse- og utroskaps- prosenten i samfunnet blant gifte par, det burde jo tilsi at vi ikke er så "mestere" i å undertrykke/sidestille disse behovene som man skulle ønske å tro.

Det er forskjell på å virkelig kunne sidestille primære behov, og det å ønske/tro at man er i stand til det - uten å egentlig være det.

Back
Topp