Engangsstønad

LilleGull90

Flørter med forumet
Heihei jenter! :)

Jeg leser, spør osv, men er så stor forskjell fra side til side, så jeg spør om deres erfaringer jeg!
Ang.engangsstønad så skal jeg levere den nå på mandag som kommer, for jeg er 26 uker til helgen.
Noen som har erfaring med hvor lang behandlingstid det er på disse søknadene? Noen snakker om flere mnd, mens andre snakker om kunn få dager...?

*Gira på å få ting i hus!*

Ha en fin dag jenter! :)
 
jeg snakket med nav så sa de at behandlingen tok ca 6 uker :) kansje 7 uker så har du pengene :) nav har alltid god tid !! :D
 
Det som er med engangsstønad er at du må ha terminbekreftelse fra jordmor skrevet ETTER fullgåtte 26uker. Deretter sende søknaden med denne terminbekreftelsen. anbefaler deg å sende den direkte til adressen som står på side 1 av søknaden med posten, ikke levere den til NAV. Så tar det alt fra 2dager å utover :) De fleste får innen en uke.
Sist hadde jeg masse prob. pga de skulle ha underskrift av mine foreldre osv ( var bare 16) Å da tok det vell 2-3uker, men det var fordi DE ikke kunne ringte å si ifra at vi måtte ha deet.

 
Det som er med engangsstønad er at du må ha terminbekreftelse fra jordmor skrevet ETTER fullgåtte 26uker. Deretter sende søknaden med denne terminbekreftelsen. anbefaler deg å sende den direkte til adressen som står på side 1 av søknaden med posten, ikke levere den til NAV. Så tar det alt fra 2dager å utover :) De fleste får innen en uke.
Sist hadde jeg masse prob. pga de skulle ha underskrift av mine foreldre osv ( var bare 16) Å da tok det vell 2-3uker, men det var fordi DE ikke kunne ringte å si ifra at vi måtte ha deet.

 
Med sønnen min tok det 8 uker.. men det var fordi NAV rota bort terminbekreftelsen min 3 GANGER!!

Da jeg leverte den siste gangen kom de på kontoen 4 dager senere :)
Tok 4 dager med et par venninner også :)
 
Mange forskjellige opplevelser med gode gamle Nav!
Jeg fikk høre 6 ukers behandlingstid da jeg skulle ha engangstønaden med storesøster.
Pengene var på konto etter ca 10 dager :)
 
Jeg sender inn i dag, via posten, så kan gi beskjed når jeg har de på konto. Får ikke født før etter 12 da, også blir det helg :P
 
Mange forskjellige erfaringer med NAV skal være sikkert og vist!
Jeg skal ordne med min imorgen... men lurer på om det er lurest å sende den selv, eller om jeg skal gå til mitt lokale NAVkontor å levere den??
Håper iallefall at pengene kommer ikke lenge etter påske så jeg får begynnt å gjort noe! :) Ivrig på å få ting i hus ;)
 
Send den via posten, så slipper du at NAV evt roter bort ting :)
 
heisann :) jeg sendte i går... så nå er det bare og  veeeeeeente i spenning :P
 
Hold meg oppdatert da;-) min blir ikke sent før mandag:-/
 
Lurer på en ting, hvor lenge skal den engangsstønaden vare? Er visst sånn at 12 tusen skal gå til utstyr til barnet, og resten skal være til husleie og livsopphold! But how long? :)
 
De regner at 12 tusen er til ustyr og resten er "lønnen" til mor.


Da jeg søkte om stønad til livsopphold etter at jeg hadde mottatt engangstønaden med sønnen min fikk jeg beskjed om at jeg ikke kune søke om det før 5 måneder ETTER at jeg hadde mottatt engangstønaden - altså hun regnet ut at den skulle holde i 5-6 måneder.. Noe som er helt på tryne! Jeg trengte jo alt nytt, så her var pengene borte etter 2 mnd.. Denne gangen har vi heldigvis alt, så da varer det nok mer.
Utrolig kjedelig å tenke på at om jeg bare kunne jobbet 3 uker lenger enn jeg kan så hadde jeg opparbeidet meg retten til permisjonspenger denne gangen!

 
5 måneder er jo sykt. Tror ikke det skal vare så lenge. Står noe om at 12 tusen skal gå til babyen og resten skal være til husleie og livsopphold. Minste sats på dette er jo 6800, så man skal klare seg i 3 mnd ca. Er du alene eller har du samboer du deler utgifter med?
 
Hvis det stemmer at man ikke kan søke om individstønad/livsopphold før 5 mnd etter engangsstønaden er mottatt, så aner jeg ikke hvordan jeg skal klare meg? Skal jeg liksom ha de 35,000 i 5 mnd å i tilegg få kjøpt alt av utstyr som trengs?....

Off, er så utrolig kjipt at jeg har gått skole å vært jobbsøker det siste året, så jeg har liksom ikke krav på noen ting føler jeg... faller imellom stolene uansett i dette systemet. Glad jeg har en kjæreste og samboer som tjener over middels godt! .... men man vil jo bidra selv også.. noe jeg hater er å leve på andre.
 
Hva er disse livoppholdpengene dere prater om? Har man krav på noe som helst av penger når man er samboer med barnets far? :S

Har forresten ikke fått inn engangstønaden enda :@
 
Selvfølgelig har man krav på penger selv om man er samboer med barnets far, man har krav på en minstesats pr mnd fra sosialen/nav om man ikke har jobb. Dette gjelder også de uten barn. Men da skal man jo være jobbsøker om man får de. Den skal dekke halve husleie og livsopphold(mat osv). Dette har ALLE krav på. Men når man får engangsstønaden skal visst denne vare en stund, så da har man ikke krav på noe. Nav går etter normer og regler, og 35 tusen skal dekke 12000 til utstyr og resten til deg selv (husleie,mat,livsopphold).
 
Jeg er gift, og han tar seg av alt av regninger så står jeg for mat og ting vi ellers trenger.
Men, hadde jeg vært alenemor, hadde jeg hatt store problemer om jeg bare skulle fått de 35.000,-



Snartmamma1 skrev:
5 måneder er jo sykt. Tror ikke det skal vare så lenge. Står noe om at 12 tusen skal gå til babyen og resten skal være til husleie og livsopphold. Minste sats på dette er jo 6800, så man skal klare seg i 3 mnd ca. Er du alene eller har du samboer du deler utgifter med?



 
Jeg fikk foresten engangsstønaden min på i går, akkurat en uke etter jeg leverte den på mitt lokale NAV kontor :)

Flere som har fått de enda? :)
 
Oi takk for at du fortalte meg dette. Skjønner nå at jeg er helt blond på NAV. Siste var jeg alene, å da får man overgangstønad, kan få utbetalt allerede 1mnd før barnet er født mener jeg å huske.

Har forresten fått inn engangstønad nuh, sendte de med posten på torsdag, å de kom nå :)
 
Back
Topp