Endometriose!!!

V3ro9ca86

Gift med forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg fikk påvist endometriose når jeg nettopp hadde fyllt 16 år (10 år siden). Hadde gudskjelov ingen problemer med å bli gravid, men gikk med menssmerter gjennom hele svangerskapet og ikke blitt noe bedre etter fødselen heller. Pga komplikasjoner etter KS er det ikke aktuelt med flere barn enda. Men den dagen jeg "tør" å bli gravid igjen, så blir nok livmora fjernet etter fødsel.

Noen fler som har erfaringer med endometriose før og etter svangerskap?

Sent from my GT-P5110 using BV Forum mobile app

Jeg fikkpåvist endo i fjor. Jeg har hatt symptomer siden jeg var 16-17 men ingen leger har tatt det noe seriøst (er 25 nå). Men to år gikk med prøving for å få en liten en og fikk mer og mer vondt for hver måned, etter kikkehullsoperasjonen (både endo og cyster ble fjernet) var jeg gravid etter to mnd :) Lillegutt er snart 3 mnd og er veldig spent på om endoen vil holde seg unna til neste babis. Jeg har begynt på p-pilla igjen for å se om hormonene der kan holde det litt på avstand så lenge.

Jeg har ikke engang tenkt på å fjerne livmora enda, men det er jo en ide om man har fått de barna man vil ha og sliter med vondt.

Har forresten ikke hatt noen vondter eller energitap feber ol etter operasjonen i fjor, så krysser det jeg har at det holder seg borte.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Hvordan symptomer har du hatt? Nå tar jeg p-piller kontinuerlig så jeg slipper mens, for når jeg har mens blir jeg sengeliggende 1-2 uker uten å klare omtrent noenting. Jeg fikk barn 19.aug i år og merker absolutt ingen forskjell på endo før og etter svangerskapet.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg hadde en del vondt i magen i tenåra, men det roa seg da jeg begynte på p-pilla når jeg var 17...og siden da har jeg ikke hatt vondt men sovna gjerne etter en vanlig skole/jobbedag. Synes jo ikke det var helt normalt men to leger bare vifta på handa og sa det sikkert ikke var noe. Nei nei, da tror man jo på det og åra gikk. Når jeg var 23 slutta jeg på pilla i håp om at vi skulle få en liten en, og hver eneste måned ble ting værre. Først mer og mer vondt i magen, først ved mensen så når som helst i syklusen ( som forøverig levde sitt eget liv) . Begynte så å få feber med hver mens og energinivået ble ganske så lavt. Starta med lettkarbomat i denne tia og det hjalp. Så etter et år etter pilleslutt kolapsa jeg på badegulvet på natta, kaldsvetta og hadde intenst vondt, men med litt smertelindrende kom jeg meg i seng igjen og tenkte dette var en engangshendelse. Men neida, det samme skjedde på jobb et par mnd seinere, denne gangen gikk jeg til legen neste dag og ble sendt rett på sykehuset ( det var visst cyster som sprakk). Fikk operasjon og fikk ut en cyste på str på 7 cm og fjerna endoen. Og etter den ble som sagt alt bra.

Skal sies at jeg ikke har hatt så vondt at jeg har blitt sengeliggende med endosmertene, men de er nok til at de går utover hverdagen, så hååper det holder seg vekk. Gyn på sykehuset sa den kunne tørke ut ved en graviditet, men endoforeninga på nett sier man aldri blir kvitt endo ( så da velger jeg å håpe legen har rett :p ) Jeg merker jo til tider en del tak i magen, men tenker det kan være kroppen som fortsatt jobber litt etter graviditeten (?!) Tvi tvi!

Fikk det påvist ca da jeg var rundt 16, tok en abort og da hadde de sett cystene:(
Fikk innsatt implanon, sånn hormonpinne i armen og den hjalp for meg, hadde mensen ca 2 3 ganger i året bare.
Blir gravid, dog helst på p piller av alle ting. Slitt veldig når jeg har mens, så jæ.... vondt.. så greit å være gravid å ha noen andre plager å stri med:p

Tofus: hvor lenge er det siden du fødte? Jeg har begynt å få en del vondt igjen, så ble ikke noe bedre etter graviditeten. De på endometrioseforeningen har rett - man blir aldri kvitt sykdommen, det er en kronisk sykdom, men den kan bli bedre når man får barn. Men er dessverre ikke alle som er like heldige!

Candleburn: hadde du problemer med å bli gravid? Greit å ha noe annet å tenke på for en periode :)
Jeg fikk faktisk litt mer vondt når jeg gikk gravid.
Lykke til videre :)

Snart 3 månder siden, 10 sep. Ja, får bare krysse det jeg jeg har at det går greit å få nr to senere. Utrolig irriterende at kroppen skal sabotere seg selv slik!

Back
Topp