Endre/skifte fornavn i voksen alder?

TGIF

Forelsket i forumet
Noen som har gjort det og har erfaringer? Event vet om andre som har gjort det og har noen tanker omkring det? Har tenkt på dette siden jeg var 19 og er nå 27, så er ikke sånn trend-greie eller noe jeg bestemte meg for i en fei, men noe jeg virkelig vurderer.. har som regel ikke problemer med å bestemme meg for ting og ikke bry meg om hva omverden mener, men akkurat det her synes jeg er ett vanskelig tema... og håper på innspill :)

Høres veldig sært ut for meg. Jeg tror det vil være veldig vanskelig for andre å klare å innstille seg på at navnet endres og jeg tror også at man må tåle at andre har negative reaksjoner på en slik avgjørelse. Nå er det jo du selv som skal leve med en slik endring, men jeg ville ikke gjort det uten at det var en særdeles god grunn til det!

Glemte å nevne at det event blir mellomnavnet mitt, har to navn...

Har kun vore borti det på jobb. Jobbar på psykiatrisk, og det er veldig vanlig at pasientar skiftar navn. For meg virkar det som om dei forsøker å rømme fra seg sjølv på eit vis (det funkar jo sjelden det da...).
Men, om du har tenkt på dette i så mange år, så er det vel ein god grunn til det. Syns det er vanskelig å meine noko når eg ikkje veit kvifor du ikkje er komfortabel med navnet ditt?
Eg trur nok du kan bli oppfatta som litt fjollete om du skifter navn, men det spelar vel ingen rolle så lenge dei du bryr deg om støttar deg.

Kjenner eg er veldig nysgjerrig på kva du heiter og har lyst å skifte til no ... ;o))

Hurricania skrev:
Høres veldig sært ut for meg. Jeg tror det vil være veldig vanskelig for andre å klare å innstille seg på at navnet endres og jeg tror også at man må tåle at andre har negative reaksjoner på en slik avgjørelse. Nå er det jo du selv som skal leve med en slik endring, men jeg ville ikke gjort det uten at det var en særdeles god grunn til det!

Ja, er noe med det jeg og tenker på.. men føler grunnen er god, blir fysisk uvel dersom noen bruker begge navnene mine i noen sammenheng, og oppgir som regel bare første navnet mitt.. men det kommer jo opp i enkelte sammenhenger..

EBmam skrev:

Så du skal ikkje skifte navn, berre legge til eit mellomnavn?? Det kjenner eg mange som har gjort, og det blir jo ein heilt anna sak.

EBmam skrev:

Hurricania skrev:

Ja, er noe med det jeg og tenker på.. men føler grunnen er god, blir fysisk uvel dersom noen bruker begge navnene mine i noen sammenheng, og oppgir som regel bare første navnet mitt.. men det kommer jo opp i enkelte sammenhenger..

Har misforstått deg eg da. Du kan jo berre få kutta ut det eine navnet da vel? Uten å skifte, berre fjerne eit mellomnavn?

En jente jeg gikk på barneskole med byttet til mellomnavnet sitt "Heidi", men ellers så må jeg henge meg på andre her: hva er vitsen? Om noen kaller deg fornavnet ditt og du ikke liker det, så er det sikkert ingen sak å korrigere det. Jeg vet jo selvfølgelig ikke hvorfor du reagerer på fornavnet, men det er sikkert ikke noen stor sak å "fjerne" det.

sogn78 skrev:
Har kun vore borti det på jobb. Jobbar på psykiatrisk, og det er veldig vanlig at pasientar skiftar navn. For meg virkar det som om dei forsøker å rømme fra seg sjølv på eit vis (det funkar jo sjelden det da...).
Men, om du har tenkt på dette i så mange år, så er det vel ein god grunn til det. Syns det er vanskelig å meine noko når eg ikkje veit kvifor du ikkje er komfortabel med navnet ditt?
Eg trur nok du kan bli oppfatta som litt fjollete om du skifter navn, men det spelar vel ingen rolle så lenge dei du bryr deg om støttar deg.

Kjenner eg er veldig nysgjerrig på kva du heiter og har lyst å skifte til no ... ;o))

Hehe, ja er ikke psykiatrisk pasient (ikke ment for å fornærme altså), men det kan tenkes at det kan sammenstilles med å "rømme" litt unna.. føler at den delen av meg som har begge navnene er "død", hun tilhørte en helt annen tid.. mye av min oppvekst har vært preget av mye tull, en mor som brydde seg mer om mennene hun traff, gjerne alkoholiserte som hun skulle redde og alt som gjerne følger med der, enn om oss hjemme. Var mye for meg selv og alene, ble mye mobbet, endte opp med anoreksia og holdt på å stryke m, fikk hjelp men var en "vanskelig ungdom" frem til jeg ble gravid med snuppa mi. Da snudde jeg på dagen, røyk og fest ble erstattet med frukt og trening, skiftet vennegjeng, begynte å studere og gjøre "de riktige" tingene.. skjønner det kan virke søkt altså, for all del, men d er som om den jenta m det navnet ikke eksisterer lenger for meg... :)

Personlig syns jeg det er litt teit... Man heter på en måte det man heter. Med mindre man mistrives så innmari med navnet sitt at man skjemmes over det, og bytter navn helt, så ser jeg ikke helt poenget. Og hvis man ikke skal bruke det, men bare "hete det på papiret" (som man ofte gjør med dobbeltnavn), så er det enda mindre poeng! Jeg jobber sammen med ei som la til et fornavn i voksen alder kun fordi hun syns det var fint (da hun var 23). Hun prøver å bruke begge navnene, men tror det kun er de som har blitt kjent med henne i "nyere" tid (altså etter at hun begynte å bruke det selv) som bruker det fast. De som kjente henne fra før bruker det aldri.

Mannen har forøvrig ei gammel tante som byttet navn i en alder av ca. 70... Dvs, hun har to navn, men alltid kun brukt det ene, plutselig skulle hun begynne å bruke det andre (for det var en annen i slekta som het det samme, og det var hun lei av). Nå er det nesten ingen som skjønner hvem det er snakk om hvis man bruker det "nye" navnet hennes, og alle (bortsett fra hun selv og mannen) bruker nesten konsekvent det "gamle" navnet hennes. Meget sært spør du meg!

dresden skrev:
En jente jeg gikk på barneskole med byttet til mellomnavnet sitt "Heidi", men ellers så må jeg henge meg på andre her: hva er vitsen? Om noen kaller deg fornavnet ditt og du ikke liker det, så er det sikkert ingen sak å korrigere det. Jeg vet jo selvfølgelig ikke hvorfor du reagerer på fornavnet, men det er sikkert ikke noen stor sak å "fjerne" det.

Med fare for å høres lynende uintelligent ut: den tanken har ikke slått meg.. har stort sett bare brukt d ene navnet, og begge blir som regel bare brukt i enkelte anledninger, og dermed tenkt at jeg har to navn og at det ene burde byttes.. kan jo faktisk bare kutte ja..

EBmam skrev:

Hurricania skrev:

Jeg tror jeg misforsto litt, jeg trodde du skulle legge til et navn, sånn "bare fordi det er fint". Å ta vekk et navn man virkelig mistrives med syns jeg er noe helt annet (det skrev jeg forøvrig i det andre innlegget mitt også, at eneste grunnen jeg syns det er greit å bytte fornavn sånn, er hvis man mistrives veldig med det navnet man har).

sogn78 skrev:

EBmam skrev:

Så du skal ikkje skifte navn, berre legge til eit mellomnavn?? Det kjenner eg mange som har gjort, og det blir jo ein heilt anna sak.

Ja, er det som har vært tanken, kjenner ingen som har gjort det, og måtte bare høre :) men skjønner jo at jeg kunne klart å bruke en liten hjernecelle til evnt og bare kommet frem til at man event bare kutter ett navn og..men rart m d når en er vant til å ha fler.. på papiret vel å merke..

EBmam skrev:

dresden skrev:

Med fare for å høres lynende uintelligent ut: den tanken har ikke slått meg.. har stort sett bare brukt d ene navnet, og begge blir som regel bare brukt i enkelte anledninger, og dermed tenkt at jeg har to navn og at det ene burde byttes.. kan jo faktisk bare kutte ja..

Hehe, jeg skjønner Når jeg googler å bytte navn, får jeg opp skjemaer, så om du virkelig vil fjerne fornavnet du har, så tror jeg ikke det er så veldig store greiene.

dresden skrev:

EBmam skrev:

dresden skrev:

Hehe, jeg skjønner Når jeg googler å bytte navn, får jeg opp skjemaer, så om du virkelig vil fjerne fornavnet du har, så tror jeg ikke det er så veldig store greiene.

Hehe, er det nå en bare skal slette tråden, plystre og spise sjokolade? Ok, skal ta å sjekke ang det du skriver der, og tydeligvis lære meg å tenke litt utenfor "rammene" emoticon

F meg blir saken en helt annen når det er snakk om bytte av navn nummer to. Enda mindre rart hvis du bare kutter navn nr to, det vet jeg flere som har gjort uten at jeg har stusset på det. Håper du finner ut av det og at du blir fornøyd:)

Takk Hurricania :) rart med det, kjekt å få synspunkter og andre vinkler så ligger plutselig svaret der ganske åpenlyst (faktisk så åpenlyst at jeg ble litt flau og rødmete her jeg satt) , så da tror jeg nok jeg blir veldig fornøyd :)

da jeg gikk på barneskolen syns jeg "alle" hadde mellomnavn utenom meg.. Så jeg fant på et mellomnavn, og begynte å bruke det fast. da jeg ble 18 følte jeg det var en del av meg så da la jeg det til. Jeg bruker jo til vanlig bare det navnet mamma ga meg, men liker det "nye" navnet mitt bedre :)

2x 24November skrev:
da jeg gikk på barneskolen syns jeg "alle" hadde mellomnavn utenom meg.. Så jeg fant på et mellomnavn, og begynte å bruke det fast. da jeg ble 18 følte jeg det var en del av meg så da la jeg det til. Jeg bruker jo til vanlig bare det navnet mamma ga meg, men liker det "nye" navnet mitt bedre :)

Hehe, stilig :) Da var det vel riktig da :D akkurat som min datter det, da min sambo nevnte at han synes Aurora var sånn ett fint navn, da begynte hun å bruke det som mellomnavn og gjorde det konsekvent leeenge(sikkert 2 år der hun ble sint dersom vi glemte d).. Til slutt la vi det til, og for henne er dette pappa sitt "merke" på henne, noe som gjør ham enda mer hennes pappa på ett vis. (han er ikke biologisk far, og synes selv det er stas å ha hatt en slik stor innvirkning )

Back
Topp