Enebarn! Fordeler og ulemper?

Jeg var enebarn til jeg var 14 år. Mamma er enebarn, pappa har 1 søster.

Jeg har 2 søskenbarn. 3 av besteforeldrene mine døde da jeg var veldig liten. Liiiiten familie, veldig ensomt[&o]

MEN jeg har likevel hatt en GOD oppvekst, foreldrene mine var veldig nøye på at jeg fikk ha med med venner hjem og på ferier [:)]

Er utrolig takknemmelig for brødrene mine som nå er 8 og 12 år. Selv venter jeg nummer 2, og endelig begynner jeg å føle at jeg har en familie [:D]

er ikke enebarn, har to søsken.
Men hadde selv enebarn i noen år før jenta kom. (er 4 og et halvt år mellom dem)
Og merket på han at han hadde godt av å få søsken.
Både fordi han har utrolig stor glede av henne, og hun av han, men også fordi han fikk noen å bryne seg litt på her hjemme.
Merker hvor utrolig stolt han er av å være storebror.

Fordeler med å bare ha en unge, er jo at man har ekstra god tid til å gi den ene all oppmerksomhet og tid ledig. Ser klart store forskjeller på meg som mor etter at jeg fikk en til, fordi jeg gjør ting på en litt annen måte.
Ungene må lære seg å vente på tur, både for å få hjelp og for å få kos.
Og hverdagen ble annerledes når de ble to, og han ikke var alene.

Synes ikke synd på noen som har søsken eller er enebarn hvertfall.

Når jeg var liten misunte jeg venner som var enebarn fordi de fikk all foreldrenes tid og det meste de ville ha materialistisk.

Men ser flere fordeler enn ulemper med å ha søsken.

Kommer faktisk ikke på en eneste ting med å ha ei søster!!

Jeg er et såkalt funksjonelt enebarn, altså mine søsken er såpass mye eldre enn meg at de ikke regnes[;)] Jeg har alltid savnet en å leke med, og maste veldig på min mor og far for å få flere (jeg visste jo ikke at de var for gamle[8|]). Jeg var ensom når vi var på ferier og husker det som en småkjip tid. Jeg har alltid visst at jeg ikke ville utsette mine egne barn for det. Selv om jeg egentlig var ferdig med barn etter nummer en, fikk jeg nummer to - for jeg ville ikke hun skulle være enebarn. Jeg ser at min eldste har hatt veldig godt av det. hun har blitt utrolig mye mer hensynsfull og grei mot andre barn. Jeg ser igrunnen ikke så mange fordeler med enebarn jeg...

ORIGINAL: BølleBella

Pssh... Vi som har søsken kan vel å få svare? [8|]

Jeg har 4 søsken, og jeg hadde ikke klart å være enebarn. Mannen min er enebarn, og han HATER det. Foreldrene hans var litt oppi åra når de fikk han, og begynner å bli gamle nå. Han elsker min store familie, og han ser godt hva han har gått glipp av [:(]

Derfor skal vi ha minst 3 barn.

Du hadde sikkert dødd av å være enebarn. Herregud.... Tenk deg om!!

Jeg er ikke enebarn, men vil veldig gjerne svare[:D]

Jeg er yngst av 4 og det er 7år mellom meg og min yngste stebror.
(har ei stesøster på 40, stebror på 32 og enda en stebror på 29)
Pappa hadde 2 barn fra før (de eldste) og mamma hadde en.
Er vokst opp sammen med den yngste stebroren min, dvs vi har bodd sammen med mamma til han var 20år.
Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort uten han i min oppvekst! Han var fantastisk flink til å ta vare på meg når jeg var 10-12år og livredd for min stefar!

Selv vil jeg ha 2, kanskje 3 barn.
Tenker det må være godt å vokse opp med søsken da man har noen og dele tanker, sorg, glede, erfaringer, opplevelser.. ja kan nevne i fleng!

[:D]

ORIGINAL: siljegulli

ORIGINAL: BølleBella

Pssh... Vi som har søsken kan vel å få svare? [8|]

Jeg har 4 søsken, og jeg hadde ikke klart å være enebarn. Mannen min er enebarn, og han HATER det. Foreldrene hans var litt oppi åra når de fikk han, og begynner å bli gamle nå. Han elsker min store familie, og han ser godt hva han har gått glipp av [:(]

Derfor skal vi ha minst 3 barn.

Du hadde sikkert dødd av å være enebarn. Herregud.... Tenk deg om!!

Hvorfor er det så ille å si at jeg ikke hadde klart meg? Jeg hadde overlevd, men hadde vært mye mer ulykkelig. De som er enebarn kan tydeligvis si hva de vil i denne debatten, men vi som er "imot" det å være enebarn får pepper [8|]

Anyway; Jeg vil ha mange barn! Skulle hatt fem om jeg hadde fått lov [:D]

Jeg har 4 søsken, og jeg ELSKER det! Jeg er glad for å ha en stor familie, og kunne ikke sett for meg livet uten dem.
2 av mine eldre søsken har barn selv, så snuppa har mange søskenbarn å leke med i jula og på ferier[:)] (har ikke kontakt med bf sin side)
Mine søsken og jeg bor alle på samme plass, som er ganske greit. Vi er en "gjeng" og er her for hverandre gjennom alt[:)]

Signerer de kloke ordene til Mikke! [:)]

Jeg har alltid sagt at ingen skal få flere barn enn de orker og de skal få dem for sin egen skyld og ikke fordi de tror barna trenger søsken

Back
Topp