Endring av termin ved IVF

Laufey

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Sensommerbarna 2019
Maiskolbene 2023 :-)
Endelig gravid med IVF. Har hatt fire tidlige ultralyder (to på St Olavs, to privat) grunnet IVF (rutine-UL i uke 8) og blødninger. Alt har vært fint hele veien, og fosteret har ligget stadig lengre foran skjema. 12+3 ble han målt til 13+1, og dette holdt seg da til ordinær ultralyd hvor terminen ble flyttet fram seks dager.

Jeg har spurt både på IVF-klinikken (St Olavs), jordmor ved privat ultralyd, og jordmor ved St Olavs angående det å endre termin ved IVF. Her har alle svart at de har gått bort fra at IVF-terminer ikke skal endres, og at OUL avgjør selv om man vet befruktning. De sier og at hele landet er enige om det. Men dette ser ikke ut til å stemme overens med det andre her inne opplever, hvor termin ikke endres ved IVF uansett om det er store eller små forskjeller.

Bør jeg klage på denne endringen? Hvis det skulle bli prematur fødsel vil det jo ha en del å si, særlig om jeg skulle være så uheldig å føde ekstremt prematurt.. Skal på vekstestimering i uke 24 (som nå er uke 25 strengt tatt) grunnet gastric bypass, så de følger jo med, men det er likevel litt vanskelig når legene sier så forskjellige ting..
 
Ja, dette er et problem som ikke er uvanlig. Jeg vil ikke være dommer i spørsmålet. Men vi må alltid huske på at termindato er en estimert dato.
Så til problem om vurderinger i forhold til for tidlig fødsel Det spørsmålet syns jeg du skal tå opp både ved svangerskapskontroll neste gang og når du skal til ultralyd i uk 24 - 25. Det er greit å få notert dette ned i papirene dine at det er en datofosrkjelle her. Da vil man ta det med i betraktningen hvis du er uheldig å får truende prematur fødsel - og legge inn en «sikkerhetsmargin».
 
Back
Topp