Engstelig for lyder!

baby070707

Glad i forumet
Sønnen vår er veldig skvetten, og er tydelig blitt engstelig/redd for å skvette. Er mange lyder han ikke liker, han blir veldig stressa, utrygg og redd. Dette gjelder bl.a. hvis biler tuter, hvis noen bruker tuten på leke/gåbilen hans, lyder fra div. leker, støvsuger, hårføner, kjøkkenmaskin.....

Det jeg syns er litt synd det er når det hemmer han i lek. Han har f.eks. problemer med å kikke og rote i ukjente lekekasser, av frykt for hva som kan møte han av lyder og bevegelser.

Bør vi bare eksponere han mest mulig for mange av disse lydene han er redd for, under trygge omgivelser? eller har noen andre tips?

Snuppa er heller ikke glad i uventede lyder...skvetter til,men vil tro det er noe som går over med tiden...[:)]

Dette sliter vi også med..

Alle nye leker med lyd.. om det er dukker som sier mamma, en kose-elefant som løfter snabelen sin, belønningsleker osv osv.. er kjempeskummelt!

Jeg kjøpte en ny dukke til henne nå på 3 års dagen hennes.. men den ville hun ikke engang ta ut av forpakningen..fordi hun var redd for at den snakket eller gråt.. (hun fikk en sånn dukke da hun var 2 år.. og den er hun redd.. så hun trodde nok det var en sånn dukke.. det var det ikke.. men nyttet ikke å forklare det for henne.. for hun hadde allerede bestemt seg for at den snakket... hehe)

Da hun var liten baby.. så hadde hun belønningsleker.. som lagde feks musikk når hun puttet på firkantede klosser.. runde klosser osv.. Som baby var hun ikke redd..
Denne leken tok vi frem her for en tid tilbake.. for å gi den til noen.. Så fikk hun se den (husket ikke den fra da hun var liten) og ble kjemperedd.. tok også frem en bamse som spiller musikk.. veldig skummel den også..
Akkurat de lekene lot vi alikevel bli ståendes her i stua.. og etter ca 1 uke så var hun villig til å titte på de.. Så frykten ovenfor de 2 lekene gikk over..

Så kan jo være at dere kan gjøre det på den måten? Vet ikke jeg..

Vet bare at ditt barn ikke er alene om å være redd sånne leker..

[;)]

ORIGINAL: *p!nk smile*

Snuppa er heller ikke glad i uventede lyder...skvetter til,men vil tro det er noe som går over med tiden...[:)]

Ja, det går jo sikkert over med tida... Men syns det er så ille for han å ha det sånn, også lurer jeg på om det er noe vi kan gjøre for han for at det skal gå fortere over. Flere som sier at vi bare må tute og bråke i vei med biler og leker osv, men syns ikke det er så greit jeg, når han blir tydelig skrekkslagen. "Mamma, bilen skal ikke tute. Bilen tuter ikke mamma!! Mamma, bilen skal ikke tute!!!" mens han ser redd ut og er tydelig stressa

Min var veldig skeptisk til alt med lyd på, liker ikke så godt burten ennå på kjøretøy. Men leker har eg funnet dei som lager mest lyd å satt meg ned med han og sagt "dette er ikke farligt" og latt han få venne de til seg litt etter litt.. Støvsuger var noe herk helt til han fant ut han kunne sitte oppå den når eg støvsugte, så nå er de kjempe stass å få verme å støvsuge, går ganske seint for meg men er vert de med det glise eg får [:D]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Dette slier vi med også..

Alle nye leker med lyd.. om det er dukker som sier mamma, en kose-elefant som løfter snabelen sin, belønningsleker osv osv.. er kjempeskummelt!

Jeg kjøpte en ny dukke til henne nå på 3 års dagen hennes.. men den ville hun ikke engang ta ut av forpakningen..fordi hun var redd for at den snakket eller gråt.. (hun fikk en sånn dukke da hun var 2 år.. og den er hun redd.. så hun trodde nok det var en sånn dukke.. det var det ikke.. men nyttet ikke å forklare det for henne.. for hun hadde allerede bestemt seg for at den snakket... hehe)

Da hun var liten baby.. så hadde hun belønningsleker.. som lagde feks musikk når hun puttet på firkantede klosser.. runde klosser osv.. Som baby var hun ikke redd..
Denne leken tok vi frem her for en tid tilbake.. for å gi den til noen.. Så fikk hun se den (husket ikke den fra da hun var liten) og ble kjemperedd.. tok også frem en bamse som spiller musikk.. veldig skummel den også..
Akkurat de lekene lot vi alikevel bli ståendes her i stua.. og etter ca 1 uke så var hun villig til å titte på de.. Så frykten ovenfor de 2 lekene gikk over..

[;)]

Godt å høre at det er flere! Han har jo lekebilen sin stående i stua hele tida, men det er den tuta som ikke må røres! Og hvis vi har besøk av barn som kjører rundt på bilen og tuter i vei, så rømmer han opp på fanget eller i sofaen. Så har hendt at vi har tatt vekk et par leker før besøk, så han skal kose seg med besøket han også...

ORIGINAL: vj88

Min var veldig skeptisk til alt med lyd på, liker ikke så godt burten ennå på kjøretøy. Men leker har eg funnet dei som lager mest lyd å satt meg ned med han og sagt "dette er ikke farligt" og latt han få venne de til seg litt etter litt.. Støvsuger var noe herk helt til han fant ut han kunne sitte oppå den når eg støvsugte, så nå er de kjempe stass å få verme å støvsuge, går ganske seint for meg men er vert de med det glise eg får [:D]

Har prøvd å sagt det om endel av tingene, at det ikke er farlig, men det går ikke så lett inn gitt [&:]

Sindre er akkurat sånn! Han holder seg for ørene med en gang han ser en motorsykkel, selv om den står i ro feks.. Og hater virkelig bråk og brå lyder.. Men vi gjør vel ikke så mye annet enn å prøve å gjøre han trygg sammen med oss i sånne situasjoner.. At vi setter oss ned med han og sånn..

Han er og utrolig redd for folk som er utkledd.. De figurene fra Vennebyen var her i bygda i sommer, og da de kom mot oss, fikk han heeelt panikk stakkar.. Prøvde å forhandlie litt, men han bare gråt og ville hjem.. [&o]

ORIGINAL: baby070707

ORIGINAL: Fridasinmamma

Dette slier vi med også..

[;)]

Godt å høre at det er flere! Han har jo lekebilen sin stående i stua hele tida, men det er den tuta som ikke må røres! Og hvis vi har besøk av barn som kjører rundt på bilen og tuter i vei, så rømmer han opp på fanget eller i sofaen. Så har hendt at vi har tatt vekk et par leker før besøk, så han skal kose seg med besøket han også...

Høres akkurat ut som datteren min.. vi får krysse fingrene for at det snart er over[;)]

Opplever også dette feks i bursdager til andre barn.. de har jo ofte leker med lyd.. og kan nesten ikke be de om å fjerne lekene heller... men har lyst.. hehe.. for ikke noe gøy når datteren min er redd.. men tenker sånn at hun må jo venne seg til det også.. for de fleste barn har jo leker med lyd..

Venninnen min har en Dora dokke (snuppa ELSKER Dora) men denne Dora dukka er hun ekstremt redd for..

Tror det kan ha noe med at de er usikre på om det er ekte eller ikke.. Vet ikke jeg altså.. Men ikke noe gøy at det er sånn..

Noen flere som har erfaringer eller tips?

Back
Topp