Endre leggetid

Smil90

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Hei

Lille har nettopp begynt med grøt.
Tidlegere og fremdeles har han sove fra halv 11 til syv-åtte.

Nå når han etterhvert får mer og mer grøt kunne jeg tenke meg og legge han tidligere - men hvordan skal jeg gjøre dette?

Hva har dere gjort?
Litt og litt tidligere? Hoppet over blunder? Lagt tidligere med en gang?

Nå sover han forresten 1-2 t mellom hvert måltid som er hver 4 time til han legger seg på natten. Han sover ofte 1,5-2 t etter 3 flasken og 1 etter 7 flasken.

Det her er så vanskelig!! Vi prøvde det samme, men endte til slutt med å la han styre :) visse dager sover han bare to lange dupper(siste til sånn 16) og da kan han legges tidligere(rundt 19-20), men sover han kortere dupper så det blir tre stk sover han ofte til rundt 17 i stedet, og da sovner han ikke før 20-21! Men har hørt at om man vil endre rutinene helt skal man flytte et kvarter av gangen?! Kanskje flytte siste duppen et kvarter og samme med leggetiden. Vet ikke hvor lenge man skal gjøre før man flytter enda et kvarter, kanskje man venter til det fungerer først?

Jeg skriver forresten opp når han sover i en app, så har full kontroll(kanskje for mye :P ) og vet at han trenger ca 15 timers søvn per døgn. Så når han er ferdig med siste duppen vet jeg sånn ca når han kan sovne for at det blir rundt 15 totale timer :) venter nok en stund til med helt faste klokkeslett!

Brukte en måned ca på å flytte leggetid fra 21 til 19. Brukte en uke på hvert klokkeslett hvis du skjønner:p Hun sover ikke etter 16.30. Hender hun blir trøtt før leggetid, men da prøver vi så godt vi kan å holde henne i aktivitet. Noen ganger er hun i seng 18 også. Vi har aldri hatt oppvåkning etter at hun har lagt seg, bare litt sutring etter smokken;)

Brukte en måned ca på å flytte leggetid fra 21 til 19. Brukte en uke på hvert klokkeslett hvis du skjønner:p Hun sover ikke etter 16.30. Hender hun blir trøtt før leggetid, men da prøver vi så godt vi kan å holde henne i aktivitet. Noen ganger er hun i seng 18 også. Vi har aldri hatt oppvåkning etter at hun har lagt seg, bare litt sutring etter smokken;)
Så sykt flinke dere er!! Hvordan sover hun på dagtid da?

Føler det har lønnet seg å være streng på rutinene ja;) Hun sover 30-40 minutter 3-4 ganger på dagtid. Første dupp 09, siste 15.45 ca. Skulle gjerne hatt lengre dupper på dagtid, men så lenge hun sover på natta føler jeg at jeg ikke kan klage:p

Gikk egentlig litt av seg sjøl etter mye prøving og feiling! Man må nok bare prøve seg fram, og så finner dere gode kveldsrutiner som passer, og etterhvert sover dem hele kvelden og natta :) Men er nok greit å flytte leggetiden gradvis over tid :)

Back
Topp