Engangsstønad

Liljer91

Betatt av forumet

Engangsstønad, hvem har krav på det?

Jeg har sett så mange forskjellige svar på dette, hvem har krav på det eller kan alle få det?
Pga de forskjellige svarene jeg har sett så blir jeg jo selvfølgelig forvirra, hvem blir ikke?
Nå har jeg også lest en del på nav sine sider om engangsstønaden, så jeg lurer også på hvorfor så mange har forskjellige svar på hvem som har krav på det..? :S Mange som gir svar som jeg mener er helt på jordet i forhold til hva nav skriver på sine egne sider.

Litt rart innlegg, og litt rotete. Men hvem har krav på engangsstønaden? Og hvorfor er det så mange som gir forskjellige svar på dette? 

Engangssrønaden er vel for de som ikke har hatt inntektsgivende arbeid 6 av de siste 10 mnd eller de som tjenes mindre enn en viss sum pr. måned? Tror det er slik men er ikke sikker. Er selv i jobb og får 80% lønnn i permisjonen. Glad for det for engangsstønaden er altfor lav!

Helt enig med deg, engangsstønaden er altfor lav.

Men ifølge nav så er jo stønaden til alle som er medlem i folketrygden, det står ikke noe om at de som kan få det må ha jobbet så så lite den siste tiden eller tjent så så lite. Det at man må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd er vel for å få foreldrepengene?

Alle får ikke engangsstønad. De som har inntektsgivende arbeid får foreldrepenger. Jeg tror Nav mener at alle som er medlem har rett på denne stønaden men det gjelder selvfølgelig ikke de som får foreldrepenger.

Hvis du ikke har krav på foreldrepenger så har du krav på engangsstønad.
Evt så kan du fraskrive deg retten til foreldrepenger for å få engangsstønad. Da jeg skulle ut i permisjon med førstemann belaget jeg meg på foreldrepenger på 4000 i mnd pluss penger fra lånekassa.
Jeg endte opp med avslag hos lånekassa pga for dårlig studieprogresjon, og da holdt ikke 4000 kroner i mnd og jeg trengte også en stor slump penger på en gang for å få kjøpt endel ting.
Så jeg sa fra meg foreldrepengene - og fikk overgangsstønad og engangsstønad istedenfor. Jeg var alene da :)

De som ikke har rett på foreldrepenger, kan få engangsstønad.

Oi, jeg ble nesten litt mer forvirra nå :/ Haha.

Jeg fikk unge mars i fjor og fikk engangsstønad og foreldrepenger fra lånekassa, så det vil da si at det har ikke noe å si omhverandre (om dere skjønner)? Man kan ikke få foreldrepenger og engangsstønad fra nav, men foreldrepenger fra lånekassa og engangsstønad fra nav? Hah, det ble litt tullete, men prøver bare å forstå :P Er jo litt dumt at nav ikke gir informasjon om det på nettsidene sine liksom (hvis man bare lurer på om man har krav på engangsstønad).

Lillybelle91 skrev:

Oi, jeg ble nesten litt mer forvirra nå :/ Haha.

Jeg fikk unge mars i fjor og fikk engangsstønad og foreldrepenger fra lånekassa, så det vil da si at det har ikke noe å si omhverandre (om dere skjønner)? Man kan ikke få foreldrepenger og engangsstønad fra nav, men foreldrepenger fra lånekassa og engangsstønad fra nav? Hah, det ble litt tullete, men prøver bare å forstå :P Er jo litt dumt at nav ikke gir informasjon om det på nettsidene sine liksom (hvis man bare lurer på om man har krav på engangsstønad).

Dette står på nav.no
"Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. "

Det er vel ganske så tydelig og forståelig?
Nav og lånekassa har ingenting å gjøre med hverandre, så derfor finner du ingen informasjon om det på nav.

Du får fra lånekassa om du er student og mottar støtte.

Fra NAV får du enten foreldrepenger (dersom du har jobbet 6 av de siste 10 mnd, og har tjent over 1/2 G) eller engangsstønad (dersom du ikke har krav på foreldrepenger)

Lånekassa og NAV har ingenting med hverandre å gjøre.

Back
Topp