Enerom/flermannsrom etter fødsel/ks

Cookies

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Er det noen som har erfaring med om det er forskjell på om man får enerom/flermannsrom etter ks på Ullevål?

Bare ser for meg hvor tungvindt det blir med smerter etter ks, kateter og å måtte ta seg av baby alene + at man må ta hensyn til andre i tillegg. Vet jeg kan be om hjelp men det vil jo være akkurat det samme for de andre på rommet. Har operert før og ligget på tomannsrom uten problemer, for da har jeg bare hatt meg selv å passe på.

Overtenker sikkert dette, men gruer meg veldig til å måtte være der alene etter at pappaen blir sendt hjem..

Er det noen som har erfaring med om det er forskjell på om man får enerom/flermannsrom etter ks på Ullevål?

Bare ser for meg hvor tungvindt det blir med smerter etter ks, kateter og å måtte ta seg av baby alene + at man må ta hensyn til andre i tillegg. Vet jeg kan be om hjelp men det vil jo være akkurat det samme for de andre på rommet. Har operert før og ligget på tomannsrom uten problemer, for da har jeg bare hatt meg selv å passe på.

Overtenker sikkert dette, men gruer meg veldig til å måtte være der alene etter at pappaen blir sendt hjem..
Jeg har ligget på tomannsrom etter ks på Ullevål. Vet faktisk ikke om de har enerom en gang? Tror i såfall de er forbeholdt til de som virkelig behøver det :Heartred Den gang var det sommer og smekkfullt over alt, men februar skal jo være en av de roligere fødemånedene så kan jo ha et lite håp om å få rommet for deg selv? Uansett kommer det til å gå bra :) Det er jo som du sier det samme for alle og du må ikke være redd for å be om hjelp! Tips: ta med ørepropper i fødebagen ;)

Jeg har født to ganger tidligere på Riksen, og delt rom begge gangene. Den første gangen gikk det veldig fint, fordi hun jeg delte rom med var så søt og hensynsfull.
Tror hun var mer redd for at babyen hennes gråt høyt og skulle forstyrre meg.

Den andre gangen med unge nr 2 gikk det ikke like bra. Da kom jeg på rom med ei som hadde besøk av mannen sin HELE tiden, og satt inne på rommet og snakket konstant. Til og med i hviletiden kom han brasende inn. De hadde også med seg storebroren på 2-3 år som også var inne på rommet utover kvelden.
Vanskelig å si ifra også, så husker jeg var ganske fortvilet, og ville egentlig bare hjem så fort som mulig.

Men det som jeg ser veldig frem til nå er at det er veldig begrenset besøksregler.
Litt kjipt at pappaen ikke får være der så lenge, er vel kun fra 16-20.00.
Men da slipper jeg iallfall hele dager med en hel hau av folk som ikke tar hensyn til at jeg gjerne vil ha ro.
Og som jeg må vandre forbi med det lekre bleiebindet på når jeg skal på do for eksempel. Ikke så kult det akkurat...

Så det kan jo kanskje være en liten trøst;-)

Har ikke delt rom, men det første døgnet etter ks var mye lettere enn jeg hadde forestilt meg. Jeg hadde veldig lite smerter i forhold til hva jeg forventet. Kateteret var ute da jeg ble kjørt på barsel. Babyen sov stort sett hele tiden det første døgnet. Hadde hjelp til de første stellene, og under de første ammingene. Det tok et par timer på rommet før jeg fikk lov til å stå opp, men etter det var det ikke noe problem, måtte bare ha dørene ulåste.

På St. Olavs får alle enerom på barsel nå, pga koronarestriksjoner. Vet ikke om det likt på alle sykehus. Syns det er helt sykt at det faktisk finnes flermannsrom på norske sykehus fortsatt, det er helt fjernt i mitt hode.

På St. Olavs får alle enerom på barsel nå, pga koronarestriksjoner. Vet ikke om det likt på alle sykehus. Syns det er helt sykt at det faktisk finnes flermannsrom på norske sykehus fortsatt, det er helt fjernt i mitt hode.

Det er vel uhyre få sykehus som har det tilbudet. De aller færreste sykehus har nok rom til å tilby noe sånt. Jeg havnet på tremannsrom (som de kalte det; med tre babyer i tillegg ville jeg kalt det et seksmannsrom) sist, med do laaaaaaangt nedi gangen..

Man får nok ikke automatisk enerom etter ks. Jeg var på tremannsrom med to stk som hadde tatt ks.

Du havner nok på barselavdelingen og ikke hotellet etter ks, og da deler man rom med andre. Jeg lå to netter på barselavdelingen sist, og da delte jeg rom med ei som hadde tatt ks. Det er selvsagt litt slitsomt å dele rom med fremmede, men opplevde personalet på barselavdelingen på Ullevål som veldig hyggelige og hjelpsomme. Så ikke vær redd for å be om hjelp om du trenger det, selv om dette er lettere sagt enn gjort. Fikk mye bedre og tettere oppfølging der enn hva jeg gjorde på barselhotellet.

Sniker og hatt to ks og havnet på rom med andre begge gangene. Lov å be de med besøk om å gå ut. Jeg gikk ut av rommet når mann og barn kom på besøk.

Sniker og hatt to ks og havnet på rom med andre begge gangene. Lov å be de med besøk om å gå ut. Jeg gikk ut av rommet når mann og barn kom på besøk.

Med koronareglene nå, er det mange steder man ikke kan det. På Haukeland er regelen at man kun har lov med besøk på rommet, man har ikke lov å oppholde seg andre steder. Men så er også regelen at besøket kun kan være én time, av kun far, i tidsrommet 17-20, så det bør ikke være et kjempeproblem.

Med koronareglene nå, er det mange steder man ikke kan det. På Haukeland er regelen at man kun har lov med besøk på rommet, man har ikke lov å oppholde seg andre steder. Men så er også regelen at besøket kun kan være én time, av kun far, i tidsrommet 17-20, så det bør ikke være et kjempeproblem.

ja leste det er kun visit tid på sykehuset nå. Kjenner det skulle vært en på formiddag og en på kvelden. Tror jeg blir alene dersom det er på kvelden da far må passe de to andre barna:/

ja leste det er kun visit tid på sykehuset nå. Kjenner det skulle vært en på formiddag og en på kvelden. Tror jeg blir alene dersom det er på kvelden da far må passe de to andre barna:/

Samme her.. Gruer meg veldig til det.

På Haukeland er det til vanlig kun lov med besøk på rommet mellom 17-20, og da kun av far og søsken. Men man kunne ta imot far i fellesrommet, i det minste, og det hjalp meg veldig.

Denne gangen blir det altså kun far, og kun én time, en gang mellom 17-20, og kun på rommet.. Og vi også sliter med at da må far få noen til å komme og passe storebroren, og akkurat nå er det ingen som kan det (sykdom og skade og sykehusopphold på de aktuelle barnevaktene..). Ser mørkt på det, var jævlig på barsel sist, og måtte være der fem døgn :s Håper inderlig det ikke er komplikasjoner denne gangen, så jeg kan komme meg hjem fortere enn svint..

På Haukeland er det til vanlig kun lov med besøk på rommet mellom 17-20, og da kun av far og søsken. Men man kunne ta imot far i fellesrommet, i det minste, og det hjalp meg veldig.

Denne gangen blir det altså kun far, og kun én time, en gang mellom 17-20, og kun på rommet.. Og vi også sliter med at da må far få noen til å komme og passe storebroren, og akkurat nå er det ingen som kan det (sykdom og skade og sykehusopphold på de aktuelle barnevaktene..). Ser mørkt på det, var jævlig på barsel sist, og måtte være der fem døgn :s Håper inderlig det ikke er komplikasjoner denne gangen, så jeg kan komme meg hjem fortere enn svint..

Her er det også det samme. Vi kommer ikke til å be barnevakt kjøre over 1 time for at far skal kjøre 45 min én vei for å være med oss i 1 time. Så da blir jeg der alene. Håper bare alt går fint og at vi begge er friske etterpå slik at vi får reist hjem raskt.. :oops:

ja det forstår jeg godt. Samt om storesøsken er på dagtilbud på formiddagen tror jeg de har gått av å være med den andre av sine foreldre.

Her er det også det samme. Vi kommer ikke til å be barnevakt kjøre over 1 time for at far skal kjøre 45 min én vei for å være med oss i 1 time. Så da blir jeg der alene. Håper bare alt går fint og at vi begge er friske etterpå slik at vi får reist hjem raskt.. :oops:

jeg synes det er gale å be om barnevakt skal kjøre 30 min en vei og far 20 min en vei for å besøke. Og etter skolen for eldste trengs det tid for å gjøre lekser og slippe å forholde seg med andre rundt seg. Nei far trenger ikke å begynne på de 14 dagene med papp fri etter fødsel før vi er hjemme ifra sykehuset.

men må pakke med meg bøker og sjokolade om jeg blir innestengt på et rom hele dagen, begrenset hvor lenge jeg orker å stirre på en nyfødt som ligger å sove. Ideelt sett kunne jeg tenkt meg å reist hjem så fort jeg kan stå på beina:/

jeg synes det er gale å be om barnevakt skal kjøre 30 min en vei og far 20 min en vei for å besøke. Og etter skolen for eldste trengs det tid for å gjøre lekser og slippe å forholde seg med andre rundt seg. Nei far trenger ikke å begynne på de 14 dagene med papp fri etter fødsel før vi er hjemme ifra sykehuset.

men må pakke med meg bøker og sjokolade om jeg blir innestengt på et rom hele dagen, begrenset hvor lenge jeg orker å stirre på en nyfødt som ligger å sove. Ideelt sett kunne jeg tenkt meg å reist hjem så fort jeg kan stå på beina:/

Kan man velge å starte de 14 dagene på et senere tidspunkt hvis du ikke får blitt med på barsel/føden?

Man kan ikke velge fritt når disse 14 dagene med fri skal tas. De skal normalt tas i tidsrommet mellom 14 dager før til 14 dager etter fødsel. Kanskje noen arbeidsgivere kan velge å gi arbeidstakerne rett til å bestemme selv, men det er altså ikke noe man har rett på. På mannen sin jobb begynner omsorgspermisjonen å løpe fra datoen for fødsel..

Jeg skulle veldig gjerne at den kunne utsettes. Sist var det meningsløst at mannen hadde fri i fem døgn mens jeg lå på sykehuset, og det er jo enda mer meningsløst denne gangen, når han uansett ikke kan stikke innom en liten stund på formiddagen..

Man kan ikke velge fritt når disse 14 dagene med fri skal tas. De skal normalt tas i tidsrommet mellom 14 dager før til 14 dager etter fødsel. Kanskje noen arbeidsgivere kan velge å gi arbeidstakerne rett til å bestemme selv, men det er altså ikke noe man har rett på. På mannen sin jobb begynner omsorgspermisjonen å løpe fra datoen for fødsel..

Jeg skulle veldig gjerne at den kunne utsettes. Sist var det meningsløst at mannen hadde fri i fem døgn mens jeg lå på sykehuset, og det er jo enda mer meningsløst denne gangen, når han uansett ikke kan stikke innom en liten stund på formiddagen..

Helt enig i at det er meningsløst. De to andre gangene jeg har født har far sagt fra til jobb når fødselen var igang og han hadde første arbeidsdag borte fra jobb. Da begynte de 14 dagene å løpe. Denne gangen kan det jo være at han verken får blitt med underveis eller vært med på barsel, så da kan det potensielt være dager som er bortkastet uten baby, for hans del.
Det kan jo være mulig å snakke med arbeidsgiver om det, så kan de velge om de har mulighet/ønske om å starte de 14 dagene fra mor og baby kommer hjem?

Kan man velge å starte de 14 dagene på et senere tidspunkt hvis du ikke får blitt med på barsel/føden?

mener mannen justerte de litt med forrige men vett ikke om det var spesial avtale eller ikke. Men er jeg alene på sykehuset trenger jo ikke at han har fri da

Ja, de reglene er jo helt idiotiske. Samme her. 17-19, når man har barn fra før blir jo det helt umulig!

Back
Topp