Engangsstønad

Rita1994

Forelsket i forumet
Noen som vet hvor lang behandlingstid det er på engangsstønad i vest-agder? Søkte fredag 6 september. Har sett litt rundt på forskjellige forum, noen har fått pengene på konto dagen etter levert søknad, andre har ventet i over seks uker, alt etter hvor i landet de er fra..

Var litt tvetydig det som står i den linken, for helt nederst så står jo dette (typisk bav som ikke skal gjøre det enkelt :p )

Når blir pengene utbetalt?

Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 fullgåtte uker.
Du må søke om engangsstønad senest seks måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon.

Hei :) jeg fikk min engangsstønad ganske nøyaktig 4 uker etter jeg leverte inn søknad, er bare å purre på for de surrer jo noe fælt på NAV.
De rotet bort terminbekreftelsen min, så jeg var nok litt uheldig.
Bor i krsand forresten, lykke til :)

Her i Sør-Trøndelag er det noe galt med NAV.. Det går jo ikke an å sende inn søknad og terminbekreftelse før etter uke 26, så jeg sendte da inn de to tinga i uke 27, så fort som mulig egentlig pga. behandlingstiden som jeg tror er 6 uker oppi her. Men da fikk jeg brev fra NAV at den terminbekreftelsen ikke oppfylte kravet, altså de trodde ikke på at jeg var i uke 27 når jeg sendte den inn.. Så jeg sendte inn en ny en når jeg var i uke 30 tror jeg det var, så jeg ringte NAV og spurte om alt var i orden denne gangen siden jeg hadde sendt flere ganger uten at det har vært det.. Hun svarte ikke på noen av spørsmålene mine men sa bare at de har sendt meg et brev igjen.
Vet ikke hva det står på det enda, men hvis det ikke er i orden denne gangen heller så blir jeg ganske irritert.
Mange av oss som søker om engangsstønad trenger jo de pengene FØR ungen har kommet slik at vi får kjøpt inn det vi trenger, men det skjønner ikke de.
NAV er noe jeg lett kan begynne å mislike hvis de er sånn på alle søknader og skjemaer..

Nav er, hvertfall her, veldig vanskelig å ha med å gjøre. Det enkleste er at du får terminbekreftelse fra både jordmor og fastlege, og får de på nav til å hjelpe deg å fylle ut skjemaet. På den måten er det fult ut nav sin skyld om noe er galt :)

Back
Topp